• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

220 laddare

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Hej!
Om jag har en sådan laddare idag och vill byta till en victron kan jag då använda
in och utgående kablar på min gamla och koppla till dom?
 

Bilagor

  • IMG_2181 (2).JPG
    IMG_2181 (2).JPG
    52,2 KB · Visningar: 139
  • IMG_2168.JPG
    IMG_2168.JPG
    49,4 KB · Visningar: 139

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det går nog bra utan att behöva titta närmare på sakerna, men jag undrar om du inte skulle montera en 230V jordad utanpåliggande "vanlig" väggkontakt till 230V kablarna i bilen så du kan sätta dit 230V kontakten på nya laddaren i det uttaget om det nu är en sladd med kontakt på den som det brukar vara.
Om den nya laddaren är av större modell så brukar det nog vara skruvanslutningar till 12V laddkablarna så det är nog bara att kolla upp så de bef. är tillräckligt kraftiga för max. laddsröm/längden på kablarna med lite marginal för jag ser inte riktigt, men står det bara 10A laddning på nuvarande laddare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Hej JANKRO!
Ja den är bara på 10ah. Jag tänkte sätta in ett litiumbatteri så jag vill ha en större laddare.
Kablarna som går till batteriet är nog minst lika grova som 220 kablarna. Tror du att det är
ok att sätta en dc-dc laddare under stolen där batteriet sitter?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det beror lite på bil och årsmodell.... Men i princip så bör man ladda till samma ställe som dina laddkablar nu går till, för att om du sätter en laddare vid batteriet och kopplar den direkt till batteriet så kommer inte displayens information om laddning, laddstatus på batteribanken m.m. att fungera för du har väl troligen i alla fall en viss sådan info nu.

Sedan beror det på hur många Amp. du har tänkt dig i nya laddaren. Du skulle nog kanske behöva kraftigare 12V kablar mellan laddaren och till punkten som de nu går till, i alla fall 2x 4.5 eller 6 kvadrat.
Sedan bör man även kolla upp om laddningen nu är säkrad på vägen så den säkringen pallar med nya laddströmmen.

Men.... Om du helt skippar den gamla displayen m.m. och kanske har så du kan läsa av det nya batteriets status direkt i en app så kan du ju köra din variant med laddaren vid/direkt till batteriet och helt strunta i bilens "avläsning" då allt in och ut ur batteriet blir avläst ändå.

Det finns ju även varianten att koppla in en eftermarknadsavläsning till batteriet/laddning med egen display som man också får bra och mycket info från.

I alla dessa fall så koppla bort den gamla laddaren så den inte funkar längre för den kan lura avkänningen på en ny laddare om den står och "småmöljer" i bakgrunden.

M.v.h. JANKRO.

Ps. såg nu att du skrev DC/DC under stolen.. kommer med tillägg snart........

Tillägg.
Hmm. Egentligen så gäller det jag skrev ovan. Det beror på om du skall ha bilens display att stämma eller inte. Om den displayen skall stämma så skall även den kontrollerade strömmen från DC/DC laddaren gå in där generatorströmmen nu går in så den kommer med i beräkningen på in och ut ur batteribanken.
Men om batteriet kan läsas av med en app eller egen display så kan du sätta den vid batteriet eller använda en eftermarknadsmätare som läser av ut och in direkt vid batteriet och som sagt strunta i originaldisplayen i bilen.
Det kan vara en fördel att koppla båda nya laddarna direkt till batteriet i stället för att laddströmmen skall gå flera meter i omvägar i originalsladdarna. Nackdelen är bara att originalavläsningen inte stämmer alls längre.
Hoppas det inte blev för rörigt för min miss.
 
Senast ändrad:

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Hej igen, det beror lite på bil och årsmodell.... Men i princip så bör man ladda till samma ställe som dina laddkablar nu går till, för att om du sätter en laddare vid batteriet och kopplar den direkt till batteriet så kommer inte displayens information om laddning, laddstatus på batteribanken m.m. att fungera för du har väl troligen i alla fall en viss sådan info nu.

Sedan beror det på hur många Amp. du har tänkt dig i nya laddaren. Du skulle nog kanske behöva kraftigare 12V kablar mellan laddaren och till punkten som de nu går till, i alla fall 2x 4.5 eller 6 kvadrat.
Sedan bör man även kolla upp om laddningen nu är säkrad på vägen så den säkringen pallar med nya laddströmmen.

Men.... Om du helt skippar den gamla displayen m.m. och kanske har så du kan läsa av det nya batteriets status direkt i en app så kan du ju köra din variant med laddaren vid/direkt till batteriet och helt strunta i bilens "avläsning" då allt in och ut ur batteriet blir avläst ändå.

Det finns ju även varianten att koppla in en eftermarknadsavläsning till batteriet/laddning med egen display som man också får bra och mycket info från.

I alla dessa fall så koppla bort den gamla laddaren så den inte funkar längre för den kan lura avkänningen på en ny laddare om den står och "småmöljer" i bakgrunden.

M.v.h. JANKRO.

Ps. såg nu att du skrev DC/DC under stolen.. kommer med tillägg snart........

Tillägg.
Hmm. Egentligen så gäller det jag skrev ovan. Det beror på om du skall ha bilens display att stämma eller inte. Om den displayen skall stämma så skall även den kontrollerade strömmen från DC/DC laddaren gå in där generatorströmmen nu går in så den kommer med i beräkningen på in och ut ur batteribanken.
Men om batteriet kan läsas av med en app eller egen display så kan du sätta den vid batteriet eller använda en eftermarknadsmätare som läser av ut och in direkt vid batteriet och som sagt strunta i originaldisplayen i bilen.
Det kan vara en fördel att koppla båda nya laddarna direkt till batteriet i stället för att laddströmmen skall gå flera meter i omvägar i originalsladdarna. Nackdelen är bara att originalavläsningen inte stämmer alls längre.
Hoppas det inte blev för rörigt för min miss.
Nja, jag tror att jag förstår! Om jag kopplar direkt till batteriet räcker det då att ta bort säkringen då till den gamla?
För där sitter väl en sån bland säkringarna? Jag har tänkt använda ett batteri och laddare som går att läsa av med en app i telefonen. Jag kommer säkert med fler frågor om det är ok. Tack så länge!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kanske inte helt nödvändigt men...
Du bör nog koppla bort 230V från gamla laddaren så den blir helt död eftersom du inte skall använda den ens av misstag till ditt nya batteri.
Kanske från plinten/dosan som 230V sladden till laddaren kommer från, så både sladd och laddare är helt strömlösa för säkerhets skull. (Det där med fas och nolla och vändbar stickkontakt in till bilen).
Laddaren släpper troligen inte genom någon backström att tala om, men ändå kanske även lossa på 12V laddkablarna där de går in i ditt elblock eller någon plint.
Det är rätt onödigt att ha något halvinkopplat som inte används, bl. a. om det ex. skulle råka gå sönder av kraftig laddström med de nya delarna även om det är långsökt, men det kan vara god idé att skriva en lapp och fästa på laddaren som talar om hur och var den är urkopplad om någon i framtiden åter vill koppla in den.
Även om det blir du själv som kopplar in den långt senare så brukar man inse att minnet är bra men tyvärr kortare än man trodde många gånger när man står och tittar på ett par sladdstumpar och ev. kan påminnas sig om att man faktiskt sett dem tidigare :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om det hade varit så enkelt bara men jag måste ju ha ström till den nya laddaren.
Så enkelt är det att koppla från den gamla laddaren,den nya hade jag kopplat direkt på batterierna, jag har samma laddare och att koppla den ny på elblocket är möjligt, med svårt att komma åt kablarna, dessutom enkelt att återställa när jag säljer bilen.
 

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Har dragit kabel från ett eluttag i bodelen,lätt åtkomligt på min bil,monterat ett nytt uttag i dubbelgolvet där laddaren sitter.
Ok! Jag har inget uttag i närheten men man kanske kan gå in där huvudsäkringarna sitter. Det är i samma utrymme som jag ska ha laddaren. Men hur stor laddare tror du jag kan ha så att det inte påverkar nåt annat eller det kanske inte har nån betydelse när jag kopplar direkt på batteriet. Va tror du?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Så här gjorde jag när laddaren började överladda.collage-1512644157089.jpg
Jag monterade av original laddaren på 16a.
Sågade sedan upp hålet i väggen i mellan golvet och satte in en väggkontakt på 220volts sladden.
Och monterade in en Dometic 1235 laddare på 35a och drog nya laddkablar direkt till batteriet.
Och kopplade in stickkontakten.DSC_2139_copy_2393x1346.jpg
Batteriet får nu laddning via de nya kablarna och elcentralen 12 volt via de gamla laddkablarna från batteriet.
Jag fick också se till att laddarens fläkt fick möjligheter att få kylluft i mellangolvet.
De gamla laddkablarna mellan laddare och central ligger kvar och används inte. Men kan kopplas in i framtiden.
Detta har fungerat i 5 år nu utan problem.

Krister
 

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Så här gjorde jag när laddaren började överladda.Visa bilaga 226655
Jag monterade av original laddaren på 16a.
Sågade sedan upp hålet i väggen i mellan golvet och satte in en väggkontakt på 220volts sladden.
Och monterade in en Dometic 1235 laddare på 35a och drog nya laddkablar direkt till batteriet.
Och kopplade in stickkontakten.Visa bilaga 226654
Batteriet får nu laddning via de nya kablarna och elcentralen 12 volt via de gamla laddkablarna från batteriet.
Jag fick också se till att laddarens fläkt fick möjligheter att få kylluft i mellangolvet.
De gamla laddkablarna mellan laddare och central ligger kvar och används inte. Men kan kopplas in i framtiden.
Detta har fungerat i 5 år nu utan problem.

Krister
Ok! Fungerar allt som innan även att bilbatteriet tar laddning när du står på el?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nackhälle, jag skall försöka förklara varför jag monterade på detta sättet.
Min original laddare på 16a var kass.
Och mitt stora agm batteri på 230a behövde en kraftigare laddare.
Det blev en laddare på 35a.
För bästa laddning och för att inte fresta elcentralen, drog jag kraftigare kablar direkt till batteriet.
Med bra resultat.

Eftersom nu 12v gick från batteriet till elcentralen så upphörde laddningen till startbatteriet. Där sitter troligtvis ett relä och stoppar så inte batterierna kan tömma varandra.
Men eftersom den nya laddaren hade uttag för underhållsladdning av startbatteriet, var det bara att dra en ny kabel dit. Den rödsvarta för att ladda de batteriet.

Om du ser i inlägg 14, den andra bilden jag lagt in, så ser du hur kontakterna ser ut, då vi har liknande original laddare.
Det var den vita sladden för 220v använde jag för att montera väggkontakten.

Du ser också kontakten på den svarta laddkabeln. Den tunna vita kabeln kan ha med laddningen av bodelsbatteriet att göra. Men jag är inte säker.

Om det går att sätta en ny kraftigare laddare av annat märke direkt in i elcentralen kan jag inte svara på.

Krister
 
Toppen