• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12V NAS

F

F.d. 59135

Guest
Finns det några enkla billiga varianter av diskar med gränssnitt för att komma åt från mobila enheter och datorer som kan köras på 12V? Jag har ett lokalt trådlöst nätverk i bilen med en 4G router men jag skulle vilja ha en disk där jag kan lagra film, musik, poddar, ljudböcker o.s.v. som alla enheter (mobil, padda, dator) kan komma åt.

F

F.d. 59135

Guest
Sv: 12V NAS

Blir lite osäker på om den tål att köras direkt från bilens 12V. Många drivs med en 12V nätdel men då är det stabiliserad 12V ut. Jag gissar att det kan komma allt mellan 10-15V ur en cigplugg i husbilen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Så är det nog. Säkrast är att fråga Netgear eller installera en spänningsstabilisator 12VDC>12VDC.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Kom att tänka på att Netgears minsta har plats för två diskar, antingen som RAID eller som två volymer. Du behöver kanske bara en diskplats?

Fredde448

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
17582
Medlemskap
2025

Jag har en Seagate hårddisk trådlös med batteri. Den kommer med USB kabel så det är bara att köra med en billaddare. Funkar perfekt till iPaden. Ungarna kollar på film. Lite dyr men funkar riktig bra.

F

F.d. 59135

Guest

Det är riktigt att det förmodligen bara behövs en disk. Jag behöver inte några backuper o.dyl. Bara en disk som kan kommas åt från alla enheter.

En enkel trådlös hårddisk med batteridrift låter utmärkt. Behövs det några appar för att ansluta med Android och iOS?

F

F.d. 14324

Guest

Ursäkta trådkapningen,, :oops::)
Fredde, kan flera apparater nå fram till samma wifi-hårddisk samtidigt?
Jag tänker mig ett scenario där barnen inte kan enas om samma film och om det är möjligt att det kan titta på var sin film samtidgt från samma disk.
Det ser ut som det är dags för lite investeringar för mig, frågan är bara om det blir dyrt (allting är relativt) eller dubbelt så dyrt om jag måste köpa två.

mvh jocke

F

F.d. 59135

Guest

Ursäkta trådkapningen,, :oops::)
Fredde, kan flera apparater nå fram till samma wifi-hårddisk samtidigt?
Jag tänker mig ett scenario där barnen inte kan enas om samma film och om det är möjligt att det kan titta på var sin film samtidgt från samma disk.
Det ser ut som det är dags för lite investeringar för mig, frågan är bara om det blir dyrt (allting är relativt) eller dubbelt så dyrt om jag måste köpa två.

mvh jocke
Enligt omdömen som användare har givit hos div. säljare så är de mycket nöjda med att ungarna "kan kolla på olika filmer samtidigt" för bilfridens skull, så det låter som det är fullt möjligt.

F

F.d. 14324

Guest

Det här ser ut som det kommer att fungera perfekt, har kollat på seagate Wireless Plus (1TB) hos elgiganten och laddas via usb, de skriver så här:

Tack vare Wireless Plus kan upp till åtta surfplattor eller smartphones samtidigt ansluta till hårddisken och lagra innehåll. Du kan även streama upp till tre olika filmer i HD-kvalitet till tre olika enheter samtidigt.

mvh jocke

F

F.d. 59135

Guest

Detta ser ut som precis det jag söker. Och när jag har minneskorten fulla med RAW-filer från mina kameror så kan jag plugga in disken med USB3 och köra över filerna snabbt. :)

Fredde448

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
17582
Medlemskap
2025

Hej
Du kan koppla upp flera enheter samtidigt.
Jag provade med 2st enheter med olika eller samma film samtidigt utan problem. :D
Fast det är lite krångligt för ett barn att välja film. Jag har varit inne på att montera en skärm till barnen som du styr från iPaden. Jag har provat att koppla barnens dvd med av ingång och det fungerar lite dålig bild bara, sen har jag inte kommit längre. Är lite trött på att byta dvd film hela tiden.

Hårddisken används flitigt när vi är i fjällen utan mobiltäckning.

F

F.d. 59135

Guest

Mina är 13 och 19 så de kopplar nog upp sig snabbare än vad jag gör - om de följer med i bilen överhuvudtaget... ;)

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Seagates enhet verkar endast skapa ett eget nätverk, rätta mig gärna om jag har fel...

Denna hos Kjell.com verkar kunna sätta upp ett eget eller anslutas till ett befintligt nätverk "Kan skapa ett eget wifi-nät, ansluta till ett befintligt och dela ut filer eller repetera ett nätverk (hotspot)"
WD Trådlös hårddisk 1 TB > Hårddiskar - externa | Kjell.com
Mer prisvärd på 2TB WD My Passport Wireless 2TB - Extern hÃ¥rddisk - Hitta lägsta pris, test och specs

Edit: Ännu tryggare..., 2 diskars NAS med RAID, drivs av 12V, verkar dock anslutas med kabel till befintligt WIFI
799.- hos Kjell D-link DNS-320L Nas för 2 hårddiskar > NAS | Kjell.com
950.- hos Dustin men dom hade ett bra produktblad, https://media.dustin.eu/media/111913/sharecenter-dns-320l.pdf
Priserna är utan diskar

/Tommy

Senast ändrad:

Gösta E

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
9065
Medlemskap
2025

Har en ZTE mobil router där det finns plats till Micro SD. Där kan man ha en gemensam lagring på minst 32Gb. Det räcker till ganska många filmer. Foto lägger jag på Google foto.

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Då faller ju hela idén för mig. Jag vill ju ansluta till mitt befintliga nät i husbilen. Tack för heads up, ska kolla det.

Har läst på lite mer... WD My Passport Wireless 2TB Kan ansluta sig trådlöst till ett befintligt nätverk, blir en beställning på Netonet inom kort 2179.-

Toppen