• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V till 5V omvandlare

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.938
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 12V till 5V omvandlare

Jag vet inte, men det borde dom göra. Dra ut kontakten (eller montera en strömställare/brytare mellan) så är du på den säkra sidan! Jag ska ha en som stabiliserar från 10V-30V (batterier & laddning ligger i regel på mer än 12V) till 12V för TV apparaten. Då är jag på den "säkra" sidan om att kunna se TV'n oavsett spänning (input).
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: 12V till 5V omvandlare

Tänk på att om det blir kortslutning i kabel eller plattan eller telefonen, kommer kanske kabeln att smälta ner eller ta eld om man matar in 3Ampere i den! Orginal laddare begränsar strömmen vid kortslutning..

Kanske en säkring på varje uttag?

Conny J
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.938
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12V till 5V omvandlare

Tänk på att om det blir kortslutning i kabel eller plattan eller telefonen, kommer kanske kabeln att smälta ner eller ta eld om man matar in 3Ampere i den! Orginal laddare begränsar strömmen vid kortslutning..

Kanske en säkring på varje uttag?

Conny J

Omvandlaren som det tipsas om verkar ha kortslutningsskydd, sen handlar det om max. 15W, och de medföljande kablarna ser överdim. ut i förhållande till effekten, och borde inte "smälta ner".

Men tack för tipset :)
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: 12V till 5V omvandlare

Jo kablarna till den ser bra ut, men jag tänkte på själva laddsladden till telefonen eller plattan, de brukar vara klena. Ett USB uttag var ju tänkt för Max 1 A ström även om man har 2,1 A till iPad t.ex.

Conny J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12V till 5V omvandlare

USB 1 kunne levere 0,5 A men ved senere revisjoner er dette øket så USB 3 kan levere opp til 5A. Neste generasjon USB spesifiserer opp til 20 A.

Selv ville jeg sikre på begge sider av en slik regulator.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.938
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 12V till 5V omvandlare

USB 1 kunne levere 0,5 A men ved senere revisjoner er dette øket så USB 3 kan levere opp til 5A. Neste generasjon USB spesifiserer opp til 20 A.

Selv ville jeg sikre på begge sider av en slik regulator.

Jo kablarna till den ser bra ut, men jag tänkte på själva laddsladden till telefonen eller plattan, de brukar vara klena. Ett USB uttag var ju tänkt för Max 1 A ström även om man har 2,1 A till iPad t.ex.

Conny J

Conny du kanske missade tidigare i tråden att jag ska driva en IP-kamera med omvandlaren, kameran drar max 2,5A på 5V.
jag kommer att offra en amerikansk transformators sladd som följde kameran.

Precis som Knut skriver så var/är standard effekten på USB 0,5A.
Senare överöstes marknaden med kringutrustning som kräver upp till 3A,, så vi pratar inga stora effekter.
Du har dock rätt i att man ska vara försiktig med att blanda laddare :)
 
Toppen