• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 trådlösa backkameror, hur göra?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag nu skall byta ut backkameran som gått sönder så har jag en ide om att ha 2 backkameror. En skall visa nära bakstammen & den andra skall visa på långt håll (som backspegel). Problemet är att jag tänkte mig trådlös överföring för att slippa kabeldragning. De trådlösa enheter som säljs på ebay verkar sända på 2,4GHz, finns det inget annat? Om man kör båda kamerorna på samma frekvens så stör dom väl ut varandra? Eller? Behöver en lösning på detta & vänder mig till forumet.

Bennie
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

När jag nu skall byta ut backkameran som gått sönder så har jag en ide om att ha 2 backkameror. En skall visa nära bakstammen & den andra skall visa på långt håll (som backspegel). Problemet är att jag tänkte mig trådlös överföring för att slippa kabeldragning. De trådlösa enheter som säljs på ebay verkar sända på 2,4GHz, finns det inget annat? Om man kör båda kamerorna på samma frekvens så stör dom väl ut varandra? Eller? Behöver en lösning på detta & vänder mig till forumet.

Bennie

Jag kan rekommendera Biltemas backkamera, monterade den i våras och det funkar utan minsta störning. Kanske inte bild som på de kamerorna som kostar mellan 5-10tkr, men absolut inget att klaga på.

//Tommy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Jag har redan en skärm med ingångar för 2 kameror samt 2 kameror. Det jag vill ha hjälp med är hur jag gör för att skicka kamerasignalerna trådlöst. De sändare/mottagare jag hittat på nätet sänder på 2,4 GHz-bandet. Att använda 2 kameror samtidigt på samma frekvens går väl inte, de stör väl ut varandra?

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Finns det verkligen ingen som har en ide om hur jag kan lösa detta? Det skulle nog gå om man sände på olika frekvenser men då är problemet att hitta sändare & mottagare som sänder på en annan frekvens än 2,4 GHz & var hittar man detta?

Bennie
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Hej.
Jag tror man måste börja fundera på hur olika sändare och mottagare fungerar. Som du sa så sänder kameran på 2.4 GHz. Det gör många utrustningar utöver den och det är inga konstigheter. Det som sen är viktigt är att mottagaren (skärmen) och sändaren (kameran) kan paras ihop och bara prata med varandra. Om man lyckas med det så ska inte några "lagliga" sändare kunna störa ut det (i teorin). Om du köper Biltemas sats som föreslogs tidigare kommer det säkert fungera, om du är nöjd med kvalitén på bilden. Vilken skärm har du idag? Kan den para ihop 2 sändare (kameror)? Det viktiga är att mottagare och sändare kan prata med varandra och då med två sändare som du önskar.

Hälsningar/Hike
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Skärmen har uttag för 2 kameror & det är det jag undrar. 2 kameror som skall kommunicera med denna skärm trådlöst. Hur löser jag detta utan att dom stör ut varandra.

Bennie
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Jag har slöbevakat området då befintlig sv/v börjar bli lite seg.

Även om du har 2 kameror på samma frekvens så finns det ofta nån form av "kanalval" så inte de olika kamerorna "blandas".

Har du skärmen så kanske inte vilka kameror som helst är kompatibla mot den skärmen. Alternativt om du har en videoväxel som kamerorna kopplas mot?


I andra trådar finns olika tips på leverantörer, och många erbjuder set med flera kameror, ex vis:
Backkamera Trådlös RVC-72 för hästtransport, husbil, husvagn etc.

Finns även andra siter, googla back kamera eller car reverse camera så kommer många svar
 
Senast redigerad av en moderator:

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Skärmen har uttag för 2 kameror & det är det jag undrar. 2 kameror som skall kommunicera med denna skärm trådlöst. Hur löser jag detta utan att dom stör ut varandra.

Bennie

Vad menar du med uttag? Två ingångar med kabel eller? Om det är kabelingångar lär det bli dyrt/svårt att få trådlösa kameror att fungera. I så fall lär det bli billigare att köpa en monitor med två kameror.

Om du har en skärm som kan koppla två kameror trådlöst så måste du nog köpa från samma fabrikat..

Hälsningar/Hike
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Nu har du alla olika alternativ att välja på. Jag vet vilket jag skulle välja om jag inte vore teknisk bevandrad.

Ha en trevlig kväll/Hike
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Hejsan Bennsan :), jag har också letat lite men så fort de inte är de enklaste enkanalarna så blir de dyrare med en gång.

Här har du en variant som är färdig för användning.
Om jag har förstått beskrivningen rätt

Tx Channel.......1 channels

T/R Frequency...2.2G~2.3G~2.4G

D.v.s. en kanal per uppsättning men tre olika frekvenser. Du måste alltså köpa två satser och ta kontakt med säljaren för att kanske helst få en sats med 2,2G och en med 2,4G och skriva/fråga om de kan ligga igång parallellt.

De funkar mellan....

Power Supply.......DC 9V-24V

Det blir ju inte gratis med två satser, men det kostar att ligga på topp, kvalitén ser ju dock mycket bättre ut än de billigare svarta varianterna :D.

2.4G Wireless AV Cable Transmitter and Receiver For Car Video Monitor Truck Bus | eBay

Sedan är det funderingen 2,2G i Sverige ?? men räckvidden är ju bara något hundratal meter.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30717

Guest
Sv: 2 trådlösa backkameror, hur göra?

Här köpte jag med 2 kameror trådlöst kolla på denna adress www.data-butiken.com
 
Toppen