Sv: 15 tum på 14 nav? Går det
Hejsan, ja det går utan problem för det mesta. Ofta så ökar ju fälgarnas bredd lite, och ev. så ändras också offseten på fälgarna lite.
På en del husbilar är det väldigt lite utrymme på in eller utsidorna på bakdäcken till skärmkanterna om det sitter en "glasfiberbalja" som förhöjning och innerskärm i bodelsgolvet. Så kolla upp innan så att nya fälgen/däcket går fritt på sidorna när det fjädrar upp som mest.
Du har säkert 5x118 i bultcirkel. Det finns också 5x130 vilket är vanligast på 16" original.
Men om du har tänkt dig alufälgar så är det enkelt att få tag på 16" med lilla bulmönstret.
Man får också köpa däck med lägre höjdprofil så man är i närheten av omkretsen på originaldäcken.
Jag har 16" alufälgar fast det var 14" original på min bil. Det är svårt att hitta tillräckligt kraftiga däck med så låg profil så man får samma omkrets som på 14" däcken, men lite för stora är inget problem.
Lite större omkrets gör ingen större skillnad, men bilen går lite fortare än vad mätaren visar, om den nu visade rätt från början

:.
På första generationens mätare så är det rätt lätt att flytta nålen på hastighetsmätaren lite så man får rätt hastighetsvisning på den.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Kolla också centrumstyrningen mått kontra hålet i fälgen.
Av någon anledning så behövde jag en tunn styrring som utfyllnad, så fälgen garanterat blev centrerad. Men samma lilla glapp fanns redan innan mellan centrumet och original plåtfälgens centrumhål.