• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

2 batterier

Peter Garp

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
37764
Medlemskap
2026
Hej
Om jag monterar ett extra batteri parallellkopplat behöver man göra något med EBL eller annan utrustning fär laddningen skull

Min erfarenhet säger att det inte har så stor betydelse om det bara rör sig om ett par års skillnad. Men det går säkert att mäta sig fram till någon sorts skillnad men det mätvärdet skall då ställas mot kostnaden att kassera ett batteri för att få två lika med lika ålder. Samma typ, bly-syra eller AGM osv, är dock viktigt.

//Michael, medlem

Spelar ingen roll vad det är för batterier.
Agm + Agm
Bly + Bly
Dock ej Litium
Spänningen fördelar sig lika på 2 Ex. 12 volts batterier.
Mkt myter med allt..
Paralellkoppla och kör.
Hade i min Knaus ett 70 Amp och ett 46 Amp.
Vanliga bly batterier.
Många olika svar lär du få här av experter...
Ha en bra dag. :)
:)

Visst går det bra även med ett LiFePO4 batteri, bl.a Hymer har det som ett system från fabrik sedan nåt år.
Det som händer är att blybatteriet blir underhållsladdat av Litiumbatteriet p.g.a Litiumbatteriets lite högre vilospänning.
Samt alla som byter ut sitt bly-bobatteri till Litiumbatteri får dessa sammankopplade så fort man startar motorn i husbilen, ingen fara alltså.

Att du tar ut plus från batteri 1 och minus från batteri 2 och sammankopplar batterierna med en kort kabel från batteri 1 minuspol till batteri 2 pluspol.

//Michael, medlem
Nu hänger jag inte med, det blir ju en seriekoppling, med resultatet 24 volt om vardera batteri är på 12 volt. Eller har jag gjort en tankevurpa ?

Gör FÖRST en vanlig parallellkoppling. Därefter tar du ut plus från det ena batteriet och minus från det andra, precis som bilden ovan visar. Detta gör att batterierna belastas likadant (annars belastas det batteri där du tar ut både plus och minus på, mer än det andra).

Helt rätt att det är fel av mig. Ber tusen gånger om ursäkt. För tidigt på morgonen plus att jag försökte fippla med att skriva svar på en telefon. Ofattbart att de kallas smartphone! Självklart skall batterierna vara parallellkopplade men som redan skrivits, plus tas ut från ena batteriet och minus tas från det andra.

//Michael, medlem

Gör FÖRST en vanlig parallellkoppling. Därefter tar du ut plus från det ena batteriet och minus från det andra, precis som bilden ovan visar. Detta gör att batterierna belastas likadant (annars belastas det batteri där du tar ut både plus och minus på, mer än det andra).

Visst går det bra även med ett LiFePO4 batteri, bl.a Hymer har det som ett system från fabrik sedan nåt år.
Det som händer är att blybatteriet blir underhållsladdat av Litiumbatteriet p.g.a Litiumbatteriets lite högre vilospänning.
Samt alla som byter ut sitt bly-bobatteri till Litiumbatteri får dessa sammankopplade så fort man startar motorn i husbilen, ingen fara alltså.
Va,,, vänta nu lite. Det är inte bara att koppla in om det skall vara hållbart.
Det är bara att fråga vilken seriös batterihandlare som helst.

Tillbaka
Toppen