• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v kyl/frys Sunwind

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...

Jag skulle vilja komma i kontakt med er som har en 12v /24v kyl - frys. Av märket Sunwind

Peter....

Svara mig helst via meddelande...:yes:
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Fick kylen plats eller behövde du bygga om ? Hur stor luftspalt behövs mellan skåpet o väggen?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Det ska väl vara tätt mellan skåp och vägg/tak baksidan har ju förbindelse med utsidan genom ventilations galler vilket kan ge upphov till drag.
Även risk att avgaserna från gasolbrännaren letar sig in.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Detta skåpet är ett kompressor kyl på 12v ej gasol
Antar att även kompressor kylskåp har ventilations galler för varmluften på baksidan av skåpet, min kommentar om avgaser är mer ett allmänt
vad man ska tänka på har själv en Knaus där det var halv storm runt kylskåpet 5mm springa på ovansidan som jag tätat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick kylen plats eller behövde du bygga om ? Hur stor luftspalt behövs mellan skåpet o väggen?
Såhär står det i manualen...... Se bilden.

Jag hade tidigare en Dometic 75xx...
Nu blev det ca 25mm på båda sidor och baktill mycket mer...

Vänster sidan på skåpet måste ventileras eftersom radiatorn är inbyggd i isoleringen, och avger en hel del värme :swoon:

IMG_20231218_142327_edit_342987029588808.jpg
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Antar att även kompressor kylskåp har ventilations galler för varmluften på baksidan av skåpet, min kommentar om avgaser är mer ett allmänt
vad man ska tänka på har själv en Knaus där det var halv storm runt kylskåpet 5mm springa på ovansidan som jag tätat.
Ett kompressorkylskåp behöver ventilation runt skåpet och ut i utrymmet där det står. Men ingen ventialation till uteluft, så inga ventiler i husbilsväggarna. Det är på samma sätt som ett kylskåp hemma, som ju är kompressorkylskåp.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ett kompressorkylskåp behöver ventilation runt skåpet och ut i utrymmet där det står. Men ingen ventialation till uteluft, så inga ventiler i husbilsväggarna. Det är på samma sätt som ett kylskåp hemma, som ju är kompressorkylskåp.
Men på sommaren kan de vara najs att värmen från kylen ventileras bort utåt istället för att värma upp en solvarm husbils innerutrymme tycker jag.... Men det är jag det...
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Men på sommaren kan de vara najs att värmen från kylen ventileras bort utåt istället för att värma upp en solvarm husbils innerutrymme tycker jag.... Men det är jag det...
Då blir det en speciallösning eftersom bilar som är fabriksbyggda med kompressorkylskåp inte har ventilation för kylskåpet i ytterväggen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men på sommaren kan de vara najs att värmen från kylen ventileras bort utåt istället för att värma upp en solvarm husbils innerutrymme tycker jag.... Men det är jag det...
Detta kylskåp är på 65W.....
En vuxen människa avger ju normalt 100w eller mer vid aktiviteter...
Så då blir det nog svalare om sommaren i husbilen om man slänger ut eventuella passagerare.... Eller avstå helt från sex i husbilen.. :eek::twitcy:;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ha en 40 liters kompressorkylbox i husbilsgaraget. Har fixat så jag kan låsa luckan på glänt när vi står still. Men när vi kör en hel dag söderut, med luckan stängd, då blir det förbaskat varmt i garaget. Så det bör väl ändå vara en fördel att kunna ventilera ut värmen? Iofs är ventilationsmöjligheterna betydligt bättre inne i husbilen än i garaget, men känns ändå som en extra värmebelastning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ha en 40 liters kompressorkylbox i husbilsgaraget. Har fixat så jag kan låsa luckan på glänt när vi står still. Men när vi kör en hel dag söderut, med luckan stängd, då blir det förbaskat varmt i garaget. Så det bör väl ändå vara en fördel att kunna ventilera ut värmen? Iofs är ventilationsmöjligheterna betydligt bättre inne i husbilen än i garaget, men känns ändå som en extra värmebelastning.
Du kan väl fråga då om du får ligga i din säng så du slipper bli så varm.. ;)

Ärligt talat så har jag tyvärr inte märkt någon ökning av värmen i husbilen sedan jag bytte till kompressor kyl...
Kan ju bero på att luft från mellan golvet har möjligheten att sippra upp under kylen/kompressorn...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du kan väl fråga då om du får ligga i din säng så du slipper bli så varm.. ;)

Ärligt talat så har jag tyvärr inte märkt någon ökning av värmen i husbilen sedan jag bytte till kompressor kyl...
Kan ju bero på att luft från mellan golvet har möjligheten att sippra upp under kylen/kompressorn...
Har du mätt eller bara upplevd temperatur.

Att mäta är att veta....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har du mätt eller bara upplevd temperatur.

Att mäta är att veta....
När skåpet var på plats hängde jag en Blutooth termometer på baksidan av skåpet.... Den togs bort ganska så snart då temperatur ökningen var obefintlig ..Kan ju bero på att det är ca 10-15cm fritt bakom kylskåpet..
Tyvärr har jag inte kvar dessa logg kurvur.
 
Toppen