• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.817
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Att det blir varmt i vanliga bilar har väl knappast något med färgen att göra, utan beror på instrålningen via rutorna. På husbilar däremot som både är skapligt isolerade i väggarna och
har solgardiner i rutorna har det nog ganska liten betydelse vilken färg den har (om det inte är en plåtis som ju har betydligt sämre isolering) utom möjligen om det är utpräglat mörka färger?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Vet inte vad är för artikel du hänvisar till ... !

Som vi skrev tidigare, var det för väldigt många år sedan - förmodligen på 60- eller 70-talet. Tror dock inte att verkligheten (det var ju en praktisk test) har förändrats så mycket sedan dess.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Vit kontra färgad bil enligt vårt tyckande, bortsett från denna bara vita HB;
Fotot visar vår föregående husbil (en 2010:a) som i vårt tycke snabbt tenderade att se "lite äldre ut än vad den egentligen var", oftast då bland vita/ljusa fräscha husbilar även om de var betydligt äldre på tyska ställplatser.

Därför blev bla färg, värme och solinstrålning ... bidragande orsaker till vårt senaste husbilbyte (lack, inkl helintegrerad bil, mm hade väl orationellt bländat oss i bilhallen).

Andra kan säkert tycka annorlunda, alla har ju sina kriterier men att välja husbilsfärg för att inte synas på fricampingar verkar vara något nytt att tänka på?
 

Bilagor

  • 2010 ROJ751 i726G-10..JPG
    2010 ROJ751 i726G-10..JPG
    644,2 KB · Visningar: 9

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Det tycks mig inte vara så noga vilken färg husbilen har, även om en vit bil blir mest diskret under en stor del av året. Annat känns viktigare, som att bilen tar sig fram och att den inte är så lång att det blir svårt att vända på fjällvägarna:
IMG_4652 - Kopia.jpg

aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Hej
Om fönster och gardiner hör till inredningen vet jag inte, men jag tycker att fönsterna är oftast för stora i bakre delen av husbilarna. Jag har tittat på en del med långbäddar och fönsternas underkant ligger i nivå med madrassens överkant oich gardinerna släpar på madrassen. Är det ett enkelt sätt för tillverkarna att ha samma fönster i modellerna med rundsitsgrupp bak? Hur fungerar det efter en tid när såväl sängkläder som "bakdelen" varit i kontakt med gardiner,jalusier och myggnät? Några tillverkare erbjuder som tillbehör ett skydd för att bygga iogen ca. halva fönstret.
Mvh. Klas
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Vår Hymer B654SL -07 hade en fanérskiva liggande under madrassen, den kunde man ta fram och sätta mellan bädd och fönster, täckte ca nedre tredjedelen, ett mindre fönster hade varit bättre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.935
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Vet inte vad är för artikel du hänvisar till men det är inte särskilt svårt att googla på detta förhållande (bara ett av många ex; Varför blir svart varmt? | Allt om Vetenskap), om du tvivlar. Genom fysiklaborationer i skolan har säkert många av oss lärt sig elementa om färgers olika värmeavledning ... !

Jovisst, men ifall bilen är dåligt isolerad så målar man den vit, annars blir det satans hett inne i den :cool:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Är det ett inredningsmisstag att välja fel kulör på utsidan??
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Inte tycker jag vid min ålder att det är särskilt komfortabelt att behöva klättra upp i alkovbädd till natten, men bilens framkomlighet (inkluderat möjlighet att vända på smala vägar i vinterfjällen som jag nämnde i inlägg 24) väger tyngre än sådana inredningshänsyn.
Det enda alternativa planlösningsalternativet om man vill behålla rymligt badrum och en bekväm sittgrupp vore att bygga med våningssängar, men jag vill inte välja bort förmånen att få sova intill min hustru.

aake
 
Toppen