Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har provat att dra ur sladden till 240 v men ingen skillnadÄr batteriladdaren inkopplad så kan den ibland ge 12V till bilen även om man stänger av allt.
MVH
Hans
Då är det nog bara bortkoppling av batterierna kvar. På min bil sitter det en huvudbrytare på huvudkabeln från batterierna har man ingen sådan är det att lyfta av en batteripol som gäller.Har provat att dra ur sladden till 240 v men ingen skillnad
Jag ska åka lite till innan jag ställer av den.Då är det nog bara bortkoppling av batterierna kvar. På min bil sitter det en huvudbrytare på huvudkabeln från batterierna har man ingen sådan är det att lyfta av en batteripol som gäller.
Håller du på att stänga ner bilen för vintern eller är det bara en kortare urkoppling? Det kan vara så att även om alla förbrukare är avstängda så drar EBL:en och manöverpanelen litet ström hela tiden. En del paneler behöver ström, de står i viloläge, för att man skall kunna sätta på allting igen.
MVH
Hans
Kan du inte ta ur säkringen (i EBL:en) till pumpen så borde den inte gå igång.Jag ska åka lite till innan jag ställer av den.
Problemet är att det inte finns någon strömbrytare för vattenpumpen. Har ju tömt ut vattnetp.g.a. Frysrisk. Så jag har fått rycka i sär en koppling till vattenpumpen för att den inte ska starta i fall man råkar komma åt en kran
Har provat att ta bort en 40 amp säkring vid bodelsbatteriet men det blev inte strömlöst för det.Även ett "svetsat" eller defekt relä inne i EBL kan göra att man inte kan stänga av med manöverpanelen. Isf hjälper inte reset via bortkopplat batteri osv.
Jo det är ju en bra tillfällig lösning sätter nog dit en strömbytare i vilket fall som helst det kan nog vara bra även om jag får ordning på 12 voltenKan du inte ta ur säkringen (i EBL:en) till pumpen så borde den inte gå igång.
MVH
Hans
Har provat att ta bort en 40 amp säkring vid bodelsbatteriet men det blev inte strömlöst för det.
Men när jag tog bort 240 v och fortfarande hade säkringen borta då blev det svart
Då hoppar 12 v igång igen, men det går fortfarande inte stänga av den på manöverpanelen eller ebl enDå får du troligen 12V i bodelen via din laddare.
Ifall du utan 230V ansluten samt motorn avstängd, sätter tillbaka din 40A säkring, vad händer då?
Då hoppar 12 v igång igen, men det går fortfarande inte stänga av den på manöverpanelen eller ebl en
Ok, då sitter felet i EBL, ett felande relä i EBL kan vara orsaken.
Vilken modell på EBL har du?, de flesta går att få reparerade.
Shaud ebl 119. Sitter i en Sunlight -15Ok, då sitter felet i EBL, ett felande relä i EBL kan vara orsaken.
Vilken modell på EBL har du?, de flesta går att få reparerade.
Tror inte det solcellen monterade jag i går och skulle den vara felkopplad så talar regulatorn om det (kopplade den direkt på batteriet)Kan solpanelen om det finns en sån vara fel ansluten?
solcellen är kopplad på pålskonJa så lyfter du polskon så är batteriet bortkopplat men inte solpanelen.