• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

12-voltsuttag

F

F.d. 52952

Guest
Undrar om det går att montera ett dubbelt 12/V uttag, direkt från bodelsbatterierna, har 2 100 amp baterier. Tänker använda uttagen för att ladda mobil, GPS och evt. andra 12/v grejor. Om det är möjligt, med vilken ampere säkrar man uttaget. Tackar på förhand Göte.:confused:

Sv: 12-voltsuttag

Jo, det borde kunna gå.
Säkra för den högsta enskilda förbrukaren är ett gott råd
och koppla in den förbrukaren ensam så borde det gå bra.

Går alldeles utmärkt. Jag har använt detta i mer än tio år på så sätt du tänker dig. Det är nog förmodligen en fördel att sätta uttagen rätt nära batteriet och ha en relaltivt grov ledning.

Hej!
Se denna tråd om det kan vara till någon hjälp;
Sv: Hittar inga 12 volt uttag - 2012-09-30, 18:09

Jag har fått hjälp av en husbilskompis som lödde en kontakt och satte direkt i EBL-blocket och drog en kabel i stolsschassit(heter det så?) och gjorde en fin kontakt bakåt på schassit. Jättesnyggt. Där sätter jag i en 12V-dosa med tre uttag och kan ladda altt möjligt utan problem. Mycket nöjd med denna lösning.
Konstigt att inte tillverkarna kan ordna detta från början i våra "dyra" bilar.

Man ska ha kontakter!
Aukja:wink:

Tillbaka
Toppen