• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem 220 volt

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Hej
Har en Carthago chic c-line 2014.
Problem.
Då 220 volt är inkopplad är det något som drar 130-140 watt när allt är avstängt. Batteriladdaren bortkopplade!
Kommer inte åt de olika kablarna för att utesluta enheter!
Någon som har en ide’?

Hälsningar
Göran Olsson
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Kylskåp stängt. Ingen elektrisk golvvärme. Inverter frånkopplad. Ingen EBL utan CBE med separat laddare CBE 526!
Har en en Dometic Freshjet Ac på taket!
 

Bilagor

  • F4B5B4B8-9FAD-408A-963E-D45052817D77.jpeg
    F4B5B4B8-9FAD-408A-963E-D45052817D77.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 30
  • 2A8DF297-AE39-466F-8BE5-58EE2CBDBEFA.jpeg
    2A8DF297-AE39-466F-8BE5-58EE2CBDBEFA.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 30

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är alltså 0.6A som förbrukas av något. Kanske inte så mycket att bekymra sig om i.o.m. att den förbrukaren försvinner när 230V försvinner.
Det kan vara startbatteriutgången på laddaren som är igång...
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Det är alltså 0.6A som förbrukas av något. Kanske inte så mycket att bekymra sig om i.o.m. att den förbrukaren försvinner när 230V försvinner.
Det kan vara startbatteriutgången på laddaren som är igång...
Nej, det är inga problem då man har anslutit 220 AC. Problemet är när jag använder Invertern. Då drar den ca 12-14 Ampere utan att ha något igång och läggs till då jag tex använder kaffekokaren!
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Nej, det är inga problem då man har anslutit 220 AC. Problemet är när jag använder Invertern. Då drar den ca 12-14 Ampere utan att ha något igång och läggs till då jag tex använder kaffekokaren!
Det är alltså en mystisk last om ca 1600W som belastar invertern. Det borde ju finnas en säkring här som visar vad som belastar. Låter svårlöst...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Har en Carthago chic c-line 2014.
Problem.
Då 220 volt är inkopplad är det något som drar 130-140 watt när allt är avstängt. Batteriladdaren bortkopplade!
Kommer inte åt de olika kablarna för att utesluta enheter!
Någon som har en ide’?

Hälsningar
Göran Olsson
Du kan alltid testa att ta bort en säkring i taget. Ett sätt att få reda på om någon förbrukare drar ström.
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Det är på Växelströmsidan som drar ström inte 12 volten! Det finns endast två automatsäkringar med jordfelsbrytare på växelströmssidan. Konstaterat att det som drar ström är alla vägguttag , kylskåp, AC på taket. Inget inkopplat. Det kan ev vara AC:n. Hittar inte kabeln till den!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är på Växelströmsidan som drar ström inte 12 volten! Det finns endast två automatsäkringar med jordfelsbrytare på växelströmssidan. Konstaterat att det som drar ström är alla vägguttag , kylskåp, AC på taket. Inget inkopplat. Det kan ev vara AC:n. Hittar inte kabeln till den!
Kan du se att förbrukningen är på 12-14A AC i panelen. Dina säkringar borde vara på 10A. Då borde säkringarna lösa ut. Bryt de två säkringarna för att se vad som händer.
I ditt inlägg #7 skriver du att problemet uppstår när invertern används.
Det låter som att invertern driver 230V vid tillfället när förbrukningen är 12-14A. Det förutsätter att elen inte är inkopplad till bilen.
Lägger man förbrukningen av kaffekokaren som du skriver är än mer troligt att det är bodelsbatteriet som används.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.929
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Har en Carthago chic c-line 2014.
Problem.
Då 220 volt är inkopplad är det något som drar 130-140 watt när allt är avstängt. Batteriladdaren bortkopplade!
Kommer inte åt de olika kablarna för att utesluta enheter!
Någon som har en ide’?

Hälsningar
Göran Olsson

Har du verkligen kollat att du inte har fler batteriladdare i husbilen.
Jag hade original 2st, Schaudt EBL+ Schaudt extern laddare under pass.stolen
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Finns ingen extra laddare. Vill förtydliga att något i bilen dra 130-140 watt på 230 volt växelström! Ca 0,4 ampere AC. Det är så lite att man kan strunta i det så länge man är inkopplat från stolpe.(230 v AC)
Problem blir det då man inte står vid stolpe och startar invertern. Normalt drar den mycket lite ström från batterierna på tomgång. Men nu belastas utgången 230 volt med denna mystiska belastning på ca 130-140 watt vilket att istället för några milliampere från batterierna blir ca 14 ampere ! Inveretern är DC -säkrad från batterierna med 150 ampere.
Tacker för många bra tips! Kollat upp dessa men det har inte varit det som orsakar detta mystiska energiuttag.
Har svårt att släppa det!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.929
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle ändå först vilja utesluta ev. laddning.
-Låt bilen stå urkopplad en stund från 230V med avstängd inverter samt ev. solpaneler.
-Mät spänningen med en multimeter på både bo-/start-batteriet.
borde ligga på 12,5-12,8V obelastade.
-Anslut 230V till husbilen, mät spänningen igen på båda batterierna, är spänningen högre, sker en laddning är den oförändrad så kan vi utesluta detta.

Andra möjliga förbrukare kan vara elvärme av tankar, rör, golv m.m.
Kylen ska inte vara kopplad via inverter, men det kan vara ett fel i din prioriterare, testa att dra ur 230V ur din inverter, testa stäng av kylen, eller ställ den på gasdrift.
Det är annars utan en prioriterare installerad separata 230V uttag vs. Nät-230V, om så är fallet brukar inverteruttagen vara uppmärkta, annars mät med en multimeter i de olika uttagen.
Har du ingen multimeter i husbilen så kan du sluta felsöka.
"Att mäta är att veta".
 
Toppen