• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2021:a plåtis utan tpms

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Hej,

Vi har en plåtis byggd på Fiat Ducato från 2021. Den har, så vitt jag förstår, ingen tpms, eftersom lampan för tpms inte tänds upp vid tändning på. Som jag förstår det är detta helt ok i Sverige, eftersom vi har ett undantag från lagen från 2014 som stipulerar krav på tpms. Så till min fråga. Jag antar att detta också är ok i EU, eftersom Sverige är en medlemsstat, men vad gäller för exempelvis Schweiz som inte är med i EU?

En annan fråga är om det är fler med nyare husbilar som inte har tpms? Hur mycket extra kan ett sådant system kosta? Mjukvaran för ett indirekt system borde väl redan finnas i ABS:en.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,

Vi har en plåtis byggd på Fiat Ducato från 2021. Den har, så vitt jag förstår, ingen tpms, eftersom lampan för tpms inte tänds upp vid tändning på. Som jag förstår det är detta helt ok i Sverige, eftersom vi har ett undantag från lagen från 2014 som stipulerar krav på tpms. Så till min fråga. Jag antar att detta också är ok i EU, eftersom Sverige är en medlemsstat, men vad gäller för exempelvis Schweiz som inte är med i EU?

En annan fråga är om det är fler med nyare husbilar som inte har tpms? Hur mycket extra kan ett sådant system kosta? Mjukvaran för ett indirekt system borde väl redan finnas i ABS:en.
tpms är inte helt underhållsfritt om signalerna kommer från ventilerna. Dyra byten när batterierna i ventilerna är slut.

Jag skulle köra utan och kolla luften manuellt.

En bonus där är att jag samtidigt kollar efter synliga skador på däck och fälg.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vet inget om regler i Schweiz bara att vår MB Sprinter från 2014 slapp krav på tpms av nå’n anledning. Satte in själv nya ventiler med tpms bluetooth mot iPhone men plockade bort allt efter en säsong pga all krångel (jobbig avläsning och krångel med manuell kontroll/luftpåfyllning).
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Finns det inte billiga under 500kr att köpa som man skruvar dit på ventilen på varje däck
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har inte TPMS gå vår MB-baserade husbil från -21. Men det är väl inget krav på husbil över 3.5t. Däremot är nyttan tveksam efter att hört mig för hos ett antal däckleverantörer och de som mekar med husbilar. Beskedet är ungefär det som Tompan säger...
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Hej,

Vi har en plåtis byggd på Fiat Ducato från 2021. Den har, så vitt jag förstår, ingen tpms, eftersom lampan för tpms inte tänds upp vid tändning på. Som jag förstår det är detta helt ok i Sverige, eftersom vi har ett undantag från lagen från 2014 som stipulerar krav på tpms. Så till min fråga. Jag antar att detta också är ok i EU, eftersom Sverige är en medlemsstat, men vad gäller för exempelvis Schweiz som inte är med i EU?

En annan fråga är om det är fler med nyare husbilar som inte har tpms? Hur mycket extra kan ett sådant system kosta? Mjukvaran för ett indirekt system borde väl redan finnas i ABS:en.

TPMS är det sämsta skit dom satt på person bilar i alla fall i vårat land.
Dyrt och ett jäkla rappel när det strular.
ABS systemen är det bästa för vårt klimat och dom regelbundna byten av somna och vinterhjul.
Inget svar på frågan men min åsikt
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Har på husbilen TPMS md de utvändiga hattarna på ventilen. Fungerar mycket bra och dom ger information om tempen också. Har den andra varianten av TPMS som använder ABS. Får man punka så hinner man köra sönder däcket innan den larmar.
 
Toppen