• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2022-Okt-10 Tanka bilen i Frankrike. Situation?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hej igen håkand
Är det lika många stationer som är stängda fortfarande?
Johnny och Lisa
Hej!
Ungefär hälften av de stationer vi passerat verkar ha slut på bränsle och många av de som har bränsle kvar har köer för att fylla. Men de uppgifter vi läst om i tidningen att köerna är upp till 4 km har vi aldrig sett. I kväll, söndag 16, har vi kommit upp till Calais och har gott om bränsle kvar så nu behöver inte vi bekymra oss mer.

//Håkan
 

Lenanordh

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
29362
Medlemskap
2024
vill du skriva om det finns diesel genom Frankrike när du passerar . Vi kommer 2 dygn efter er på samma rutt Lena o Stefan
Jag fick tips om den här sidan:

Carte temps réel des stations service en difficulté d'approvisonnement

Länken går till en karta över Frankrike. Kartan visar alla bensinstationer. Klickar man på en ikon så får man en pop-up som visar vilka produkter man kan tanka.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Hej idag blev det ca 30 mil och vädret var inte det bästa en massa regn men nu står vi i lahr några mil söder om offeburg och ca 17gr varmt
Johnny och Lisa
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Hej
Idag blev det en lite kortare tur
Ca 100km och vi står på ställplatsen
Gutenau ca 20 km norr om Basel
Så i morgon försöker vi dra ner mot Annecy i Frankrike
Johnny och Lisa
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Står i Volkmarsen i natt (22-okt-2022). Siktar på Wasserbillig, Luxemburg, i morgon.

Vi har två stk 20-ltr Jeepdunkar från Biltema. Jag kommer att fylla upp dessa två i Luxemburg. Då slipper jag tanka i Frankrike.

"Jeepdunk Biltema"
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Mot Medelhavet.

Från Luxemburg: Thionville-Nancy-Dijon-Lyon-Valence-Nimes-Narbonne och sen över Pyreneerna och sen Figueres i Spanien och tanka igen.

Med 40 liter extra diesel så kommer vi genom hela Frankrike. Behöver heller inte bli nervösa för "om det räcker" när vi ska över bergkedjan.
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
En liten uppdatering.

Var inne i Wasserbillig, Luxemburg, en sväng nu i kväll, 23-OKT-2022. Här kostar diesel 2,019€/L.
Körde över till Tyskland igen och här, nära gränsen, är det ungefär samma pris.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
En liten uppdatering.

Var inne i Wasserbillig, Luxemburg, en sväng nu i kväll, 23-OKT-2022. Här kostar diesel 2,019€/L.
Körde över till Tyskland igen och här, nära gränsen, är det ungefär samma pris.
Hej
Nu har vi kommit fram valence
Efter en regnig natt i Annecy vi fick tag på diesel där för 1.9 euro
Och efter vägen har vi sett köer efter motorvägen men inga långa sådana
Johnny och Lisa
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Tankade 115 liter i Luxemburg i dag. Mer info om detta i bloggen.

Anyway.

Det ser ut som om det är inga problem att få tag i sås efter de stora vägarna. Däremot verkar det som om det kan vara besvärligt att få tag i diesel inne i byarna. Dessutom. Verkar vara ungefär samma priser per liter i Frankrike som i Luxemburg.

Bränslepriser i Frankrike.jpg

Ja, jag vet! Mörk bild. Motljus. Och Susanne körde väldigt fort då jag tog bilden.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Passerade den stora aire de GEVREY-CHAMBERTIN, den stora bensinstationen söder om Dijon, kl 12 i dag.
Där var bensinen slut men det gick bra att tanka diesel.

aire_de_GEVREY-CHAMBERIN.jpg
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Har nu kommit till Remoulins. Ja, det finns soppa att köpa på mackarna efter motorvägarna. Det är lite sämre med tillgången då man kommer av trafiklederna och in i städer och byar.

Om en station i en stad har bränsle att sälja så kan det uppstå väldigt långa köer.

Hade jag haft kvarts tank i bilen när jag kört i Frankrike så hade jag tankat när tillfälle ges.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Har nu kommit till Remoulins. Ja, det finns soppa att köpa på mackarna efter motorvägarna. Det är lite sämre med tillgången då man kommer av trafiklederna och in i städer och byar.

Om en station i en stad har bränsle att sälja så kan det uppstå väldigt långa köer.

Hade jag haft kvarts tank i bilen när jag kört i Frankrike så hade jag tankat när tillfälle ges.
Hej Stefan 67
Kan berätta att vi inte är så långt i från varandra vi står i laudun -l ardoise några mil norr om er
Johnny och Lisa
 
Toppen