• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12V och laddning

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Elsystem
Har precis köpt en begangnad husbil och vi har gjort vår första helg resa.
Ett problem som uppkom var att Husbatteriet gick åt under första kvällen.
När jag sedan skulle köra vidare så dog motorn efter några Km, men det var inga problem att få startmotorn att snurra vid nästa startförsök den ville helt enkelt inte starta.
Jag stängde då av så många förbrukare jag kunde och väntade en lite stund, då snurrade motorn igång igen !!

Min tolkning på detta problem var att det gick åt för mycket ström för att ladda Husbatteriet så att det inte fanns tillräcklig ström /spänning för motorn.

Kan denna slutsats vara rätt, har ni några teorier om hur jag ska lösa detta.

Chassit är en ford econoline med fabriksmonterat extra-batteri som jag kallar husbatteriet.

Anders
 
F

F.d. 4879

Guest
En Ford Econoliner, då är det väl en V8 305" eller 351" antar jag? Om du har ett fabriksmonterat batteri (extra) i motorrummet så kanske dom går på samma krets både bil och bodel. Jag har hållit på en hel del med ambulanser av det chassit och dom har ett rätt krångligt elsystem inklusive laddningen. Du har antagligen ett separat startrelä till startmotorn och inte en inbyggd solenoid på startmotorn. Ett vanligt fel på USA Ford är att startreläet krånglar och då är det bara att byta ut det, finns att köpa på många ställen typ Mekonomen som är återförsäljare för Hansen Racing. Ta även en voltmätare och sätt på batterierna när du kör motorn och kolla så att den laddar upp mot 14 volt. Stäng sen av motorn och mät på batterierna och kolla vad du har för volt tal. Sätt sen på alla förbrukare i bodelen och mät på batterierna igen. Skunker dom lika mycket så har du inte separata kretsar, sjunker det bara på det ena batteriet så har du separata kretsar mellan bodel och bildel.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Har nyligen haft min Dethleffs-04 inne på rep.Blev av med 12v försörjningen av stöm i bodelen. Berga bil & el i Helsingborg tog in bilen för kontroll. De mätte upp "blocket"(omformare-laddare) under höger stol. Mätte även upp el-panelen ovanför dörren till bodelen. Hittade inga fel. Satte tillbaka "blocket" och skuvade dit el-panelen.Häpp...nu var det 12v i bodelen igen.Men ....ingen
vet var felet bestod av. Montören kunde inte garantera att fortsatt funktion av el.......... Faktura:1680:-
Montören påstod att de hade bytat många "block" både en och flera gånger på samma husbil (pris 7000:) Påstod att det var rena "skräpet". Och var det panelen det var fel på, kostade den 5000:- :mad: Med andra ord kan det bli en kostsam historia.
Har någon erfarenhet av liknade problem.Har ni hört att det så kallade blocket är rena skräpet? Visserligen är det av franskt fabrikat, man vet ju hur franska bilar har det med det elektriska !:D

HBK-medlem 632
 
L

Leif Hanssonxx

Guest
Min Fiat 2007 står uppställd på "gården"...

220v påkopplad, ca 10° i bilen....ställde av sista november....var inne och kollade att starta i mitten av december...gick precis, batteriet verkade tämligen nere... fick igång motorn och lät den gå ca en halvtimme.

Provade igen ca 14 dagar senare... gick igång....provade idag batteriet dog efter några försök, fick ej igång motorn.

Nu till frågan..... om man har 220v påkopplat nog skall det väl även ladda bilens batteri....eller???
Vad kan detta bero på?
Vad kan dra ur bilbatteriet på så kort tid, 2-3 veckor.
-----------------------------------------------------------------------------------

Visade sig att det inte finns batteriladdare till bilbatteriet som standard i C!:swoon:
 
F

F.d. 7103

Guest
Nej Leif...

Laddaren är normalt bara kopplad till servicebatteriet. Det finns laddare som har två kretsar, men vad du behöver är ett extra skiljerelä, t ex E31-25 (sid 29 i Kama). Om du kopplar det mellan batterikretsarna och sätter "känna-kabeln" på servicebatteriet, så kopplar reläet ihop kretsarna när servicebatteriet nått 13,5 volt.

Svårt att veta om någon förbrukare ligger och suger - det är ju så mycket elektronik nuförtiden. 3 veckor är ju inte mycket för ett friskt batteri.

PeterA
 
Toppen