• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor 2,8 JTD power tomgång vid kallstart

PeterTh

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Uppsala
Hej,
Jag har en Pilote 2006 med Fiats 2,8 JTD Power motor (146 hk). Vid kallstart (C° strax över noll) så startar bilen fint men tomgången är inte stabil utan hoppar lite upp och ner och det blir även lite mer rök än vanligt. I övrigt går bilen utmärkt utan bekymmer. Tomgången stabiliserar sig när motorn blir varmare och ingen rök alls. Bränsle- och luftfilter är bytt utan att det gjorde skillnad.

Någon som har tips på standardfel innan jag börjar. felsöka?

Mvh
Peter
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.824
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Så är det nog med dom flesta dieslar. Sen har du väl enkel avgasrening och kall motor ger dålig förbränning och mer rök.. allt är nog i din ordning
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Upplevde samma en gång men den hackade ibland under hård belastning. Bytte vevaxelgivaren en ganska enkel operation och sedan gick bilen som ny igen. Finns 2 längder på kabeln så mät innan. Ingen stor kostnad men det är en bra framtidssäkring då givaren förr eller senare kommer att ge upp :)
 
Toppen