• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem 2009 Hymer B694 SL med defekt display. Og defekt dimmer for lys..

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Defekt Display DT-203 som hører til EBL 101.
Plutselig var displayet helt svart. Kjente den karakteristiske lukten av brent motstand. Men siden elektronikk er mitt fagområde så var det bare å gi seg til å lete. Koblet fra displayet, og under mikroskopet med den.. Fant raskt motstanden som var brent.. Men hvorfor ? Fulgte ledebaner og fant en SMD kondensator i ene hjørnet som var svidd. De har for vane å kortslutte, desverre.. Denne var på samme størrelse som en 22uF, 16V. Hadde ikke smd, så jeg satte en vanlig elektrolytt dit, og sikret den med lim for å unngå vibrasjoner. Motstanden var vanskelig å lese men kunne se ut som 22 eller 27 Ohm. Jeg satte en 33 ohm dit.. Koblet til spenning, og displayet lyste opp.. Alt fungerer nå igjen som det skal.. Bildet viser hvor defekte komponenter er lokalisert.. Rød ring rundt komponent. 1 er motstand, og 2 er kondensator..
Dette er for tips hvis andre får dødt display. Kan være verd å sjekke.DT-203.jpg

En måned senere så sluttet lysene i bodelen å virke.. Display fungerer som den skal. Fikk bare ikke skrudd på lysene.. Sikringer til lys på EBL-101 var defekte. Prøvde å sette inn en 5A sikring for å teste, men den gikk umiddelbart. Alle lys i bobilen er med dimmer.. Selve dimmer kontrollkortet er lokalisert i lasterom bak en luke.. Se bilde 1.
12V inn fra EBL er de tre ledningene nede til venstre, Rød, Orange og Blå. Fant ut at alle 3 diodene (bilde2) var defekt. Men så finnes det en kortslutning til Jord.. Til venstre for diodene er det en SMD kondensator. Målte kortslutning over den. Tok den løs og sjekket, og den var kortsluttet.. Uten kondensatoren så var kortslutning borte. Ganske vanlig at tantal kondensatorer kortslutter.. Aner ikke verdi på denne kondensatoren. Denne er for å dempe støy, så jeg satte inn en på 150nF, 100V. Diodene er 1N4007. Så de ble byttet ut med samme. Koblet opp igjen, og testet først med en 5A sikring i EBL igjen. Den holdt, og noen lys var kommet tilbake. Byttet den ut med 15A, og satte in de to andre sikringene.. Nå funker alle lysene i bodelen igjen.
1f642.png

1.jpg

2.jpg
 
Toppen