• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2,3 150hk

F

F.d. 53012

Guest
Sv: 2,3 150hk

Säkert bra motor chippad från 130 motorn kan jag tänka säkert inga större skillnader men tyvärr partikelfilter som är en spännande upplevelse med mycket oljebyte tydligen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 2,3 150hk

Säkert bra motor chippad från 130 motorn kan jag tänka säkert inga större skillnader men tyvärr partikelfilter som är en spännande upplevelse med mycket oljebyte tydligen.
Har inte upplevt något som är konstigt eller oroande pga partikelfiltret, har en Fiat 3 lit (177hp) 2012:a som nu rullat 1.800 mil, man märker inte mer av filtret i Fiat än på de Volvobilar som jag har.

På den tidigare 157hp motorn utan filter bytte jag olja varje höst;
¤ med den nyare motorn med filter är serv-intervallet 4.500 mil.
¤ oljebyte görs baserat på att bildatorn talar om när det är dags baserat på hur motorn arbetat sedan förra oljebytet, dock minst vartannat år (pga oljeålder).
¤ i mitt fall så bytte jag olja nu i höstas innan jag ställde av bilen, dvs efter 2 säsongers användning (enl serv-boken) och 1.700 mil, bildatorn hade då under 1.5 års användning (2 säsonger) inte signalerat om oljebyte eller dylikt.

För min del byter jag trots filter olja mer sällan än tidigare, helt enligt Fiats rekommenderade serviceplan, där service och oljebyte kan ligga vid helt skilda tidpunkter och körsträckor - inga konstigheter husbilar körs inte lika långt som distr-bilar, det gör tyvärr att Husbilar inte kan utnyttja 4.500 mil som serviceintervall ... !
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: 2,3 150hk

synpunkter på Fiat Heavy 150hk 2,3 2014 mvhHåkan

2,3 MJET motorn på 148hk är av motortypen F1AE3481E o har variabel turbogeometri vilket ger alternativa vridmoment vid samma varvtal dvs. lugnare o starkare gång t.ex. i motvind, svagare uppförslut.
För långkörningar i motorvägsfart och i HB m totalvikter mellan 3,5-4,25ton är motorn optimal när det gäller bränsleförbrukning & vridmoment, tycker jag efter 3000 mils körning per idag.

2,3 MJET 130hk är en annan motortyp med enklare turboteknik som är optimal för bilar med lägre totalvikter.

/Stefan
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: 2,3 150hk

Jag har en 148 Hk -12 en mycket användar vänlig motor Går bra och billigt
Det är inte en chippad 130hk som hästhandlarna försöker slå i hugade spekulanter
Visst kostar den rätt mycket mer än en 130 Hk så det får man själv värdera
Är du spekulant så prova en bil som gått 1500 + mil annars kommer den inte till sin rätt
Min har nu gått 1800 mil och går bra i början var den seg och törstig.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: 2,3 150hk

Jag har en 148 Hk -12 en mycket användar vänlig motor Går bra och billigt
Det är inte en chippad 130hk som hästhandlarna försöker slå i hugade spekulanter
Visst kostar den rätt mycket mer än en 130 Hk så det får man själv värdera
Är du spekulant så prova en bil som gått 1500 + mil annars kommer den inte till sin rätt
Min har nu gått 1800 mil och går bra i början var den seg och törstig.

Så vad är din genomsnittliga bränsleförbrukning (vid vilken hastighet)? Och vad väger din bil, ung.?

Nyfken! ;-)

Mvh!
// Niklas
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: 2,3 150hk

För min del är bränsleförbrukning efter 900 mil (enl bilens dator) 1,02 l/mil och bilen är 3850kg och mesta körning va bilen packat för femveckors semester. 3650kg enl,vågstation . ( 148 hk 2013)
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: 2,3 150hk

I början låg den på 1.2 L /M och det tyckte jag va ok .Senaste mätningen blev jag glatt överraskad 0,94 L/M .Farthållare så fort det går .bilen får väga 3850 kg och hastigheten pendlar mellan 100 110 knyck..
Runt 1000 1500 mil försvann en propp och motorn blev bättre och bättre .
Det är kanske bara inbillning men så upplevde jag det.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 2,3 150hk

Min første reise med vår helt nye 148 hester resulterte i ett forbruk på 0,91l/mil da jeg tanket fullt etter reisen. Forøvrig viste kjørecomputer akkurat det samme. Er særdeles overrasket over dette lave forbruk på en integrert husbil som ikke engang er innkjørt. Nydelig motor å kjøre.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: 2,3 150hk

Kör själv en Fiat Ducato (Bürstner t607) med 2,8 JTD årsmodell 2003 men kommer aldrig under 1,05 lit/mil och då i en hastighet av ca 90 km/h. Lastad till ca. 3200 kg.

Kompisens, samma bil, klarar alltid 0,1 lit/mil mindre än min och då vid exakt samma körning/sträcka/last (vi har med andra ord kört ihop och kollat).

Skummt!

Mvh!
// Niklas
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: 2,3 150hk

Kör själv en Fiat Ducato (Bürstner t607) med 2,8 JTD årsmodell 2003 men kommer aldrig under 1,05 lit/mil och då i en hastighet av ca 90 km/h. Lastad till ca. 3200 kg.

Kompisens, samma bil, klarar alltid 0,1 lit/mil mindre än min och då vid exakt samma körning/sträcka/last (vi har med andra ord kört ihop och kollat).

Skummt!

Mvh!
// Niklas

Prova nästa gång och byt bil och gör en ny mätning.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: 2,3 150hk

Prova nästa gång och byt bil och gör en ny mätning.

Kan vi naturligtvis göra. Men när jag körde 20-30m bakom med jämnt avstånd hela sträckan. Och vi körde utan att stanna dvs. inga start/stopp mer än 1 av vardera. Hastigheten under hela sträckan låg på 90 km/h dvs. båda bilarna kördes på 5:ans växel.

Vad gäller last var min bil tömd på vätskor (0 liter färskvatten, 0 liter gråvatten & 0l i toatanken). Kläder urplockade samt allt annat i skåk som kan binda fukt (dvs. dynor/madrass mm. urplockat. Vi pratar alltså MAX lastvikt på 10-20kg (om ens det) medan min kompis hade mer pinaler i sin bil. Vi var med andra ord på väg att ställa bilarna för vinterförvaring.

Med dessa förutsättningar har jag svårt att se hur körstilen skulle kunna påverka så mycket. Vi pratar ju +11%.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: 2,3 150hk

Ja bilar är olika precis som människor .
En bar hit o en bar dit i hjulen ,antal mil ,oljan allt påverkar bränsleförbrukningen
Jag har gått en ecodrive kurs och jag blev förvånad hur mycke soppa man kan spara utan att man tappar nämdbar tid
Kan man sänka förbrukningen 1 dl per mil och kör 1000 mil .100 L soppa upp i rök till ingen nytta bara dumt och onödigt.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: 2,3 150hk

Hejsan
Vi har den utomordentliga 2.3 130 hästarn och märkte nu efter senaste oljeservicen då bilen rullat 1900 mil att förbrukningen sjönk med ca 1dl per mil. Vet inte om det beror på att motorn blivit "inkörd" eller om den nya oljan gjorde susen?
 
Toppen