• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volts kaffebryggare

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Är det möjligt att en kaffebryggare på 12 volt ska ta 30minuter på sig att brygga 5 koppar kaffe?sussi:swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12 volts kaffebryggare

Prøv regnestykket: hvor lang tid tar det med 1500W - 3 minutter?
Er 12V bryggeren plugget i en sig kontakt -> maks 10A, normalt ca. 8A eller 100W -- Det burde da ta 15 ganger så lang tid som med den store hjemme eller 45 minutter. Jeg vil påstå glem 12V kaffebrygger, de kan ikke bli raske.

Når en fricamper så er det gasol som er det mest effektive for varme drikker.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts kaffebryggare

Våran tog väl 30 min för 1 kopp , det är bara jag som dricker kaffe så frugan kokar lite vatten och sätter filterhållaren i muggen med filter och 2 mått sen häller hon bara på vattnet .

Det är nog mera värt om man skall ha flera koppar att köra på vanlig bryggare och en 230v inverter.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24333

Guest
Sv: 12 volts kaffebryggare

Morgon,

Är det något fel på att koka vatten och använda ett melittafilter? Använder man engångsfilter blir det dessutom enkelt att slänga sumpen. Snabbt går det också :)

Har själv testat pressobryggare men det blir för slaskigt att diska sumpen då man inte har ett riktigt kök.

/Erik
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24435

Guest
Sv: 12 volts kaffebryggare

Morgon,

Är det något fel på att koka vatten och använda ett melittafilter? Använder man engångsfilter blir det dessutom enkelt att slänga sumpen. Snabbt går det också :)

Har själv testat pressobryggare men det blir för slaskigt att diska sumpen då man inte har ett riktigt kök.

/Erik

Prova MoDo Mio, espressobryggare med kapslar, inget slask, perfekt kaffe. Lavazza, världens största kaffeproducent står för tillverkningen!
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: 12 volts kaffebryggare

Prova MoDo Mio, espressobryggare med kapslar, inget slask, perfekt kaffe. Lavazza, världens största kaffeproducent står för tillverkningen!

Snål som jag är så blir priset strax under 4kr per kopp. Kör Nespresso på jobbet där landar priset på ca 3:30 per kopp - lite dyrt det också.

Med melitta eller pressbryggare slutar det en bit under 1kr per kopp.

Jag som ensam kaffedrickare i husbilen letar efter en 1-koppas Melittahållare.

Kanske är det dags att gå tillbaka till kaffepetter :)

/Erik
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 12 volts kaffebryggare

Fint med lite varmt fika under körpassen:yes:

Vi brukar koka upp vatten och hälla det i en 0,5 Liters ståltermos med lämplig
mängd NEC-kaffe tillsatt.
Funkar kanon och smaken blir bättre än vad man tror!

Ett litet vardagstips i all välmening från ett grått och duggigt Mjölby!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts kaffebryggare

Jag investerade i en sån här förut:
kaffe.jpg

Det var den sämsta investering jag gjort. Man han fram till målet innan kaffet var färdigt och då var det dessutom kallt. Har ännu inte lyckats brygga varmt kaffe i den.

Den är till salu för övrigt..
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: 12 volts kaffebryggare

Våran tog väl 30 min för 1 kopp , det är bara jag som dricker kaffe så frugan kokar lite vatten och sätter filterhållaren i muggen med filter och 2 mått sen häller hon bara på vattnet .

Det är nog mera värt om man skall ha flera koppar att köra på vanlig bryggare och en 230v inverter.

Gör som sagt, värm vatten och häll över ett filter tar ingen tid. Bryggaren tar för lång tid inget att ha ser bara snyggt ut men totalt värdelöst min ligger på sopen.
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts kaffebryggare

Vi kör med vanlig kaffebryggare på 800-900 watt och en inverter. Två koppar bryggkaffe klart på 3-4 minuter. Precis som hemma. Inget problem (mer än att man måste investera i invertern förstås - men å andra sidan kan den fylla andra funktioner om man står utan el).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 12 volts kaffebryggare

Av ren nyfikenhet, varför verkar så många allergiska till att använda sin gasolspis, att man investerar tusenlappar och släpar omkring en 220V kaffebryggare? Dessutom är ju ofta batterikapacitet ett problem i husbilar, meda några koppar kaffe på gasolspisen drar väldigt lite? :)
 

Preben

HBK Medlem
Inlägg
1.081
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts kaffebryggare

Jag investerade i en sån här förut:
Visa bilaga 26777

Det var den sämsta investering jag gjort. Man han fram till målet innan kaffet var färdigt och då var det dessutom kallt. Har ännu inte lyckats brygga varmt kaffe i den.

Den är till salu för övrigt..
Hej
jag har en sådan fungerer ok, men man får planera, laddar den innan avfart trycker start ca.30 min innan rast
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts kaffebryggare

Hej
jag har en sådan fungerer ok, men man får planera, laddar den innan avfart trycker start ca.30 min innan rast

Jo det kommer ju kaffe ur den till slut. Kruxet är ju att det tar sån tid kombinerat med att det inte finns någon värmeplatta som håller de droppar som landat i termosen varma medans de väntar på resten av gänget.

Skall man sen hälla i lite mjölk i koppen så är det helt kört. Jag gillar varmt kaffe.
Kanske är något fel på min..

Hur som helst så blir det inverter och en 220V bryggare i år.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: 12 volts kaffebryggare

Ett cigaretttändaruttag är egentligen en riktigt dålig konstruktion. Blir det inte riktig kontakt, får man spänningsfall, och då tar det tid.....
Calle
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts kaffebryggare

Av ren nyfikenhet, varför verkar så många allergiska till att använda sin gasolspis, att man investerar tusenlappar och släpar omkring en 220V kaffebryggare? Dessutom är ju ofta batterikapacitet ett problem i husbilar, meda några koppar kaffe på gasolspisen drar väldigt lite? :)

Vi tycker helt enkelt att det är bekvämare med en bryggare; fyll på vatten, i med ett filter, fyll på kaffe o tryck på knappen så sipprar det galant ner i kaffepannan. Bonus på färden är att jag slipper springa ut och sätta på gasen eftersom vi har för vana att ha gasen avstängd under färd.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: 12 volts kaffebryggare

Tack för denna tråd ! :D
Jag var på väg att beställa en sådan där snygg bryggare som Roger67 har,
vilken tur att jag läste detta först, tror jag skulle blitt tokig :twitcy:
 
F

F.d. 25642

Guest
Sv: 12 volts kaffebryggare

Hej! Ang Lavazza maskinen till Modo Mio, är detta en 12 volts maskin eller använder du en omvandlare?
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts kaffebryggare

Koka vatten häll i termos. När det är
dax för kaffe så gör det i en bodum...
 
Senast ändrad:

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: 12 volts kaffebryggare

Jag undrar hur varmt vattnet blir, vattenkvaliten och andra .bakterier i i utlandet kan ställa till problem om man har känslig mage?
 
Toppen