• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem 12v försvann i bodelen på natten

Almco

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
37237
Medlemskap
2024
Hej
behöver få hjälp av er som dykt ner i problematiken med EBL 99, har sökt och läst allsköns trådar mm men går bet..

Det som hände var följande
Natt 1, 230 V inkopplad, Adle pannan (3010) igång på 2a effektläget. Kvällen gick bra, mysig värme somnar gott. Senare på natten vaknar vi av att det är kallt, konstaterar att cirk pump stannat, kylskåpetsdioder slocknat. Tittarn på bodels panele (IT 991) och där är 12 V frånslaget. Trycker på 12 v brytaren och allt hoppar igång igen.

Natt 2, samma scenario med skillnaden att nu händer inget när jag försöker starta 12 V systemet.
Det enda som reagerar nu är batteri visning för star batteriet, inget annat.

Har kollat alla säkringar med multimeter och har ca 12,80 in både från start och Bodelsbatteri till EBLen.
Har victron shunt och batteri visar ingen försämring, testade invertern och det fungerade. Drar alltså slutsatsen att 12 v går in men får inte ut 12 v från EBLen.
Mätte upp var jag har spänning både in samt just block 5 som jag förstått står i kontak med panelen i bodelen.
Har en bild på el schemat där jag noterat på vilka kontakter som hade spänning.

Har gjort EBL helt spänningslös från start och bodels batteri.
Switchat ”ein -aus” knappen avvpå flera gånger
Det enda av allt jag försökt läsa mig till är att manuellt motionera de 2 reläerna, det går helt enkelt inte..

Är det någon som mha av ovanstående och anslutningsschemat kan se vart jag bör fortsätta söka orsaken?
Fakta utöver ovanstående; Fiat Ducato, Dethleffs 6971A 200546B33773-2D1B-4F44-8414-323B8D2F93EE.jpeg

Tack på förhand och har stora förhoppningar efter att jag läst många trådar och svar från er.

mvh
Conny
 
Toppen