• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

19 år gammal butyl

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag bytte en av takluckorna på husbilen idag.
Till min förvåning var den 19 år gamla butylen fortfarande mjuk och formbar/kladdig.

Min bil är en Concorde, så åtminstone Concorde använde en bra produkt.
Jag hade planer på att täta om de övriga luckorna i förebyggande syfte, det känns inaktuellt nu.

Några år efter jag köpte min nuvarande husbil så tätade jag om en taklucka med inbyggd fläkt, med butylmassa från Blåa skylten.
Skärmbild 2026-03-14 215535.webp
Och som många av oss har skrivit här ( med reservation om de ev. skulle ha bytt recept på kladdet någon gång efter det)... Så kanske efter ca. 5år när jag monterade en Maxxfan i stället så var den butylen förvandlad till typ "grynigt vax" ligger närmast till för nya konsistensen.

M.v.h. JANKRO.

Min kusin bytte taklucka på husbilen och jag sa köp riktig butyl för det hade jag gjort där de sålde takluckan.
Men den var ju lite billigare på ovanstående ställe.
Den vintern fick han låna min avfuktare som tömdes regelbundet han kunde inte förstå varför det läckte.
Det slutade med att han sålde bilen mycket billigt bra växelåda och motor. .....

Tillbaka
Toppen