T
Teddi
Guest
läser om alla kommuner ang FINNS INGET FÖRBUD MOT ÖVERNATTNING I HUSBIL jag förstår inte vem som skall förbjuda mej att sova i min bil.man kan ju ha en V70 går alldeles utmärkt att sova i.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Var inte så säker på det! I de flesta länder är det förbjudet att övernatta utanför campingar/ställplatser, t ex Danmark, Österrike, Kroatien m.fl.... jag förstår inte vem som skall förbjuda mej att sova i min bil.man kan ju ha en V70 går alldeles utmärkt att sova i.
............... I de flesta länder är det förbjudet att övernatta utanför campingar/ställplatser, t ex Danmark, Österrike, Kroatien m.fl.
Hei Tommy! Det er heldigvis ikke forbudt å overnatte i bo(hus)bil(autocamper) i Danmark. Hvor har du det fra? Campingplass-eiere? Ta en titt på www.Dk-AutoCam.dk så ser du at du tar feil! Mvh!
menar duallemansrättslagen?Många gånger ser man mellan fingrarna, men det innebär inte att det är tillåtet enligt lagen.
Vilken lag och i vilket land syftar du på? Specificera utan hörsägen!Många gånger ser man mellan fingrarna, men det innebär inte att det är tillåtet enligt lagen.
Vilken lag och i vilket land syftar du på? Specificera utan hörsägen!
Det finns ingen sådan lag, varken i Sverige eller något annat västeuropeisk land, däremot finns det kommunala lokala ordningsföreskrifter (även utanför Sverige) som allt för ofta inte har något stöd i lagen.
Många av dessa ordningsföreskrifter borde bestridas (i Sverige JO-anmälas). Vem har kraft och tid med det? Det är därför dom finns kvar! Mig veterligen har ingen lokal ordningsföreskrift, som begränsar övernattning i fordon, prövats i domstol. Många av dessa föreskrifter syftar till att förhindra trafik/parkeringsproblem, brottsrisk eller prostitution. Det finns inget syfte att förhindra övernattning, inte ens hos kommunens beslutsfattare.
Den som försöker skapa en uppfattning, att man riskerar böter om man övernattar i sitt lagligen parkerade fordon, har i mitt tycke, långtgående intressen i SCR.
Parkera lagligt och sov gott!
Julian