• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volts TV

F

F.d. 4454

Guest
Sv: 12 volts TV

Hobbyloj;

Vad är det för krav på laptopen för att det ska fungera med en sånt där DVB-T mottagare? Min är ca 3 år gammal med Win XP. Behöver man något TV-kort? Något speciellt program?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts TV

Hmmm

En LCD-TV ÄR en dataskärm med inbyggd tv mottagare. Må så vara att en del TV apparaters skärm inte är speciellt bra men avseende på upplösning om man jämför med en dataskärm. Min TV (en LG LC4) har faktiskt bättre upplösning än den jag använder till datorn så det finns ingenting som säger att en LAPtop är bättre än en LCD TV. När det gäller inbyggda "gadgets" så är så klart LAPtopen bättre men en 19 tum widescreen LAPtop är inte speciellt billig den heller. Så slutligen... vad vill man ha? vad är man beredd att betala för?. Varför en dator om man bata vill kolla TV? Vill man ändå ha en dator med sig så är det ett alternativ.

Så till frågan: En 3 år gammal LAPtop duger bra till en USB tv sticka men mycket minne rekommendras. Annars fryser och hoppar bilden rejält.
Mycket minne ... mer än eller lika med 1Gb. Progarmmet följer med TV stickan.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: 12 volts TV

Jag har 512kB minne i min laptop och det funkar med den USB-mottagare jag har (Yakumo har jag för mig). WinXP. En del USB mottagre kräver mer än andra vad gäller processorfart och minne, så kolla! Då och då får jag frysningar vid dålig mottagning, men så har jag heller ingen extern antenn utan använder bara den lilla som följer med mottagare fastsatt innanför fönstret.
Min laptopskärm är inte värst ljusstark och absolut inte bättre än en hyfsad LCD-TV. särskilt inte om man ska titta i lite vinkel (som det blir om flera ska titta). Ändå duger den alldeled utmärkt för mig. Datorn har jag ju ändå oftast med mig, och för mig är det "viktigare" att nå internet än att se på TV, så jag har i och för sig inte jättekrav på TV-tittandet.
Nu när jag fått tips om USB-mottagare där jag kan använda Boxer-kortet (Anysee) hoppas jag bara att den är lika bra som den jag ahr idag, som klarar sig med väldigt svag antennsignal. Har inte fått den än så jag har kunnat testa.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts TV

Hej..

Vi köpte vår på El-giganten, en Daewo med dvd och 12 volt, d.v.s går via transformator 12 volt, men direkt 12 volt i husbil, fungerar utmärkt med bordsantenn..
Tror den kostade runt 5000 kr

BowM
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts TV

Jag tror det går bra med den datorn du har. Min dator är lika gammal och har XP.
Programvaran ingår och den lilla mottagaren ska anslutas till en USB-port och en vanlig antenn-anslutning.
Det är ju en fördel om skärmen är av hög kvalitét (bra bild från olika vinklar) och 17"
widescreen.

Lycka till
Lars-Olof
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 12 volts TV

Kolla om ni har en äldre version av XP utan servicepack 2, för Anysee kräver servicepack 2 för att den skall fungera ok.
Dvs, i annat fall så bör ni uppgradera till SP2 (servicepack 2)

ds
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: 12 volts TV

Hej! Har du kollat in ELLOS.SE
Dom har en 15" LCD TV för 1990:- med inbyggd DVD!!
Denver TFD-1504
Och till den så kopplar du en omformare 12V / 230V
Kan kanske vara en idè.
 

Hjulstugan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1594
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts TV

sonyLT;

Hej!
Vilken antenna har du?
Jag har själv en DMTech TV med DVB mottakare och en UFO-Marine antenna på takfot (Kama T15-34 och T15-34-01) och har jätteproblemer med att få in digitaltv. Har kört mycket i Södra Sverige och enbart två orter (Götene och Mellerud) har jag fått in tv signaler. Får medelandet INGEN SIGNAL. Vid ett tillfälle försökte jag med en Roadstar TV och även den hade meddelande INGEN SIGNAL. Så försökte jag endå att söka och fick inn allt! Tyvärr går det inte att söka om upp kanaler när meddelandet INGEN SIGNAL vises på min DMTech TV. Nu funderar jag på att byta antenn.
 
F

F.d. 27192

Guest
Sv: 12 volts TV

Harald Nyborg har olika storlekar från 15 till 19 tum med inbyggd dvd går både på 12 och 220 volt.
Gösta
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: 12 volts TV

Hej klubbkompisar!
Är det någon som köpt en 15 tum TV 14:9 med DVD på Jula, pris 2495,-, den klarar 10 - 230 volt. Vi funderar på att köpa denna, är det ett bra alternativ?
Eller finns det något annan bra Tv till bra pris med samma data?
Inger o Anders;)
 

Ingela & Mats

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1674
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts TV

Vi köpte också en DMTECH 19" m inbyggd DVD och box, 12 v/220 v, kostade strax under 4000:- på BRL Electronics. Mycket bra bild och enkel att ställa in.
Ingela o Mats
 
Toppen