• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

öppen avloppsvattenkran

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Vi var tidigare idag på Apelvikens ställplats (Varberg), husbilen bredvid lät avloppet stå öppet. När jag påpekade det så fick jag till svar att jag som körde elverk (detta gjorde jag efter kl 10.00) borde skämmas för att påpeka det olämpliga i att hans skummande avloppsvatten rann rätt ut.
Vill nämna att jag oftast frågar mina grannar om jag kan köra elverket en stund när det behövs, har aldrig fått några sura svar när jag frågat.
Vi flyttade oss till Getterön mest för att det blåser något mindre här
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: öppen avloppsvattenkran

Han var väl tvungen att snabbt ge ett mothugg till dej som kommenterade detta med avloppsvattnet o då blev det elverket som du fick en känga av.. Jag har läst i flera trådar här att folk har sina avloppskranar öppna när man står på ställplatser men har inte fattat VITSEN med detta. Man kan, förmodar jag inte själv tycka det är speciellt trevligt att få en massa diskvatten mm omkrig sig när man kampar. Är det vikten man är rädd för eller??????
Men det troligaste är att han har den allvarliga Svenska avundsjukan som symtom, och när du då tillrättavisade och han såg din fina Concorde slog sjukdomen till. Häggen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: öppen avloppsvattenkran

Jo det är väl rätt typiskt att en del kan inte ta kritik och se att dom har gjort fel hade du inte kört med elverket så kanske han hade sagt något annat .

Men vad är det som gör att man inte har kranen stängd , man har ju för 17 så stor avloppstank .
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: öppen avloppsvattenkran

Ställer en öppen fråga till er alla.
Vore det en möjlighet att om en medlem beter sig så som beskrivs här.En möjlig väg är att du sänder ett medelande till éndast styrelsen naturligtvis med medlems nummret.
Kanske styrelsen kan komma på ett sätt att få bukt med detta ofog som så ofta beskrivs här.
Det gäller ju oss alla.Kanske uteslutnig vid upprepade anmälningar av samma medlem.
Är jag fel ute???????????????
2179 Drutten:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18368

Guest
Sv: öppen avloppsvattenkran

Skall man bli utesluten för en sådan struntsak så återstår det inte många medlemmar i HBK.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: öppen avloppsvattenkran

Jag tar inte ställning till förslaget om någon form av anmälan till styrelse eller åtgärder i ett sådant sammanhang här. Däremot tycker jag inte att det är en struntsak att släppa ut avloppsvatten lite hur som helst och därmed misskreditera hela husbilskollektivet.

//Michael, medlem
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: öppen avloppsvattenkran

Vi var tidigare idag på Apelvikens ställplats (Varberg), husbilen bredvid lät avloppet stå öppet. När jag påpekade det så fick jag till svar att jag som körde elverk (detta gjorde jag efter kl 10.00) borde skämmas för att påpeka det olämpliga i att hans skummande avloppsvatten rann rätt ut.
Vill nämna att jag oftast frågar mina grannar om jag kan köra elverket en stund när det behövs, har aldrig fått några sura svar när jag frågat.
Vi flyttade oss till Getterön mest för att det blåser något mindre här

Tror nog att det blir den här vägen att gå, att vänligt men bestämt framföra det olämpliga att tömma vatten "bara så där".
Kamrattrycket är nog effektivast men man får ju säkert svar tillbaka.
Tror ändå att det ligger kvar i minnet och mognar förhoppningsvis.
Gert
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: öppen avloppsvattenkran

Egoistiskt beteende som skadar oss alla. Snart kommer krav på myndighetsingripande. De som vill ha bort fricamping får vatten på sin kvarn, Campingvärdarnas riksförbund har redan skrivit brev till kommunerna att man ska förbjuda övernattning på allmänna platser. För att bevara friheten måste alla ta sitt ansvar på ena eller andra sättet. Säga ifrån, påpeka, anmärka vara på dem som inte sköter sig. På sikt kommer det annars leda till bekymmer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: öppen avloppsvattenkran

Men om bilen är såld och märke och medlemsnummer sitter kvar och den nya ägaren missköter sig?

Nä, angiveri är inget för mig. Civilcurage som Anita/ Sören visar eller polisanmälan
om man nu vill sätta dit någon.


// Pär
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: öppen avloppsvattenkran

Frågan kvarstår! VARFÖR GÖR MAN DET????? Lathet? saknar förnuft? vill reta husbilsgrannen??? markera att jag gör som jag vill?? Som med allt annat här
i samhället finns det människor som saknar det där med att vi alla behöver hjälpas
åt med saker för att få ett väl fungerande samhälle. Sen att jaga o utesluta folk
ur föreningen tror jag inte på, men blir ändå bekymrad när någon här tycker detta är en
struntsak. Stäng kranen!!!!!!!!! Häggen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: öppen avloppsvattenkran

Men om bilen är såld och märke och medlemsnummer sitter kvar och den nya ägaren missköter sig?
Dette er enkelt å unngå: ved salg av bilen frem med hårføner og trekk av nummer og logo, med litt varme blir limet mykt og plasten strekkbar - pill løs en kant og dra sakte av hele saken.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: öppen avloppsvattenkran

Hej.

Hur många står hemma på gatan och tvättar sin husbil med diverse skadliga medel som rinner rätt ner i dagvattnet???

Detta är ju lika illa om inte värre, om vi nu talar om miljö.

Att inte ha kranen öppen på camping eller ställplats är ju en självklarhet men var skall man tömma gråvattnet??? Finns väl inte många ställen förutom på campingar.

Peter.:quest:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: öppen avloppsvattenkran

Det är väl klart att man inte tömmer mitt framför ögonen på grannar.

Som vanligt gäller väl sunt bondförnuft och att det sköts snyggt.

Ser igentligen inget problem i det här.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: öppen avloppsvattenkran

Hej.

Hur många står hemma på gatan och tvättar sin husbil med diverse skadliga medel som rinner rätt ner i dagvattnet???

Detta är ju lika illa om inte värre, om vi nu talar om miljö.

Att inte ha kranen öppen på camping eller ställplats är ju en självklarhet men var skall man tömma gråvattnet??? Finns väl inte många ställen förutom på campingar.

Peter.:quest:

Vi som har husbil och nyttjar den vet hur systemen hänger ihop, MEN den stora ALLMÄNHETEN vet inte. När det rinner vatten från en husbil så är det svartvatten i allmänhetens ögon, och det är väldigt äckligt! Och det är alltid den stora allmänheten som jagar bort fricampande husbilar, för dom släpper ALLTID ut skitvatten, dom äckliga typerna! Även om dom aldrig har sett det med egna ögon, så har dom säkert nån kompis eller har hört det av nån? som tycker .......
Om vi vill ha ALLMÄNHETENS förtroende att få fricampa så måste vi alla se till att vi aldrig dumpar gråvatten på sånt sätt att ALLMÄNHETEN kan se det!!!!
Sen om vi tvättar bilen hemma på gatan, så tvättar vi inte bilen med begagnat toavatten! och är därför en annan fråga, tyvärr!!
Ha det
Fredrik
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: öppen avloppsvattenkran

Hej igen
jag gav ett förslag att komma till rätta med öppna kranar.Jag är själv inte för angiveri men det var ett förlag som jag ville se hur och vad ni övriga tycker
Vill förtydliga mig.
Ser jag någon som har kranen öppen kan jag andvända 2 sätt antagligen stänga den på vederbörande bil knacka på och tala om att jag stängde ditt avlopp när du inte var hemma
Det kan ju vara så att den blivit glömd eller knacka på och påtala att kranen inte är stängd när syndaren är hemma att det kan bli gnäll det får man ta.Kan vi ta detta så tror jag att det är det effektivaste sättet att komma till tals med ett stort problem det handlar endast om respekt för andra som vill utnytja den plats du har lämnat.
Har du som släppte ut avloppet tänkt på att någon anna kan få skullden???
För övrigt är jag av den åsikten att den som ser detta ofog drar alla över en kamm och skadar det
det fria livet som vi husbilsåkare trivs med.
Sedan kan jag inte förstå varför en del gör jämförelse med att grannen tvättar bilen på uppfarten.
på sin uppfart är han kung men inte på allmän plats det är skillnad där drabbar det alla.
Nu handlar det endast med att se till att kranarna på husbilen är stängda.Det är ditt eget ansvar det är ju du som har öppnat det går inte att skylla på någon annan.
Töm gärna spillvattnet det gör vi alla det är väl inget att hyckla med men se då till att välja en lämplig plats så du inte retar någon i onödan.
Gråvatten eller dricksvatten vem ser skillnaden vatten som vatten.
Hoppas alla förstår vad jag menar.
2179:music-icon:Drutten
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: öppen avloppsvattenkran

Vi som har husbil och nyttjar den vet hur systemen hänger ihop, MEN den stora ALLMÄNHETEN vet inte. När det rinner vatten från en husbil så är det svartvatten i allmänhetens ögon, och det är väldigt äckligt! Och det är alltid den stora allmänheten som jagar bort fricampande husbilar, för dom släpper ALLTID ut skitvatten, dom äckliga typerna! Även om dom aldrig har sett det med egna ögon, så har dom säkert nån kompis eller har hört det av nån? som tycker .......
Om vi vill ha ALLMÄNHETENS förtroende att få fricampa så måste vi alla se till att vi aldrig dumpar gråvatten på sånt sätt att ALLMÄNHETEN kan se det!!!!
Sen om vi tvättar bilen hemma på gatan, så tvättar vi inte bilen med begagnat toavatten! och är därför en annan fråga, tyvärr!!
Ha det
Fredrik

jag frågade var man tömmer sitt gråvatten.



så det är bättre att tvätta husbilen med champo i dagvattnet, än öppna gråvattenkranen ute i naturen????
 
Senast redigerad av en moderator:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: öppen avloppsvattenkran

Jag och många med mej tömmer på ställen där det är lämpligt; campingar, vv-anläggningar med avloppstömningsmöjligheter, biltvättar etc. Om du är kung i din trädgård (annars får du fråga lilla Hjärtat) så går det alldeles utmärkt att tömma gråvatten på sin lilla (nåja) täppa. Växer bra efter det!
Vad jag menar är att inte reta upp allmänheten, och att inte tömma på ställplatser. Hur kul är det att komma dit efter en rejäl tömmning. Kommer att lukta kul på ställpolatser om alla bara låter kranarna stå öppna i alla lägen!
Ha det
Fredrik
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: öppen avloppsvattenkran

Vägverket har platser lite var stans i vårt avlånga land ,använd deras parkeringar de har flera ställen där man både kan tömma toan fylla på vatten och göra av med gråvatten .Vägverket har gett ut en karta där alla platser är utsatta,använd dem om ni fricampar,har haft husbil i 9 år har aldrig tagit in på en camping för att tömma några tankar.Så ni som kör husbilar sköt om er ,tänk er för så mår alla bra ha en bra sommar.Önskar Yngve och Yvonne:wideeyed:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: öppen avloppsvattenkran

Medan vi fortfarande bodde i Härryda Kommun frågade jag kommunens VA-ansvariga om var jag borde dumpa mitt gråvatten. Dom hade ingen aning – verkar aldrig ha funderat på problemet.
Rådet jag till sist fick var att leta upp en grönyta och släppa vattnet där – helst inte direkt i närheten av en dagvattenledning.
Således – i Härryda kommun är det bäst att åka ut i skogen och tömma gråvattnet där, allt enligt kommunens rekommendationer.
Jag anser att det är dumt att utmana allmänheten genom att släppa ut gråvatten på parkeringar och campingplatser. Det kommer bara leda till ytterligare problem och restriktioner i framtiden.
 
Toppen