• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintrare på hemväg

Status
Stängd för vidare inlägg.

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Tackar! Tror jag fattar.

Räknar med att åka från Albufeira, Algarve efter påsk, tar då pcr-testet här. Väntar på negativt svar, för mig positivt efter ca 24 tim innan avfärd. Har sen ca 48 tim på mig till den franska gränsen vilket inte är något problem. Är detta rätt uppfattat, eller?

Tror mig vid något tillfälle läst franska polisen kan kolla testet efter vägen och utfärda böter vid utgången av de 72 timmarna vilket då måste vara fel, eller?

Börjar bli gammal och fått svårt hänga med i skallen, därför dessa frågor och funderingar...Kjell
Hej
Som jag och Wberger uppfattar det och skriver får testresultatet inte vara äldre än 72 timmar. Vi lämnar Santa Pola efter påsk och om PCR test krav kvarstår tar vi testet så nära franska gränsen som möjligt , tex Girona , Roses , detta för att ha så stor handlingsfrihet som möjligt om något sker under färden.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tackar! Tror jag fattar.

Räknar med att åka från Albufeira, Algarve efter påsk, tar då pcr-testet här. Väntar på negativt svar, för mig positivt efter ca 24 tim innan avfärd. Har sen ca 48 tim på mig till den franska gränsen vilket inte är något problem. Är detta rätt uppfattat, eller?

Tror mig vid något tillfälle läst franska polisen kan kolla testet efter vägen och utfärda böter vid utgången av de 72 timmarna vilket då måste vara fel, eller?

Börjar bli gammal och fått svårt hänga med i skallen, därför dessa frågor och funderingar...Kjell
Ja så uppfattar jag det. Men som alla regler det vi vet nu gäller NU.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När man tar PCR test då dröjer det minst 24 timmar innan man kan passera Franska gränsen. En sak som man bör tänka på är att man inte får köra i Spanien efter 23:00-06:00 och 19:00-06:00 i Frankrike. Tar man test i t.ex. Girona, då får du inte köra in i Frankrike förrän dagen därpå. Tar du test i Santa Pola på f.m., då kan du köra till Girona, övernatta och sen köra vidare i Frankrike. Så kommer vi att göra fast från Albir (Benidorm). Kanske ses på vägarna?
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Vi anlände 22/3 till Gbg.från Kiel, tog ett PCR test på Qiurion hospis i Torrev. innan avfärd 98:-€ pp. tog testet kl. 11 och fick svar 16,30 samma dag.
Blir du stoppad i Frank. utan negativ test kostar det provtagningsavg. före och efter 7 dagars karantän där myndigheterna bestämmer var du tillbringar karantänen.... kan bli väldigt kostsamt.
Vi körde Frank.-Luxenb.-Tyskland utan någon kontroll över huvudtaget ...... tur kanske?

Glöm inte att ni måste ha 3 st. Angles Morts skyltar på fordon över 3,5 ton i Frankrike
om polisen är kinkig kostar det 750€
 
Senast ändrad:

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Tack alla!

Konstaterar vi ev. får bli kvar här på ställplatsen i Albufeira tills det går transistera utan pcr-intyg, går ju ingen nöd på oss här. Känns tryggt och säkert för att undvika COVID-19, gångavstånd till allt nödvändigt.

Finns ingen möjlighet klara tidsgränser hur vi än gör. Tungt släp, hunden behöver lite raster och även jag när tröttheten tar ut sin rätt. Vet också sen tidigare att vad som helst kan hända på vägen. Känns inte bra behöva jäkta eller chansa genom Frankrike.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Tack alla!

Konstaterar vi ev. får bli kvar här på ställplatsen i Albufeira tills det går transistera utan pcr-intyg, går ju ingen nöd på oss här. Känns tryggt och säkert för att undvika COVID-19, gångavstånd till allt nödvändigt.

Finns ingen möjlighet klara tidsgränser hur vi än gör. Tungt släp, hunden behöver lite raster och även jag när tröttheten tar ut sin rätt. Vet också sen tidigare att vad som helst kan hända på vägen. Känns inte bra behöva jäkta eller chansa genom Frankrike.
Finns risk ni får stanna till nästa vinter . Om ni kör in i frankrike via girona sp har ni 100 mil till luxemburg 2 dagars körning borde ni klara, det gör vi med lastbil o släp 40 ton vikt
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den 16 mars 2020 lämnade vi Altea hals över huvud kl 15,30, efter att ha hört på nyheterna på morgonen, att Spanien och Frankrike skulle stänga gränserna vid midnatt.

Den 18 mars vid 18-tiden ca. 50 timmar senare kom vi till ställplatsen i Limhamn, det blev en tidig kväll den kvällen, om man säger så.

Inget jag rekommendera, men vi klarade det eftersom båda två kör.

Tommy
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om man passerar gränsen till Frankrike med giltigt PCR test (inom 72 timmar), då är det inte sagt att man måste stressa sig ut ur Frankrike, vart står det? Några av våra vänner från Tyskland stannade i Frankrike en hel vecka då det var minus grader i Tyskland! Det står att man inte får köra in i landet utan PCR test, eller ”för gammalt” sådant!
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Om man passerar gränsen till Frankrike med giltigt PCR test (inom 72 timmar), då är det inte sagt att man måste stressa sig ut ur Frankrike, vart står det? Några av våra vänner från Tyskland stannade i Frankrike en hel vecka då det var minus grader i Tyskland! Det står att man inte får köra in i landet utan PCR test, eller ”för gammalt” sådant!
Så har jag fattat det också. Alltså till Frankrike inom 72 timmar, sen ta det lugnt. :cool:
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Om man passerar gränsen till Frankrike med giltigt PCR test (inom 72 timmar), då är det inte sagt att man måste stressa sig ut ur Frankrike, vart står det? Några av våra vänner från Tyskland stannade i Frankrike en hel vecka då det var minus grader i Tyskland! Det står att man inte får köra in i landet utan PCR test, eller ”för gammalt” sådant!

Är det på så vis löser det alla problem men hur kan man få det bekräftat när språkkunskaper inte är vad de borde...Kjell
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Har läst att man kan testa sig på Citi Park i Flensburg vilket är ca 10 minuter från Danska gränsen. Gäller bara att få svar innan 24h. Undrar om någon har testat dig i varuhuset, hur lång tid det tog till resultatet och vad kalaset kostade. Hör av många att dom tar båt från Tyskland för att slippa testa sig. Vi åker inte gärna båtar så om man kan slippa då är vi glada ; )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Scandinavian Park med Falck som gör ANTIGEN snabbtester är granne med Citi Park vilket inte är samma sak. Om jag har förstått rätt så är det PCR test som visar corona förekomst och antigen test om man varit smittad. Hade varit intressant att veta om någon har tagit ett test i Flensburg och vad som verkligen gäller!

Läser man däremot på Danska coronavirus sidor, står det så här:
”...Udlændinge, der ikke har fast bopæl i eller gyldig opholdstilladelse til Danmark, skal for at kunne indrejse i Danmark have et anerkendelsesværdigt formål og kunne fremvise en negativ COVID-19-test, der er taget højst 24 timer inden indrejse. Der gælder enkelte undtagelser og særlige regler, herunder for udlændinge med bopæl i grænselandet.”
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På danske Udenrigsministeries hjemmeside kan jeg finde følgende:

Hvilke typer af tests kan bruges?​

Følgende typer af COVID-19-test er dokumentation på en negativ COVID-19 test for at kunne boarde fly til Danmark:
• PCR-test
• Kvik-test/antigen-test

Det bemærkes, at anti-stof test ikke anses som gyldig for at kunne boarde fly til Danmark. Både danske statsborgere og udlændinge skal kunne fremvise en negativ COVID-19 test inden flyets afgang til Danmark.

Jeg antager at det samme vil gælde for transit igennem Danmark i bil/husbil
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Då det inte verkar finnas någon verifiering på sista frågan så stänger vi tråden och betraktar ämnet som avslutat.
Kånnkård
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen