• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

165/65 i blodtryck?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
På grund av sviktande hälsa som i sin tur påstås bero på ett stillasittande liv med en cigarett i mungipan mest hela tiden så har jag börjat motionera lite grann på senaste tiden. Efter morronrundorna runt huset i snabb takt, bara 600 meter totalt men dock, så mätte jag blodtrycket som var 165/65 med 85 i puls. Konstiga värden som jag skulle vilja få synpunkter på.

Att få kontakt med läkare eller sköterska så här i semestertiden är nog inte lätt så jag vänder mig till detta eminenta forum i stället, ett forum där all världens kunskap finns (nästan i alla fall). Till saken hör att jag efter några dagars flitigt motionerande (allt är relativt) så mådde jag ovanligt bra i morse, 122/72 och 72 i puls.

165/65 efter lite ansträngning gör mig lite bekymrad och får mig att undra. 100 i skillnad mellan över- och undertryck verkar vara väl mycket samtidigt som pulsen bara gick upp till 85!? Jag kanske borde sluta med detta ihärdiga motionerande och låta kroppen få välbehövlig vila efter ett liv i sus och dus.

Är motion skadligt för människokroppen, tro?

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 165/65 i blodtryck?

Inte i något avseende alarmerande värden, Jappe.
Vore jag i dina kläder skulle jag fortsätta med dessa stillsamma promenader, men avstå från kontroller av puls och blodtryck. Att inta sotsängen är naturligtvis ett alternativ som alltid står öppet om man tycker det är träligt att röra sig.
Lycka till!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 165/65 i blodtryck?

Detta förbaskade stavningsprogram i IPad! Rena turen att jag noterade att programmet i mitt inlägg ovan hade ändrat "sotsängen" till "oststänger"!

Jag skulle ha känt mig ansvarig om den käre Jappe hade ätit ihjäl sig på oststänger.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 165/65 i blodtryck?

Tack aake! Jag fortsätter med motionerandet. Det tycks ha god inverkan på vissa peristaltiska rörelser i kroppen också!

Mitt stavningsprogram i iPaden tog jag bort. Ganska enkelt, tycker jag mig minnas men blir du inte av med gisslet så kan jag försöka ta reda på hur jag gjorde. Annars ställer nog Knarrevik upp!

Jappe
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: 165/65 i blodtryck?

Blodtrycket skall tas efter 5 minuters absolut vila (de riktigt rättrogna också i mörker). Kan gärna upprepas flera gånger.

Detta slarvas det med på många vårdcentraler. Så blir det också mycket blodtryckspiller.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 165/65 i blodtryck?

Jag känner till detta Riviera, men jag tycker ändå det är intressant att mäta blodtrycket strax efter en liten men ansträngade motionsrunda. 5 - 10 minuter senare tar jag trycket igen och då är det mer normala värden, ibland ända nere i 100/60 men med hög puls, runt 90, vilket jag tycker är för högt. För femtio/sextio år sedan hade jag alltid 120/80 i tryck och 60 i puls. Det är dit jag siktar nu! :D:D:D

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 165/65 i blodtryck?

Jappe

Jag har inte lika höga ambitioner som du. Jag vore helt tillfreds med att bli 30 - 40 år yngre.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 165/65 i blodtryck?

Per aspera ad astra! Men det blir väl som vanligt: siktar man mot himlen så når man trädtopparna! Alltid något!

Det här envetna motionerandet kanske ger biverkningar i form av utslitna leder m.m. Det enda som har fungerat bra i min arma kropp är faktiskt alla leder.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 165/65 i blodtryck?

Stavningshjälpen gick lätt att ta bort. Man går in på Inställningar och väljer där Tangentbort och kan sedan inaktivera Stavningskontroll och Automatisk korrigering.
Men lite synd var det kanske ändå att vi inte hann få reda på vad som är dödlig dos av oststänger?

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: 165/65 i blodtryck?

Per aspera ad astra! Men det blir väl som vanligt: siktar man mot himlen så når man trädtopparna! Alltid något!

Det här envetna motionerandet kanske ger biverkningar i form av utslitna leder m.m. Det enda som har fungerat bra i min arma kropp är faktiskt alla leder.

Jappe

Skall du slita ut lederna med motion vid din ålder får du nog ligga i..



/M
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 165/65 i blodtryck?

Jag har gått 600.000 centimeter idag! Redan! Det är en sträcka som motsvarar 1000 plåtisar uppställda i en lång rad med gott om plats emellan! Dagen är inte slut än! Innan det blir mörkt kan jag ha gått en miljon centimetrar! Det var väldigt längesedan jag gick så långt på en dag och inte en enda gång under det här årtusendet! Blodtrycket går ner hela tiden liksom pulsen. Fortsätter det så här så har jag snart inget blodtryck kvar!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 165/65 i blodtryck?

Att motionera mycket för att hålla kroppen i trim kan ge vissa biverkningar, har jag upptäckt! Att pilla på datorn varma sommardagar brukar inte vara något problem men hur gör paddmänniskorna egentligen i värmen när svetten rinner till på kropparna och därmed även på fingrarna?

Alla som pillat på en padda med fuktiga fingrar förstår omedelbart vad jag menar!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 165/65 i blodtryck?

Jag har hört att blodtrycket & pulsen går ner med åldern, helt naturligt. Att stolen är döden och att vår Asta som är 93 och bor i min trappuppgång drar iväg varje dag med sin rullator och mår prima. Du är på rätt spår Jappe! Komplettera bara med riktig mat (lite av varje) så att du har tillräckligt med energi till dina centimeter-promenader... "många bäckar små"...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 165/65 i blodtryck?

Jag har märkt att blodtryck och puls sjunker en stund efter hård ansträngning.
Efter 418 trappsteg och 140 meters höjdskillnad upp till Aksla var pulsen hög, trycket nästan obefintligt och benen känns som spagetti. Trots en kall öl har trycket svårt att återhämta sig.

image.jpg
Aksla Ålesund
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: 165/65 i blodtryck?

Tycker värdena är ganska OK. Men ta inte trycket efter motion, det ställer bara till det.

På det hela är du nog ganska frisk.

/M

Herregud Marunga! Förstår du vilket ansvar du tar på dig med ett sådant uttalande? Fast jag förmodar att du bara menar Jappes kroppsliga hälsa? =)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 165/65 i blodtryck?

Jag skrev en liten dikt om krinil en gång där jag undrade om

han var en sån där försäljare med rutig blazer
en sån där liten besvärlig en som väser
"köp nu min vara eller försvinn
här tål vi inte någe svinn"!

så han är ju ursäktad men han borde ha kommit över det vid det här laget! :D
För övrigt har jag helt ändrat uppfattning om Rieslingarna. Dom smakar inte fotogen längre!

Jappe
 
Toppen