S
Sara & Micke
Guest
Hejsan!
Går det att ansluta ett vanligt 230V kylskåp till en inverter med modifierad sinusvåg?
/Micke
Går det att ansluta ett vanligt 230V kylskåp till en inverter med modifierad sinusvåg?
/Micke
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej
Når vi kører en tur over den Tyske grænse ( 170 km ) tager vi ofte en ekstra fryser med, for at købe ekstra ind til Tyske lave priser på dybfrosne tyske varer.
Fryseren bruger cirks 35% af tiden 500 Watt (110 liter) det klarer generatoren udemærket med sine 83 Amp. over inverteren på 1000 watt kontinuert.
men lidt mislyd er der fra kompressor-motoren da den kører firkantkurve istedet for sinuskurve.
Min erfaring gennem 7 år ( 12 år ) med firkant'inverter er at det ikke har nogen betydning - kun i et enkelt tilfælde med en printer strøm omformer.
Hej!.
Kan kylskåpet skadas av modifierad sinus?
/Micke

Hej!Har äntligen hittat en spänningsomvandlare (växelriktare) som inte förstör laddare (ren sinusvåg).Kjell & Company 12/230 volt ,150 Watt 999kr.Finns även med 300 watt och 600 watt.![]()
Jag kollade på clas ohlssons katalog.Det står att den har sinusvåg,men inte vilken. det viktiga är att den inte förstör mina laddare för kamera och eltandborste.Har kostat mycket besvär.Jag har en inverter på 300w med ren sinusvåg och den tål en belastning på 350w under 30 minuter och en max uteffekt på 500w. Den är köpt på Kjell & Company pris 1199:-
![]()
Jag kollade på clas ohlssons katalog.Det står att den har sinusvåg,men inte vilken. det viktiga är att den inte förstör mina laddare för kamera och eltandborste.Har kostat mycket besvär.
Växelriktare 12V-230V 300W 
Hej!
Om du söker på "växelriktare" hos Clas Ohlsson så finner du att man alltid anger om det är något annat än en sinusvåg. I instruktionen står Form på kurva: Sinusvåg <3% THD.
TDH = "totala harmoniska förvrängning" vilket förefaller vara en tolerans på formriktighet (?)
//Conny
OK Conny,men jag kan inte se av förklaringen om den har "rätt" sinusvåg för att inte paja mina laddare eftersom jag inte har tekniskt kunnande på området.Frågar man i butikerna som säljer vet dom ej.[/quote]
Sinusvåg är sinusvåg! Precis som Conny skriver betyder THD<3% att det är nästan en perfekt sinusvåg, dvs ungefär samma som hemma i huset.
Det är modifierad sinusvåg som du ska passa dig för, eftersom den är trappstegsformad, alltså en riktig "fulspänning".
/ PO