• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

225 eller 215-däck?

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
På vår nya plåtis satt det 225-däck men i papperen står det att det ska vara 215-däck? Vad bör man ha? Dags att byta nu efter drygt 7000 mil (Continental) och det vore intressant och höra olika åsikter.

Senast ändrad:
Jag brukar köra på lite smalare däck på personbil för att minska bränsle förbrukning.
Är det samma effekt på husbilen?

Hej, tänk på att det kan vara olika viktindex på dimensionerna, annars tror jag inte det spelar så stor roll, smalare däck drar ju mindre soppa.

Kjell!
Om du väljer olika bredd på däcket med samma profil på däcket så blir omkretsen olika.
Det finns tex 195/60-15. 60=däckets profil i procent av bredden. Alltså är däckets profil 60% av 195mm =117mm är profilen.
Lättast är det dock att gå in på någon bra däckfirmas hemsida där det brukar finnas omvandlare där man ser rullomkretsen i procent upp eller ner från original dimensionerna.
/Tony

Kan det blivit lite förväxlat med maxichassi som har 225/75-16 bultcirkel 5/130 och ligthchassiet som har 215/70-15 bultcirkel 5/118.

Se bara till att köpa däck anpassade för din tunga bil.

3500 kg plåtbil finnes på begge chassi. Men er det 16 tommers felg så er det mest sannsynlig Heavy chassi - tidligere kallt Maxi. Er det 15 tommer så er det Light.

Tillbaka
Toppen