• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 v kaffebryggare/fön

Freppan66

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Linköping
HBK-Nr
31215
Medlemskap
2024
Hallå!!
Vi har ett litet problem. När vi ligger påkopplade på el och använder vår 12 v kaffebryggare går säkringen även med 12 v fönen. När vi kopplar ur el går det alldeles utmärkt. Ska det vara så eller är det något knas.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur hög effekt är det på fön eller kaffebryggare? Hur stor är säkringen i ampere?

En säkring går för att strömmen blir för hög. Om man kopplar in något som har en effekt på 360W vid 12V så drar prylen 30 ampere och säkringen måste då vara minst 30A.

Vid laddning, dvs. när 230V är inkopplat, så är nog spänningen inte 12V utan kanske 14.3V. Eftersom fön och kaffebryggare är resistiva laster så kommer strömmen att öka i proportion till ca 36A.

Det kan vara så att när du kör på 230V, och batterierna laddas, så blir strömmen så hög att säkringen går. När du kör utan 230V så tar batterierna hela lasten. Om man belastar batteriet med flera tio-tals ampere, 30 t.ex., så kommer batterispänningen att sjunka, kanske ner mot 11-11.5 volt. Det medför att strömmen sjunker i proportion och kanhända hamnar den då under säkringens strömstyrka.

MVH
Hans
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Troligen sjunker spänningen när ni kör på batteri så säkringen håller. När 230V ansluts hjälper laddaren till och då går säkringen. Om den är på 15 A så ska den gå sönder Om fönen och kaffebryggaren går på 12V. Dessa drar för mycket ström för vanliga 12V uttag. Om jag misstolkade och det är 230V s grejor, då kan det vara så att 10A i säkringsstolpen inte räcker till.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hallå!!
Vi har ett litet problem. När vi ligger påkopplade på el och använder vår 12 v kaffebryggare går säkringen även med 12 v fönen. När vi kopplar ur el går det alldeles utmärkt. Ska det vara så eller är det något knas.
Händer samma sak med motorn igång. Då laddas också batteriet. Lika som att elen är inkopplad.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur hög effekt är det på fön eller kaffebryggare? Hur stor är säkringen i ampere?

En säkring går för att strömmen blir för hög. Om man kopplar in något som har en effekt på 360W vid 12V så drar prylen 30 ampere och säkringen måste då vara minst 30A.

Vid laddning, dvs. när 230V är inkopplat, så är nog spänningen inte 12V utan kanske 14.3V. Eftersom fön och kaffebryggare är resistiva laster så kommer strömmen att öka i proportion till ca 36A.

Det kan vara så att när du kör på 230V, och batterierna laddas, så blir strömmen så hög att säkringen går. När du kör utan 230V så tar batterierna hela lasten. Om man belastar batteriet med flera tio-tals ampere, 30 t.ex., så kommer batterispänningen att sjunka, kanske ner mot 11-11.5 volt. Det medför att strömmen sjunker i proportion och kanhända hamnar den då under säkringens strömstyrka.

MVH
Hans
Bra förklaring
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Hallå!!
Vi har ett litet problem. När vi ligger påkopplade på el och använder vår 12 v kaffebryggare går säkringen även med 12 v fönen. När vi kopplar ur el går det alldeles utmärkt. Ska det vara så eller är det något knas.
Om du använder en hårtork på 170W utan inkoppling av el och spänningen ligger på ca12V på batteriet så är resistiva lasten ca1ohm och strömmen ca 14.2A. När du sedan kopplar in el så ökar spänningen troligen till ca 13-14V på batteriet och eftersom den resistiva lasten är densamma så ökar strömmen till ca 16.5A. Så jag skulle tippa på att du har en säkring på 15A. Prova att sätta i en säkring med lite högre ampere men max20A som det brukar vara på dessa uttag.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Intresant det går alltså att tolka ohms lag på olika sätt . I min värld ökar strömmen när spänningen sjunker.
Det motsatta mot svaren ovan.
Man kan inte mäta ström ampere (A).i ett uttag . Man kan mäta spänning volt (V) i ett uttag.
Trådstartaren skulle nog börja med att mäta spänningen i uttagen när husbilen står med laddkabeln i eller ur.
Göran i Björnarbo
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Intresant det går alltså att tolka ohms lag på olika sätt . I min värld ökar strömmen när spänningen sjunker.
Det motsatta mot svaren ovan.
Man kan inte mäta ström ampere (A).i ett uttag . Man kan mäta spänning volt (V) i ett uttag.
Trådstartaren skulle nog börja med att mäta spänningen i uttagen när husbilen står med laddkabeln i eller ur.
Göran i Björnarbo
Effekt:170W
Spänning:12V
= 170/12= 14,17A är vad hårtorken drar vid 12V

12V / 14,17A = 0,847 ohm
motståndet i hårtorken är, i princip, konstant.
12V/0,847ohm = 14,17A baklänges räkning för att se att det stämmer.

Dvs hårtorken drar 14,17A vid 12V och har ett motstånd på 0,847ohm.

Vad händer då om vi ökar spänningen till 15V?
15V/0,847ohm=17,71A, Japp strömmen ökar.

Ovanstående utläggning är just ohms lag vilken är väldigt bra.
Varför blir det så här?

Motståndet är fortfarande 0,847ohm men en högre spänning gör att man kan trycka in mer ström i det befintliga motståndet.
Dvs strömmen ökar.

En klok man sa en gång till mig: Visualisera Ström och Spänning och Motstånd till vatten.
Strömmen är vatten flödet.
Spänningen är trycket.
Motståndet är kranen.
Öppna kranen lite = stort motstånd, har du lite tryck kommer det lite vatten.
Öka trycket och du får mer vatten fast motståndet är detsamma.
Öppna kranen helt = litet motstånd, med samma låga tryck som ovan så kommer det mer vatten.
Öka trycket och du får ut ännu mera vatten.

Effekten blir då ett samband mellan trycket och flödet.
Mängden vatten efter kranen under en viss tid motsvarar Wh (eller mer känt som kWh).

Ursäkta lång text men uträkningen kan hjälpa någon som behöver uträkningen och texten för att på ett lätt sätt se hur det fungerar.

Samma principer gäller oberoende av om mediet är el, vätska eller luft.

Jag kanske har fel men det var så jag fick lära mig det hela i skolan och det var så länge sedan så det kanske har ändrat sig i modern tid :)
 
Senast ändrad:
Toppen