• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 v går inte att stänga av

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Kan inte stänga av 12 v varken på panelen eller på ebl en
Någon som vet hur jag ska göra.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har provat att dra ur sladden till 240 v men ingen skillnad
Då är det nog bara bortkoppling av batterierna kvar. På min bil sitter det en huvudbrytare på huvudkabeln från batterierna har man ingen sådan är det att lyfta av en batteripol som gäller.

Håller du på att stänga ner bilen för vintern eller är det bara en kortare urkoppling? Det kan vara så att även om alla förbrukare är avstängda så drar EBL:en och manöverpanelen litet ström hela tiden. En del paneler behöver ström, de står i viloläge, för att man skall kunna sätta på allting igen.

MVH
Hans
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Då är det nog bara bortkoppling av batterierna kvar. På min bil sitter det en huvudbrytare på huvudkabeln från batterierna har man ingen sådan är det att lyfta av en batteripol som gäller.

Håller du på att stänga ner bilen för vintern eller är det bara en kortare urkoppling? Det kan vara så att även om alla förbrukare är avstängda så drar EBL:en och manöverpanelen litet ström hela tiden. En del paneler behöver ström, de står i viloläge, för att man skall kunna sätta på allting igen.

MVH
Hans
Jag ska åka lite till innan jag ställer av den.
Problemet är att det inte finns någon strömbrytare för vattenpumpen. Har ju tömt ut vattnetp.g.a. Frysrisk. Så jag har fått rycka i sär en koppling till vattenpumpen för att den inte ska starta i fall man råkar komma åt en kran
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag ska åka lite till innan jag ställer av den.
Problemet är att det inte finns någon strömbrytare för vattenpumpen. Har ju tömt ut vattnetp.g.a. Frysrisk. Så jag har fått rycka i sär en koppling till vattenpumpen för att den inte ska starta i fall man råkar komma åt en kran
Kan du inte ta ur säkringen (i EBL:en) till pumpen så borde den inte gå igång.

MVH
Hans
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Även ett "svetsat" eller defekt relä inne i EBL kan göra att man inte kan stänga av med manöverpanelen. Isf hjälper inte reset via bortkopplat batteri osv.
Har provat att ta bort en 40 amp säkring vid bodelsbatteriet men det blev inte strömlöst för det.
Men när jag tog bort 240 v och fortfarande hade säkringen borta då blev det svart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har provat att ta bort en 40 amp säkring vid bodelsbatteriet men det blev inte strömlöst för det.
Men när jag tog bort 240 v och fortfarande hade säkringen borta då blev det svart

Då får du troligen 12V i bodelen via din laddare.
Ifall du utan 230V ansluten samt motorn avstängd, sätter tillbaka din 40A säkring, vad händer då?
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Det sitter två reläer för de olika huvudkretsarna ute i bilen, båda är av s.k. bistabil typ som manövreras med en kort puls. Detta för att de inte skall förbruka någon egenström osv. Styrkortet till reläerna kan vara orsaken, men mera troligt är att kontakterna har svetsats samman. Ena kretsen brukar vara ständigt inkopplad, den bryts bara om man stälelr om elblocket i s.k. vinterlägen, detta påverkar då bl.a värmaren. Läs i manalen hur just din manöverpanel fungerar för att aktivera vinterläge eller sleepmode. Ofta är det ett långt tryck på till/från knappen eller två knappar som hålls inne samtidigt. Du skall höra ett klick inne i elblocket när reläet slår från, isf är styrkortet OK.
 
Toppen