• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

25 års action-foto

F

F.d. 5322

Guest
För 30 år sen, lite drygt, började jag intressera mig för den fagra sporten rally. Efter min aktiva period började jag fotografera istället. Det är både billigare och det gör mindre ont! :yes:
Mitt intresse blev att satsa på action. Avåkningar, rullningar och annat skoj. Ja jag vet - jag är en så kallad "plåtgam" :p. Det är lite av sportens tjusning.

Det svåraste med den här typen av fotografering, är att hitta bra ställen. Ljus och väder får man blunda för och försöka göra det bästa av situationen i varje läge.

På senare år har tyvärr enligt min mening, sporten urartat till det sämre och därmed har även intresset svalnat.

Tänkte i alla fall lägga upp lite av det som finns i "byrålådan" efter hand.
Det tar en stund som ni vet, att skanna dia och negativ men det kommer.
Hoppas att ni hittar något av intresse!

Jag börjar med några från de senaste tävlingarna och därmed också digitala bilder:

Tjust i höstas. Hade bara zoomen med mig och i detta läget var det för långt, vilket är väldigt ovanligt. Bilderna blev som de blev

Tjust_1.jpg Tjust_3.jpg

Tjust_2.jpg

Några från Silverratten, Älmhult 22/4-11

Silverratten_1.jpg Silverratten_2.jpg

Silverratten_3.jpg Silverratten_4.jpg

Silverratten_5.jpg Silverratten_6.jpg

Silverratten_7.jpg Silverratten_8.jpg

Några av grabbarna har veckan räddad.
Silverratten_9.jpg Silverratten_10.jpg
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: 25 års action-foto

Härliga bilder! Minnen som återlevs:D, men dessa "parkeringsplatser" är väldigt förargliga:twitcy:.
Fortsatt trevlig påsk!!!!
 
A

Amatören

Guest
Sv: 25 års action-foto

Har alltid tyckt att dom som står så nära banan när bilarna svischar förbi måste var lite galna eller självmordsbenägna men man ser ju att du hittat dom "farliga" kurvorna och sen ställt dig på andra sidan för att få häftiga bilder.

Men vad har hänt med bilen på den sista bilden? Är det något som håller på att lossna eller är det schaktbladet för att jämna banan åt dom som kommer bakom?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 25 års action-foto

Den ultimata actionupplevelsen är väl när bilarna rullar av banan och in i publiken. Som när Tobiasson rullade av i Karlskoga på 60-talet.

Har svårt att se tjusningen i detta!
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: 25 års action-foto

Action-foto för 37 år sen då vissa bilar mest bara ylade och luktade moped samt att fartsrtäckorna var bortkörda när vi blåbär i c-klassen kom körande långt fram på natten, då startade rallyna på kvällen ca: 17- 18 tiden numer har sponsorerna fått rallyna att gå på dagtid så man ser deras reklam.
saab2T.jpg

När man sedan som B-förare skulle ha en mer motorstarkare bil så gick det att köra lite snabbare, efter en träningsrunda med en "tillsalu" V4 så var det bara att köpa det som var kvar.

Rullad.jpg

Efter 3 veckors spett och släggservice samt lite färg (typiskt Postisgul) var det dags igen. Men visst var det kul även om det inte gick så fort då som i dag.

GeKåKannan.jpg
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: 25 års action-foto

Ungefär som jag har väldigt svårt att se tjusningen i hockey, fotboll, friidrott mm, kan överhuvudtaget inte tänka mig något tråkigare att se på än detta.
Hemma råder totalt idrottsförbud på tv, här klappar det ett starkt motorsporthjärta.
Vi ska nog vara tacksamma att inte alla har samma intresse för då hade det blivit en ganska tråkig tillvaro.
:)
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: 25 års action-foto

Eller så har man lämnat tonåren!

Det får man ju hoppas på eftersom det är bilsport vi talar om, dessutom är det väl först vid 25 årsåldern man är riktigt duktig förare.
Sedan är detta en av få sporter som har aktiva utövare ända upp i 70 årsåldern, har ju blivit lite nytändning för gamla rävar som Blomqvist, Waldegård mm med midnattssolsrallyt.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: 25 års action-foto

Men vad har hänt med bilen på den sista bilden? Är det något som håller på att lossna eller är det schaktbladet för att jämna banan åt dom som kommer bakom?

Även den hamnade i samma håla. Däremot var det inte mycket action så bilden blev därefter. Det är hasplåten som hänger under. Spoiler/ kofångare ligger i skuffen :p. Han linkade ut efter tävlingen.;)
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: 25 års action-foto

Även som fotograf gör det ont när man står på "ett säkert ställe" men när bilen tror att han skall ett par svängar till innan vägbyte , ja då gjorde det ont och slutade med Ambulansfärd till Örebro , som tur var inget trasigt bara j..gt ont.

Skall leta reda på lite bilder jag med att ladda upp i denna roliga Motorsports tråd.
Jag gillar kanske inte riktigt när de skrotar då jag även hjälpt till som mek och vet hur mycket jobb det är.
Jag gillar bilder som inger action , skall inte se ut som de står parkerade .
Därav så använder jag mig ofta av längre tider och panorering för att få farten i bilden

Börjar med några jag har på nätet.
bmw.jpg
Rallycross Norden Supernationella klassen

falla.jpg
Påskafton förra året i Himmelstalund Norrköping.
Ser att det var snö då , i år var det kortbyxor och Tshirt ...

drift.jpg
Gate bil Mantorp

pernilla.jpg
Rallycross i Strängnäs där Pernilla lyckas klättra på annan bil .

vatten.jpg
Blött rally i Linköping


www.sportfotograferna.se
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: 25 års action-foto

Lovade ju lite fler bilder efter hand.
Hittade några gamla bläckstråleutskrifter - kvalitet därefter. (nästan så jag skäms för att visa dem) :oops:
Ska som bekant skaffa en filmscanner vad det lider.
Bilderna är från 80 & 90-talen.
Hoppas att ni finner ett visst nöje trots kvaliteten.


Silverratten, Älmhult

Ascona-A_1.jpg


Karlskrona

Ascona-A_2.jpg


South Swedish Rally

Ascona-B.jpg


Kullingtrofén, Herrljunga

Kulling.jpg


South Swedish Rally

Starlet.jpg


TV-Svängen, Hörby

Stig-Kristiansson_TV-svänge.jpg


Midsommardansen, Ljungby (tror jag)

Uddesson.jpg


Vet ej. Utanför Ambjörby någonstans.

Volvo-142.jpg
 
Toppen