• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12 volt går ej att slå på

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Jag har en Bürstner Ixeo Time (55) från 2013 där det nu blivit problem att slå på 12 volt.
Händer inget när jag trycker på panelen (IT-96-2).
Kollade igenom alla säkringar i EBL blocket, alla är hela. Kollade sedan säkringarna bredvid bodelsbatterierna, där sitter en 50 A och en 2 A.
Båda är hela, men när jag drar ut 2 A säkringen så klickar det till i reläerna. Sätter jag sen tillbaka den så går det att slå på 12 volt på panelen och allt fungerar som det ska. Tills jag slår av 12 volt igen på panelen, då är det samma sak igen.
2 A säkringen är till för batterisensorn, så när den är uttagen så går det inte att se på panelen hur många volt batterierna ligger på.
Tycker att detta är ett väldigt märkligt fel och det har uppstått när bilen stått hemma på uppfarten med 12 volt frånslaget.
Är det någon som haft samma eller liknande problem och vet vad det skulle kunna vara?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Har du kollat reläerna inne i EBL:n. I Schaudt 220 finns det två reläer som kan krångla. Om man demonterar höljet på denna EBL:n så ser man två små burkar med gröna knappar som kan skjutas åt sidan. De ska vara reläer som styr av och på av 12 volt-systemet. Dessa reläer kan kärva, varför man kan behöva "gymnastisera" dem manuellt.

Nu har jag ju ingen aning om vilken sorts EBL du har,men liknande fel kan kanske uppstå på andra modeller. Ett tips i alla fall.

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Har du kollat reläerna inne i EBL:n. I Schaudt 220 finns det två reläer som kan krångla. Om man demonterar höljet på denna EBL:n så ser man två små burkar med gröna knappar som kan skjutas åt sidan. De ska vara reläer som styr av och på av 12 volt-systemet. Dessa reläer kan kärva, varför man kan behöva "gymnastisera" dem manuellt.

Nu har jag ju ingen aning om vilken sorts EBL du har,men liknande fel kan kanske uppstå på andra modeller. Ett tips i alla fall.
Jag har Schaudt EBL 99, kanske är samma på den då.

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Det är ingen som möjligen har en bild på hur reläerna ser ut och exakt var i blocket dom sitter?
Har kollat på en video men blev inte mycket klokare av den. Känner att jag skulle vilja ha det klart för mig innan jag börjar skruva isär allt.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Så här skrev jag efter att gjort felsökning med anledning av fel med 12-voltsystemet. Felet visade sig till slut vara i kontrollpanelen, så jag fick till slut köpa en ny.

Kontroll och funktionstest gjordes vidare av de två reläerna, inne i EBL, som styr Schaudts manöverpanel och Aldes manöverpanel. Det visar sig att när man slår över reläerna manuellt så fungerar Aldes manöverpanel och värmaren och de 12 Volts-installationer som inte måste manövreras via panelen. Så exempelvis lampor och köksfläkt fungerade men inte vattenpumpen då denna måste aktiveras via panelen. Det kan poängteras att dessa reläer kan kärva ordentligt och det felet kan avhjälpas genom att” gymnastisera” dessa med den gröna spaken.

1718119469866.png
Bilden visar ett av de aktuella reläerna med manövertappen i grönt och är lätt åtkomlig efter det att höljet demonterats

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Så här ser det ut inne i EBL99, det går att påverka och motionera reläna via luftgallren.
Men det kan ju även vara Rockerswitchen på panelen som krånglar. Mät på block 3 plint 9 jag har för mig att det skall bli 12V på den när man slår till. Hur som helst ska signalen växla mellan plint 9 och plint 12 när man påverkar switchen.

Edit: 2A säkringen vid bodelsbatteriet måste finnas och vara hel, annars drar inte reläna. Det är den som visar att det finns ett batteri monterat.

Hälsningar
Peter

511A9F2A-9832-458F-9FDE-B1B298149572.jpeg.jpg

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Man måste alltså demontera hela blocket med allt vad kablar heter för att få bort höljet och komma åt reläerna?
Det finns ingen chans att komma åt dom annars?
Blocket sitter lite halvbökigt till under ena soffan, hade nog varit lite lättare om det satt under förarstolen...

Toppen