• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

130 hk

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025
Nu skulle jag vilja veta "sanningen" om 130 hk motor. Hur upplever ni som har den motorn köregenskaperna? Hur är den fullastad med 2 personer? Får ni ofta växla eller sticker den lätt upp för backarna? Då pratar jag om en bil på ca 7,35 och 3,5 ton.

:confused: Sussie

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: 130 hk

Hej
Jag tycker att 130 hkr motorn är mycket "körvänligare" än den tidigare 2.8 liters motorn. Man upplever den nya motorn som betydligt piggare, det känns som om vridmomentet vid normala varvtal skulle vara högre. Dessutom är den, åtminstone med min körstil, bränslesnålare. Normalförbrukning c:a 0,9-1,1 liter/mil.
Leif

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Tror att den är för liten bör nog vara 156 Hk "Mersa" motor.

/vidhem

F

F.d. 2577

Guest

Hej Sussane, nog räcker 130 hästarn till. Vi har en 7 metersbil och kör nära 3,5 ton. Mer bränsleekonomisk bil hittar du inte. Vi har nu kört 2000 mil med en snittförbrukning på 1,02 l/mil. Däri finns många motorvägsmil med 120-130 km/h som marchfart. Släpper man gasen kan man köra klart under 0,9 l/mil.

Motorn är "pigg" och lättkörd.
Leffe

F

F.d. 29841

Guest

Hej Alla som tycker..
att 130 Hk räcker, det är ju inte släta VÄGAR utan äver regäla BACKAR som skall besegras.DÅ MÄRKER MAN SKILLNADEN. Sen får Ni tycka vad Ni vill.

/Vidhem

Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4757
Medlemskap
2026

Hej!

Jag har en 3,5 och det är inga problem att hålla farten. Kör med farthållarn då flyger den upp för dom flesta backar och man behöver ej växla ner eller upp.

F

F.d. 29865

Guest

Heja Vidhem,
Det är självklart att "vi andra" får tycka vad vi vill. Stor erfarenhet finns inom området. Sen inte minst, Regäla backar, allting är ju relativt. Det finns backar som din Mercamotor också börjar sacka. 130 hästars motorn är t o m piggare än gamla 127'an 2.8 liters motorn.
Kör så're ryker.

See u on the road Pal.
:mcride:

F

F.d. 11362

Guest

Jag kan inte tänka mej en 130 hk,,har 190hk i min Kabe Travler totv.4000 kg m . v h . 4957 Edling på Öland:yes::music-icon:

F

F.d. 29841

Guest

Heja Vidhem,
Det är självklart att "vi andra" får tycka vad vi vill. Stor erfarenhet finns inom området. Sen inte minst, Regäla backar, allting är ju relativt. Det finns backar som din Mercamotor också börjar sacka. 130 hästars motorn är t o m piggare än gamla 127'an 2.8 liters motorn.
Kör så're ryker.

See u on the road Pal.
:mcride:

Hej "SANDVIKEN"
Jag har åkt efter dessa SPAGETTI motorer som stånkar sakta uppför backar.
Men det kanske inte är fel på motorerna utan BARA dess förare som inte kan utnyttja bilen på rätt sätt.

Den 10 Juni ska vi på student avslutning i Sandviken.Ett barnbarn går på orienteringsgym.
Vi kanska ses då. Ha de.
/Vidhem

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vad ni än kommer fram till och sen tycker att bilen känns lite trött så sätt i en box för dels så sänks ju vridmomentskurvan från ca 2200 varv till 1700 varv samt så får du ju mera vridmoment så det kommer ju kännas rejält att bilen drar kraftigare från lägre varvtal .
Jag köpte ju min box av Mats Olsson som annonserar här på HBK www.speedkit.se och billiga är dom ju .
Min gick även över 1 dl billigare/ mil men då har jag ju en helintegrerad som drar lite mera än en delintegrerad .

Sen är det ju så också att dessa 130hk bilarna står inte still i backarna som det skrivs utan man kanske inte kan köra på högsta växeln på 1800varv i backarna utan får kugga ner lite men så är det ju även med större motorer för kommer man för långt ner på varvtalet så minskar ju vrivmomentet .

Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest

Nu skulle jag vilja veta "sanningen" om 130 hk motor. Hur upplever ni som har den motorn köregenskaperna? Hur är den fullastad med 2 personer? Får ni ofta växla eller sticker den lätt upp för backarna? Då pratar jag om en bil på ca 7,35 och 3,5 ton.

Hej.

Eftersom du frågar så förstår jag att du vet att det finns en 160 hk Fiat. Jag valde den eftersom jag tycke att om den nu fanns så skall jag ha den.

Tilläggas måste är att den är c:a 22 kg tyngre och åtskilliga tusenlappar dyrare.

90-100 km/h på slätevägen med sommardäck 0,9-1,0 L/mil.

Peter.:bye:

F

F.d. 29841

Guest

Vad ni än kommer fram till och sen tycker att bilen känns lite trött så sätt i en box för dels så sänks ju vridmomentskurvan från ca 2200 varv till 1700 varv samt så får du ju mera vridmoment så det kommer ju kännas rejält att bilen drar kraftigare från lägre varvtal .
Jag köpte ju min box av Mats Olsson som annonserar här på HBK www.speedkit.se och billiga är dom ju .
Min gick även över 1 dl billigare/ mil men då har jag ju en helintegrerad som drar lite mera än en delintegrerad .

Sen är det ju så också att dessa 130hk bilarna står inte still i backarna som det skrivs utan man kanske inte kan köra på högsta växeln på 1800varv i backarna utan får kugga ner lite men så är det ju även med större motorer för kommer man för långt ner på varvtalet så minskar ju vrivmomentet .

Hej
Det verkar som du är väldigt nöjd med "din" box, jag har funderat på en men inte kommit till"skott", Hörde på en firma här i Köping, men tyckte den var lite för dyr. "Rekar" du den du har? Då får jag ta mig en ny funderare.
/Vidhem

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

130 hk räcker för "normal" körning men visst är det skönt med mycket effekt
dom gånger man skall göra omkörningar.

Frugan har 180 hk och 400Nm i sin Fabia o visst är det kul !

Med 3460 kg på vågen och 6:e växeln tappar bilen från 100 "där nere" till 90 km/t på toppen av Hallandsåsen om man kommer norrifrån på väg mot "Europa".

Det tycker jag är helt OK.

Melle

janne godis

HBK Medlem
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
1316
Medlemskap
2025

Hej Edling
Vad har du för en Kabe som har 190 Hk den värsta jag vet är sk, 160 hk med Fiat
Mvh Janne

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej
Det verkar som du är väldigt nöjd med "din" box, jag har funderat på en men inte kommit till"skott", Hörde på en firma här i Köping, men tyckte den var lite för dyr. "Rekar" du den du har? Då får jag ta mig en ny funderare.
/Vidhem

Jag är väldigt nöjd med denna boxen och jag har ju den modellen med fjärrkontroll och med min körstil så sänkte förbrukningen med över 1 dl/ mil men då är jag heller ingen "ECOdriver" utan är det 110 så ligger jag på det med GPSen samt när jag kör ut från en korsning så gasar jag på så jag kommer upp i fart .

Jag har dock gjort en förlängningskabel och lagt boxen på instrumentbrädan och lossat bakstycket så jag kan se hur boxen jobbar ( det är olika dioder som tänds) .

Dom som inte haft box kommer bli glatt överaskade när dom monterar en .

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

130 hk motorn i Fiat är särskilt framtagen för husbilar. I normala Ducaton är samma motor på 120 hk och känns märkbart svagare. Fiat har försökt göra en så bra husbilsmotor som möjligt, på 2,3 liters motorn. När vi bytte tilll vår LMC provkörde jag många märken och modeller med olka motoralternativ. Bl a en nästan likadan LMC som vår, 3500 kg och 7,20 lång, fast med 160 hk motorn på 3 liter. Jag tycker faktiskt 130 hk motorn var smidigare och lättare at köra. Ändå gillar jag starka motorer. Jag har tidigare erfarenheter av att "boxa" dieslar met gott resultat. Jag har också haft husbil med en V8 på 225 hk.

Det kan ju nämnas att när Hymer nyligen tog fram "världens snabbast husbil" så valde man att trimma 130 hk 2.3 liters husbilsmotorn istället för 3.0 liters motorn. Säger väl en del om potentialen. Tror de fick upp den i ca 200 hk med toppfart en bra bit över 200 km/h. Jag tycker mao att 130 hk alternativet är en förbaskat bra husbilsmotor, särskilt i bilar upp till 3500 kg. Den känns skräddarsydd.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu skulle jag vilja veta "sanningen" om 130 hk motor. Hur upplever ni som har den motorn köregenskaperna? Hur är den fullastad med 2 personer? Får ni ofta växla eller sticker den lätt upp för backarna? Då pratar jag om en bil på ca 7,35 och 3,5 ton.:confused: Sussie

Det bästa sättet är att provköra för att skaffa sig en egen uppfattning. Många 130-tyckare har aldrig kört med en stark motor.

F

F.d. 29865

Guest

Sant, många har nog inte det,men, det finns de som har. Körsätten är det som igentligen betyder nåt i sammanhanget.

En av 130-tyckarna.

F

F.d. 29865

Guest

Aha, nu börjar jag förstå. Du kanske inte tycker om Italiensk mat heller?
Välkommen till Sandviken så kappkör vi upp för K-berget.

Ha det gott !
:twitcy:

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025
Toppen