• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12V uttag?

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Var på EBL:en skall jag ta ut 12 v till usb laddare för att vara säker att inte få för hög spänning?
Har tänkt kopla in en Biltema infäld USB laddard.

Sv: 12V uttag?

I USB laddare finns omvandlare till 5V. Har inte hört talas om att den skulle vara känslig för dom spänningar över 14V som kan förekomma.

Har kopplat ett USB-uttag direkt på bodelsbatteriet, givetvis över separat säkring. Fungerar alldeles utmärkt. I USB-uttaget finns spänningsbegränsning till 5 volt inbyggt. Dessutom finns det två uttag, ett på 1 amp för telefon och ett 2,1 amp för paddor.

En fråga till:
Om jag nu nödvändigtvis vill kopla in laddaren över EBL:en, var eller i vilken kontakt, stift koplar jag in den då?

Vår EBLhar typbeteckningen 101.

Kunde jag kopla in det direkt till EBL skulle jag spara på kabeldragning, och krypande i trånga utrymmen.

Jag har en ledig12 stifts kontakt , var på den koplar jag in plus kontra minus?
Eller tar man minus- någon annanstans?

Tillbaka
Toppen