• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V till bildskärmen

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12V till bildskärmen

Klem på en ferritring på 12V kabelen, regner med at det er støy fra en SMP (Switch Mode Power) - hastigheten på linjen kan fortelle hvilken frekvens denne benytter.

En ferritring stopper en del av signalet som ligger på 12V linjen. Skal mer vekk så blir det komplisert med spoler og kondensatorer.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 12V till bildskärmen

Nu har jag köpt en AOC 23-tummare och knött in den i husbilen. Jag tog bort trafen, lödde på en cig-propp och anslöt den. Minidatorn kopplades med VGA. En fantastisk bild med hög upplösning och otrolig kontrast blev resultatet, perfekt för foton, tycker jag!

Smolk i glädjebägaren dock! Smala svaga ränder rör sig neråt över skärmen, syns ibland och är klart störande. Vad göra?

Jappe

Imponerande. Du är nog mer envis än jag. Grattis uppfinnajocke.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 12V till bildskärmen

Jag har väl inte uppfunnit någonting, bara ändrat lite på strömförsörjningsaggremangen. Ferritring som Knut föreslog gör nog susen eftersom kabeln är koaxial. Osäker på det uttrycket; skärmad är den i alla fall. Skärmen är LED, otroligt tunn, under 1 cm totalt!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Jappe
Om du använder en 17 -19 tums skärm, jag tror du skulle kunna spara 6 till 8 watt per timme
Nu har du valt en 23-tums
Jag antar att du fortfarande kan använda skärmen för 230 volt - inverterad.

Du har en amperemeter tång.
Vad är skillnaden på 12 volt förbrukning i Ampere :confused:.

Trots min tvivel :oops:, skulle det glädja mig om du kan visa att det är värt ansträngningen.

Jag använder 22 tums monitor - inverterad 230 volt - ge mig anledning (> 25 watt) att följa efter och säga - du har rätt - tack. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 12V till bildskärmen

Den här skärmen drar 30w vid direktkoppling till 12V och det måste väl bli högre strömförbrukning om jag kopplar den till 230V via invertern i bilen!?

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Min 22 tums 230 volt drar 35 watt - 42 watt invertert ( 82% eff. )

Skilnad ~12 watt - det gör mig inte påverkan.:oops:

Jag har mer 1500 watt fron batterier.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Långt över det dubbla
En inverter som levererar en ren sinuskurva samma som finns i vanliga vägutag. Omvandlar 12v batterispänning i många steg, Först en H brygga bestående av mosfet transistorer som hackar i sönder 12v spänningen 50ggr per sekund, sedan skall den stabiliseras och filtreras. 2 spänningsvakter behövs en för låg spänning och en för hög spänning. Nu har de nuppnåtten fyrkantskurva som skall omvandlas till ren sinus.
För detta behövs det en sinusgenerator bestående av normalt 4 st Ic Lm 348. Nu har man en ren sinuskurva som skall strömförstärkas med en massa transistorer. Nu har man en fin stark AC spänning som skall transformeras upp till 230V, Inte nog med det den skall nu stabiliseras så att dn inte varieras med lasten. Varför skall man nu ta denna ström och transformera ned den till 12V igen oc stabilisera den till en perfekt DC spänning ? När det bara är att klippa en kabel och skruva fast en cigarett plugg, och slippa all denna Onödiga elektronik som bara drar mera batteri.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Nej - tang amperemeter noggenhet < 3%.

Inga teoretiska påståenden - verkligheten från en billig fyrkantvåg inverter 1000w från Harald N.

Sorry :oops:

Teori är en bra skola, men det är praktik som räknas och är giltigt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12V till bildskärmen

En kan lure - hvorfor blir inverteren varm, meget varm?

Som Juan beskrev firkant er trinn 1, deretter blir denne omformet til sinus. Dette skulle gi en bedre effektivitet for en billig firkantinverter enn for en dyr sinus.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Min bildskärm är gammal - mer än 5 år.
Jag använder den faktiskt nu.
Jag vet inte typ och inte oroar mig så mycket om 20 watt på eller av + en laptop 12 till 20 volt 28 watt - ~12 timmar/dygn (72 watt max.).
Men det fungerar perfekt hemma eller på resa.
Lite, jag har 12 volt till 5 - 20 volt för små elektroniska enheter under 20 watt.
Det beror främst på hur länge utrustningen används i dag under resan och vid stillastående.
Min husbil är oftast en resa husbil.
Om du använder en bildskärm 5 timmar parkerna - då är det naturligt att använda 12 volt direkt och inte över 230 inverterade volt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 12V till bildskärmen

Med respekt för ett bra initiativ att anpassa husbils elektronik, jag är ledsen och tror att verkligheten återigen minskas i stället för teorin, och kanske, kanske.:(

Nu har jag mätt förbrukningen i en fri oberoende inställning.
Min 22-tums bildskärm använder endast 3,7 A x 12,1 v= 45 watt til invertern i en solo inställning och inverter fläkten startar inte vid en så liten belastning.
Min skärm är inte LED typ och förmodligen användar 32 watt vid direkte12 volt och det kan finnas problem med stand-by på 12 volt.
Omriktaren är inte alls varm - även vid 22 grader i omgivningen.
För fler konsumenter på inverteren med totalt 300 -700 watt är verkningsgraden ökat så att resultatet blir ca. 40 watt.
På resan jag använder maximal skärm 2 timmar per dag - i genomsnitt.

En skillnad på 8 till 13 wattimmar få mig inte att bygga om min skärm till 12 volt.
:rolleyes: Sorry.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen