• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Har skrivit om Köpa Pössl och fick där en härlig kommentar:
Inredningen i husbilar är oftast inte så rolig, görs troligen av konservativa, manliga mellaneuropiska ingenjörer och inte av någon med inredningsutbildning. Håller med dig Lovelylook om att en skandinavisk stil med ljust trä och fräscha tyger är bäst.

Idag åkte min man och jag ut bara för att titta på en större husbil än Pössl, inte för att vi vill ha en större, utan för att vi i 4 månader kanske skulle behöva en större. Hur ska man hitta en kanonbil, när man redan vid första köpet har en. Ska vi byta ska det naturligtvis bli bättre för den större kostnad som en större bil anbringar. Vi har båda insett att större bilar har endast större plats runt köket och kanske en soffhörna, känns mycket att betala 500.000kr extra för detta. Vi i Pössl har en enorm toalett med handfat om vi stänger runt oss, finns inte liknande i någon av husbilarna.

Vi vill båda bli inredningsdesigner för husbilar, för det finns såå mycket mer att förbättra. Vi jobbar redan med design och utveckling i en annan nisch, så jag vet vad marknaden (vi som handlar) kan och kommer att kräva 2016 och framåt.
Fel vi hittade idag i husbilshallen:
1. Saknar överskåp runt om långbäddarna, där det finns massor av möjligheter till utrymme.
2. Många nya mindre husbilar med kylskåpet längst ner, man är mer i kylskåpet än i gardroben.
3. Inne vid toalettstolen kan du öppna till gardroben och hänga kläder.
4. Nya husbilar har tagit fram runda bord med list, något som var populärt redan -95. Svårtorkat då listen i trä snabbt blir matt och repig. Bordet blir för markerat.
5. Dörr till långgardrob vid queenbädd, betyder att dörren är felhängd, du måste stå vid huvudändan av sängen för att kunna ta ut kläder. Man vill stå i hallen.
6. Långa gardiner vid långbäddarna som hänger ner i bäddarna.
7. Man prioriterar vitrinskåp istället för att sätta TV så att du inte slår i den när du ska in och ut ur bilen.
8. Glas handfat framför queensäng, som du ser direkt när du stegar in i bilen. Glas är svårskött, måste putsas varje dag, känns lite ute.Visserligen en dörr framför, men vem vill stänga av en husbil? Inte ens vintertid stängde vi av, för vi fick då sämre flöde med värmen.
9. Mindre utrymme med skåp i många modeller än vi har i vår Pössl.
10. Man har bantat och valt sämre material i modeller 2015. Sitsarnas tyg i stolarna är mycket enklare, likaså materialen till skåpluckor, vissa material går inte ens att torka av.
11. Mycket bruna rabbiga ytor till bordet, som ger en mörk och trist upplevelse.
12. Varför ha öljettgardiner i en husbil, gör bara att gardinerna tar en himla plats och står trakt ut. Blarriga mönster i tyget.
13. Madrasserna var så tunna i långbäddarna i en bil, att du kunde lätt trycka ihop dem med handen, och den bilen låg på ca 800.000kr. Är det hängmattor vi betalar för?
14. Stora gammeldags handtag och beslag.
15. En del har mycket gult ljus, jag önskar ljusare dvs vitare ljus utan att bli skarpt.
16. Överlag dåliga material och dåligt utnyttjade utrymmen i dyra bilar.
17. De som ritar inredningar borde tvingas att ut och campa i minst 1 månad, både sommar och vinter.
18. Golv som ger ett rörigt intryck, dvs olikfärgade plankor, golven ska vara med lugna och låta mattorna tala.
19. Mycket snygga krokar och belysning här och var, där har det börjat hända lite.
20. När sängen främst i bilen hissas ner kan man inte ta sig ur bilen, om man inte vill krypa eller huka sig ut.

Detta är inget gnäll utan fakta, utan jag menar att vi ska alla få bättre husbilar, för så mycket pengar som vi satsar.


Ja, vilken bil skulle man välja, frågar man sig????? Frågat någon säljare och det kommer ljusare inredning 2016, med eller utan smartare inredning.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Ja, inte är det särskilt många husbilar du har sett, rekommenderar dig att göra ett besök på Elmia så får du se att det mesta du listar inte alls stämmer med de flesta kvalitetsbilarna.
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Jo, det värsta är att jag sett alla kvalitetsbilar både på blocket och i verkligheten, men vi tänker och kräver alla olika och jag respekterar din kommentar. Ska man locka de yngre, finns det en hel del att förbättra.
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Antar att du inte hittat allt detta på samma bil utan att det är en sammanfattning av flera.
Vilken bil man väljer? Jo den som passar ens behov bäst. Sedan får man säkert kompromissa med vissa saker. Skulle vara kul att se en ritningsmodell på Din husbil, den du ritat med smartare inredning. Kan ge många tips till dem som står i tankar att ändra eller renovera sina bilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

"Detta är inget gnäll utan fakta, utan jag menar att vi ska alla få bättre husbilar, för så mycket pengar som vi satsar. "

Snarare åsikter, fakta är något helt annat. :wideeyed:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Jag håller med trådskaparen .Men du är ute på halt vatten för indirekt klankar du ner på folks bilar .Det ska man inte göra ! Du kan säga att mina ungar är obegåvade och min kärring är fet men ge fan i och snacka skit om min bil.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.338
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Kan bara hålla med, kan inte ha kollat med öppna ögon
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Jeg må si meg enig med trådstarter i det meste. Fargevalget er tilpasset tysk smak og vane,. At designerene ikke er aktive brukere av husbil er et problem, best illustrert med Niesmann+Bischoff Flair 2009 modellene som vant flere design priser. Designen varte i 2 år før de gikk tilbake til den mer praktiske fra 2008, selv om de tok med endel av det som ikke ble slaktet av brukere. Av designelementer som kom og forsvant var flere vitrineskap, et kylskåp på skrå og tv bak en sofa. Forøvrig er mange av punktene på din liste saker som var riktig løst på Flair før 2009. En kunne og den gangen bestille bilen med lyst treverk.
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Vilken årsmodell har du igentligen tittat på ? Du måste jämföra med flera fabrikat för att bli trovärdig
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Jag kan hålla med om färgen köper jag en ny bil så kan jag välja på ett antal färger,det kan jag inte på en Husbil dom är övervägande vita, med lite vita strips här och där, det blir lite enformigt i längden, inget fel på vitt, men där borde vara lite att välja på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Jag håller med, vita husbilar känns tråkigt.
 
S

Staffan W

Guest
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Vit färg kanske är viktig för att det inte ska bli för varmt inne i bilen när solen någon gång skiner. (sitter och tittar på regnet som öser ner timmer efter timme och jag är bunden till regnlandet i minst drygt två veckor till :-( )

Staffan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Vitt är snyggare än svart och grönt som var de enda färgerna som stod till buds för Volvo PV och Saab 92 när det begav sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Kanske, men det är enformigt på bilar..?! Med vitt alltså. :wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Jag kan hålla med om färgen köper jag en ny bil så kan jag välja på ett antal färger,det kan jag inte på en Husbil dom är övervägande vita, med lite vita strips här och där, det blir lite enformigt i längden, inget fel på vitt, men där borde vara lite att välja på.
Ofta lättar färger upp men i fordonssammanhang, finns mer att tänka på utöver "enbart" design och färgval ... vad som nu önskas(?) - vackert, praktiskt, funktionellt, etc(!) för vem och varför = vi är ju alla olika i tankar, tycke och smak!

Praktiska faktorer/konsekvenser av färgval som man bör tänka på när det gäller färger på och i speciellt fritidsfordon (men även p-bilar) är;
1) Vit utvändig färg på husbilar "avvisar värme" från solen bättre än alla andra färger! Bra när solen gassar på och AC'n inte riktigt orkar med, omvänt förhållande vid utvändig kyla och värmaren inte riktigt orkar med.
Färgval handlar ytterst om synintryck kontra att optimera komfort resp energiförbrukning spec i fritidsfordon!

2) Vit invändig färg kräver inte så mycket ljus/lyse invändigt som mörkare färger (=energiförbrukning). Ljus inredning kan då kompenseras med varmare färg på belysning/lampor - riktigt vitt sken ger aldrig trivsam/mysig belysning.

Mot bakgrund av detta resonemang så har jag själv självklart en helt vit husbil, jag tror inte heller att det är en slump att nästan alla husbilar och husvagnar är just helt vita!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

...

1) Vit utvändig färg på husbilar "avvisar värme" från solen bättre än alla andra färger!

...

För väldigt många år sedan genomförde en större motortidning (vill minnas att det var Teknikens Värld) en test där man lät ett större antal bilar av samma modell, men med olika färg, stå uppställda i stekande sol. Efter några timmar var skillnaden i innertemperatur försumbar!

(Det handlade om enstaka grader i bilar som var minst 70, kanske över 80, grader invändigt.)
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

För väldigt många år sedan genomförde en större motortidning (vill minnas att det var Teknikens Värld) en test där man lät ett större antal bilar av samma modell, men med olika färg, stå uppställda i stekande sol. Efter några timmar var skillnaden i innertemperatur försumbar!

(Vill minnas att det handlade om enstaka grader i bilar som var kring 70 grader invändigt.)

Vem vill vara i en bil som är 70 grader, det intressanta är väl vilka bilar som håller sig runt 30 grader så länge som möjligt. Eftersom värmeförlusterna ökar ju varmare en bil blir blir alltid slutresultatet snarlik oavsett färg på bil om man nu ska ställa alla bilar i en stekhet sol.

Men under normala förhållanden är nog en vit bil på ett fritidsfordon att föredra.

Jag har själv mätt bilfärger med en Ir-picka och det är stora skillnader i temperaturer mellan olika kulörer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

En annan aspekt på färgen är att en vit bil syns väldigt tydligt mot de flesta bakgrunder, medan t.ex. silver, brons eller liknande smälter in betydligt bättre. En bra sak vid fricamping. :)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.713
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

Att bygga bilar som passar alla är omöjligt, kraven och användningsområdena är vitt skilda, man får helt enkelt leta efter något som passar någorlunda för ens behov.
Jag kan dock hålla med om att många gånger kunde materialvalen varit bättre men det är som alltid, hur mycket är kunden beredd att betala för det.

När det kommer till färger så är det även här mycket individuellt, vi är t.ex inte alls intresserade av ljusa inredningar.Vi har heller ingen vit bil, den är grå, vi ser det som en fördel vid fricamping då den inte syns lika bra som en vit bil på lite avstånd och väcker därför lite mindre uppmärksamhet.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 20 inredningsmisstag i nya husbilsmodeller

För väldigt många år sedan genomförde en större motortidning (vill minnas att det var Teknikens Värld) en test där man lät ett större antal bilar av samma modell, men med olika färg, stå uppställda i stekande sol. Efter några timmar var skillnaden i innertemperatur försumbar!

(Det handlade om enstaka grader i bilar som var minst 70, kanske över 80, grader invändigt.)
Vet inte vad är för artikel du hänvisar till men det är inte särskilt svårt att googla på detta förhållande (bara ett av många ex; Varför blir svart varmt? | Allt om Vetenskap), om du tvivlar. Genom fysiklaborationer i skolan har säkert många av oss lärt sig elementa om färgers olika värmeavledning ... !
 
Toppen