Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Det krävs mycket biobränsle i dieseltanken om de uppsatta klimatmålen skall uppfyllas. Att fler köper elbilar men det räcker inte. Alternativet är att bilresandet i Sverige minskar med en tredjedel jämfört med i dag.
Det blir allt annat än enkelt när traditionella bränslebilar ska fasas ut. För att det ens ska bli möjligt, sett till Sveriges klimatmål 2030, måste stora mängder biobränsle blandas i tanken på bensin- och dieselbilar, skriver SvD.
Biobränsle är det enda alternativ som står till buds om den fossila fordonsflottan ska bli ett minne blott och elbilar ska ta över helt.
Enligt beräkningar som Trafikverket gjort, som Svenska Dagbladet hänvisar till, måste vi använda nästan dubbelt så mycket biobränsle om tio år, vilket skulle ersätta drygt hälften av de fossila bränslena.
Men var skall allt detta biobränsle komma ifrån, skall Amazonas regnskogar och den svenska skogen skövlas? Konkurrensen om biobränsle som kan hällas direkt ner i tanken kommer att bli enorm och skapa både brist på bränsle och höga priser.
Det finns forskarrapporter som säger att i avsaknad av mer biobränsle måste bilresandet minska med en tredjedel, jämfört med i dag, det skulle i så fall kräva ett literpris på bensin och diesel på 50 kronor vilket ingen bedömer som realistiskt.
Vet att många husbilsresenärer har devisen, ”lyckan är inte målet, lyckan är resan dit”, som sitt motto. Kanske vi kan behålla mottot, men dra ner på kilometrarna utefter vägen, så att vi framtiden kör våra husbilar i snitt bara 458 mil/år, mot dagens snitt som ligger på 688 mil/år?
Tommy
Det blir allt annat än enkelt när traditionella bränslebilar ska fasas ut. För att det ens ska bli möjligt, sett till Sveriges klimatmål 2030, måste stora mängder biobränsle blandas i tanken på bensin- och dieselbilar, skriver SvD.
Biobränsle är det enda alternativ som står till buds om den fossila fordonsflottan ska bli ett minne blott och elbilar ska ta över helt.
Enligt beräkningar som Trafikverket gjort, som Svenska Dagbladet hänvisar till, måste vi använda nästan dubbelt så mycket biobränsle om tio år, vilket skulle ersätta drygt hälften av de fossila bränslena.
Men var skall allt detta biobränsle komma ifrån, skall Amazonas regnskogar och den svenska skogen skövlas? Konkurrensen om biobränsle som kan hällas direkt ner i tanken kommer att bli enorm och skapa både brist på bränsle och höga priser.
Det finns forskarrapporter som säger att i avsaknad av mer biobränsle måste bilresandet minska med en tredjedel, jämfört med i dag, det skulle i så fall kräva ett literpris på bensin och diesel på 50 kronor vilket ingen bedömer som realistiskt.
Vet att många husbilsresenärer har devisen, ”lyckan är inte målet, lyckan är resan dit”, som sitt motto. Kanske vi kan behålla mottot, men dra ner på kilometrarna utefter vägen, så att vi framtiden kör våra husbilar i snitt bara 458 mil/år, mot dagens snitt som ligger på 688 mil/år?
Tommy