• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem 12 volt kopplar ifrån.

Benke_bus

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
31043
Medlemskap
2024
Sedan en tid tillbaka har min 12V i bodelen börjat koppla ifrån. När jag sedan trycker på 12v-knappen på panelen, så fungerar den oftast igen.
Körde en sträcka på 70 mil och det hände flera gånger under tiden. Fick för mig att det kunde vara något värmerelaterat eftersom det liksom "klickar till" under passagerarstolen när bilen stått still ett tag. Efter "klicket" går det att starta 12 V på panelen.
Ford Hymer T72CL 2007. Solcell på 140 W. Victron MPPT laddare.
Någon som har en idé om vad det kan bero på?
 

Benke_bus

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
31043
Medlemskap
2024
Det första som jag kom när jag läste din insändare är att du har dåligt bodelsbatteri. "Klicket" kan innebära att startbatteriet kopplas in och därmed får du 12V till bodelen. Bara spekulation...
Tack för ett snabbt svar.
Bodelsbatteriet kollades när de monterade solcellen och enl. verkstaden är det OK. T.o.m bra.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack för ett snabbt svar.
Bodelsbatteriet kollades när de monterade solcellen och enl. verkstaden är det OK. T.o.m bra.
Testa med att koppla ur startbatteriet när du ser att du har 12V OK till bodelen. Försvinner 12V i.o.m. den operationen så är det något tjall med matningen från bodelsbatteriet.
 

Benke_bus

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
31043
Medlemskap
2024
Nu när jag kom ut till HB (som står med 230 V på) så hade 12 V gått ifrån igen, bodelsbatteriet visar 13,8 V när jag mäter det. Startbatteriet 12,5 V och varningslampan blinkar. Får verkligen inte nån som helst logik i detta.
Tilläggas bör att det är soligt och 28 grader inne i husbilen. Laddningen från solcellen visar "Float" (underhållsladdning).20230822_161701.jpg
 

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Jag har också problem med att 12V till bodelen kopplar ifrån. Mitt bodelsbatteri är
gammalt men fungerar. Har beställt ett nytt men har inte fått det ännu.
Konstigt nog så uppstår problemet bara under färd, då ju bodelsbatteriet och
startbatteriet är hopkopplade och generatorn laddar...

Jag har hittat en omärkt säkring på 2A som jag tror är till "+ sensor living area battery"
enligt schema för elektroblock EBL101. Om man tar ur den säkringen så klickar det till
i EBL101, och 12V till bodelen slår ifrån. Trappsteget och instegsbelysningen fungerar inte
längre även om man sätter tillbaka säkringen. Först när man slår till 12V på panelen
fungerar allt igen.

Det verkar som att underspänningsskyddet i EBL101 slår till, men som sagt bara
under färd. Då kan det hända flera gånger. Skillnaden mellan stillastående och
under färd är att kylskåpet går på batteri under färd.

Kan någon förklara vad som händer?

Bilen är en Dethleff Globebus I2 från 2012.
 

Almco

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
37237
Medlemskap
2024
Har EBL 99 och råkade ut för ett liknande problem, att 12 v systemet stängde av sig, men där det efter några gånger slutade fungera helt och hållet.
Fick tips från Develec, på Orust, att mäta om jag hade ström in på block 2 och pos 5 - sensor living area battery, Om den har spänning ligger felet i EBL. Jag hade spänning.
I mitt fall var det kopparbläcket i strömbrytare som hade satt sig och inte längre gav kontakt….
Enligt firman sker det ibland på bilar som är bortåt 20 år gamla….enkelt att åtgärda om man vet hur strömbrytaren ser ut inuti..
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har EBL 99 och råkade ut för ett liknande problem, att 12 v systemet stängde av sig, men där det efter några gånger slutade fungera helt och hållet.
Fick tips från Develec, på Orust, att mäta om jag hade ström in på block 2 och pos 5 - sensor living area battery, Om den har spänning ligger felet i EBL. Jag hade spänning.
I mitt fall var det kopparbläcket i strömbrytare som hade satt sig och inte längre gav kontakt….
Enligt firman sker det ibland på bilar som är bortåt 20 år gamla….enkelt att åtgärda om man vet hur strömbrytaren ser ut inuti..
Går det att köpa nya strömbrytare? Har för mig att det var 4 tåtar till den
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det ska det göra, med det går också att ta isär och böja tillbaks kopparbläcket..pilligt enligt hörsägen..
Jag skulle nog köpa en ny brytare. Låter som denna är "förbrukad". Detta är ju standardgrejer. Det kanske finns ett artikelnummer på brytaren som det går att söka på. Kolla sedan på Conrad.se....
 

Benke_bus

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
31043
Medlemskap
2024
Har EBL 99 och råkade ut för ett liknande problem, att 12 v systemet stängde av sig, men där det efter några gånger slutade fungera helt och hållet.
Fick tips från Develec, på Orust, att mäta om jag hade ström in på block 2 och pos 5 - sensor living area battery, Om den har spänning ligger felet i EBL. Jag hade spänning.
I mitt fall var det kopparbläcket i strömbrytare som hade satt sig och inte längre gav kontakt….
Enligt firman sker det ibland på bilar som är bortåt 20 år gamla….enkelt att åtgärda om man vet hur strömbrytaren ser ut inuti..
Hej.
Jag har också ström på block 2 och pos 5 - sensor living area batteri. Vilken brytare var det som inte var OK?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Benke_bus

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
31043
Medlemskap
2024
Har EBL 99 och råkade ut för ett liknande problem, att 12 v systemet stängde av sig, men där det efter några gånger slutade fungera helt och hållet.
Fick tips från Develec, på Orust, att mäta om jag hade ström in på block 2 och pos 5 - sensor living area battery, Om den har spänning ligger felet i EBL. Jag hade spänning.
I mitt fall var det kopparbläcket i strömbrytare som hade satt sig och inte längre gav kontakt….
Enligt firman sker det ibland på bilar som är bortåt 20 år gamla….enkelt att åtgärda om man vet hur strömbrytaren ser ut inuti..
Vilken strömbrytare var det? Den som sitter i EBL eller den på panelen?
 
Toppen