• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintrare på hemväg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Då vi nog är många som snart är på hemväg hem från Portugal och Spanien vid den här tiden uppstår det frågor. Min tanke är att dela med oss av erfarenheterna vid gränspassager och liknande. Kort sagt hjäpas åt med eventuella problem efter vägarna mot Sverige.
Kanske vi även ses någonstans efter vägarna.
Husbils hälsningar från Kånnkård.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Bra idé. Vi åker ifrån Algarve efter påsk. Om det går funderar vi på att ta pcr-testet i Vila Real SA och sedan dra norrut på dom fina spanska vägarna. Då lär vi hinna till Frankrike inom 72 timmar. Såg nyss att man kan ta ett gratis test i Rödby för transfer Danmark, men Tyskland på 24 timmar klarar vi inte.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
För den som har Facebook finns det även en grupp som heter ”Bila mellan Spanien och Sverige”
Ska själv ge mig iväg från GranCanaria nångång i maj. Det gäller att hålla koll för alla regler kan ändras snabbt.
Kör försiktigt och ha en fin resa hem till Sverige ni som ger er iväg nu. Har sett bilder på snö o slask i bla Frankrike för någon dag sedan.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Är med i den FB gruppen, verkar mest vara sådana med Pb1 som vrålåker. Sverige till Spanien på 2 dagar, det går ju inte med husbil ;). Frankrike 3 dagar och Tyskland i bästa fall 2 är vad vi kan sträcka oss till. Hur kul är det?
Du behöver ju inte köra lika fort som jag ;) Nä skämt åsido, är inte många med husbil där, men tycker det finns en del bra tips om testcenter, trafik, väglag, gränser mm
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OK, då får vi väl börja med lite info som vi själva har snappat upp. Både Frankrike och Danmark kräver PCR test så man börjar i Spanien med ett test som tar minst 24h. Frankrike verkar inte göra några vidare kontroller vid gränsen (lastbilar testas inte), men kan däremot kontrollera på vägarna när som helst. Dryga böter om man inte har PCR intyg med sig ”yngre” än 72h. Kolla även med UD’s info, allt ändras från dag till dag! Vi själva tar ett test där vi är för 90€ den 6/4 och avseglar dagen efter med papper i hand!

Nästa PCR-hållhake är Danmark, om man nu inte vill åka färja från Tyskland till SE. I så fall krävs ett nytt test som man tar i Tyskland då det första testet hunnit bli över 72h strecket... Vi tar det i Flensburg i samband med lite ”mat” handel...

Nästa grej är karantän tid hemma, men det har jag inte läst om ännu, så fyll gärna på med mer info tack...

Ha nu en trevlig hemresa vart du än åker ifrån så kanske vi ses hemma om allt går väl ❤️
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det var ju oturligt att tredje vågen sammanfaller med hemresor och även påsk som förmodligen kommer dra upp smittspridningen till nya nivåer.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
OK, då får vi väl börja med lite info som vi själva har snappat upp. Både Frankrike och Danmark kräver PCR test så man börjar i Spanien med ett test som tar minst 24h. Frankrike verkar inte göra några vidare kontroller vid gränsen (lastbilar testas inte), men kan däremot kontrollera på vägarna när som helst. Dryga böter om man inte har PCR intyg med sig ”yngre” än 72h. Kolla även med UD’s info, allt ändras från dag till dag! Vi själva tar ett test där vi är för 90€ den 6/4 och avseglar dagen efter med papper i hand!

Nästa PCR-hållhake är Danmark, om man nu inte vill åka färja från Tyskland till SE. I så fall krävs ett nytt test som man tar i Tyskland då det första testet hunnit bli över 72h strecket... Vi tar det i Flensburg i samband med lite ”mat” handel...

Nästa grej är karantän tid hemma, men det har jag inte läst om ännu, så fyll gärna på med mer info tack...

Ha nu en trevlig hemresa vart du än åker ifrån så kanske vi ses hemma om allt går väl ❤️

Finns det någon källa till de dryga böterna vid avsaknad av giltigt PCR-test, har själv inte hittat något sådant.
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Någon som vet om man behöver ha PCR test om man åker hem från Frankrike genom Luxemburg och Tyskland?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Finns det någon källa till de dryga böterna vid avsaknad av giltigt PCR-test, har själv inte hittat något sådant.
Min källa är vad jag har läst på FB eller sydkusten.es, av en som fått betala 300€ för ett PCR test som passerat 72 timmar. Om detta är sant eller inte, det vet jag inte men utgår ifrån att detta kan mycket väl vara relevant. Tyvärr inte sparat just den länken, men mer fakta kring dryga böter hittar du på den här Spanska länken.
 

Bilagor

  • 86978875-E954-44C7-B23B-AE3D23BBF0FA.jpeg
    86978875-E954-44C7-B23B-AE3D23BBF0FA.jpeg
    307 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Någon som vet om man behöver ha PCR test om man åker hem från Frankrike genom Luxemburg och Tyskland?
Vad jag vet i nuläget så krävs ingen PCR test varken för Luxemburg eller Tyskland, men Frankrike däremot har skärpt restriktioner för vissa områden. Det får du nog kolla med UD appen, eller finlandabroad.fi...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Är med i den FB gruppen, verkar mest vara sådana med Pb1 som vrålåker. Sverige till Spanien på 2 dagar, det går ju inte med husbil ;). Frankrike 3 dagar och Tyskland i bästa fall 2 är vad vi kan sträcka oss till. Hur kul är det?
PCR test i Norra Spanien för att vinna tid. Ta det lugnt i Spanien. Ta det lugnt i Frankrike. Luxemburg vila och sedan snabb körning l Tyskland passeras på 24 h , annars karantän ( svårbevisat ) . Ny test för Danmark billigare typ eller färja till Sverige.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
påminner mig om hur det var förra året när vi skulle hem ! var inget roligt precis ! men önskar alla hemvändare en trevlig resa och för guds skull ta det lugnt bättre komma hem i ett stycke än på en papperslapp där det står ogiltigt PCR-TEST !
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade ju tur förra året låg strax före coronan allt var öppet och som vanligt. Gick med i facbook gruppen men det var mest såna som körde bil och stannade vid hotell. Men utegångsförbudet begränsar ju antalet mil man kan köra. Brukar ju köra ner på åtta kördagar inberäknat 50mil i sverige med en 32år gammal husbil. Så det är svårt att köra fort men jag åker alltid närmsta vägen istället.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Vi har bekanta som försökte köra Vielhatunneln till Frankrike för fyra timmar sedan. Det gick inte. Fransk polis skickade dom tillbaka till Spanien för virusintyg. 6 mil tillbaka och fick tid imorgon bitti. Sedan vänta två dagar innan svaret är klart. Kostnad € 93/ person.
Kånnkård
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har bekanta som försökte köra Vielhatunneln till Frankrike för fyra timmar sedan. Det gick inte. Fransk polis skickade dom tillbaka till Spanien för virusintyg. 6 mil tillbaka och fick tid imorgon bitti. Sedan vänta två dagar innan svaret är klart. Kostnad € 93/ person.
Kånnkård
Aja-baja... Snällt av polisen att inte bötfälla dina bekanta när det redan har stått klart o tydligt rätt länge (UD abroad, m.fl.) att PCR-test gället i Frankrike. Berätta gärna till dina bekanta att samma sak gäller Danmark ifall dom väljer broarna istället för färjor...
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Bra idé. Vi åker ifrån Algarve efter påsk. Om det går funderar vi på att ta pcr-testet i Vila Real SA och sedan dra norrut på dom fina spanska vägarna. Då lär vi hinna till Frankrike inom 72 timmar. Såg nyss att man kan ta ett gratis test i Rödby för transfer Danmark, men Tyskland på 24 timmar klarar vi inte.
Vad jag förstår måste man också hinna genom Frankrike inom de 72 timmarna. Kan ha fel men så fattar jag det, finns inte en chans för mig att hinna med ett tungt släp. Finns en del ställen ta testet i Vitoria Gastiez eller Hondarribia. Rätta mig gärna om jag har fel...Kjell
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Krävs ett coronavirustest?

Ett negativt RT-PCR-test som utförts mindre än 72 timmar före avgång krävs. Om ett test inte kan utföras i avgångslandet kan du be den franska ambassaden eller konsulatet om ett särskilt dokument som kallas ”RT-PCR-testundantag”. I detta fall kommer du att testas vid ankomsten och genomgå en obligatorisk 7-dagars karantän i en anläggning som godkänts av de offentliga myndigheterna, med ytterligare ett test i slutet av isoleringsperioden.

Som ses ovan är kravet är ett inträdeskrav , negativ test högst 72 timmar gammalt.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Krävs ett coronavirustest?

Ett negativt RT-PCR-test som utförts mindre än 72 timmar före avgång krävs. Om ett test inte kan utföras i avgångslandet kan du be den franska ambassaden eller konsulatet om ett särskilt dokument som kallas ”RT-PCR-testundantag”. I detta fall kommer du att testas vid ankomsten och genomgå en obligatorisk 7-dagars karantän i en anläggning som godkänts av de offentliga myndigheterna, med ytterligare ett test i slutet av isoleringsperioden.

Som ses ovan är kravet är ett inträdeskrav , negativ test högst 72 timmar gammalt.

Tackar! Tror jag fattar.

Räknar med att åka från Albufeira, Algarve efter påsk, tar då pcr-testet här. Väntar på negativt svar, för mig positivt efter ca 24 tim innan avfärd. Har sen ca 48 tim på mig till den franska gränsen vilket inte är något problem. Är detta rätt uppfattat, eller?

Tror mig vid något tillfälle läst franska polisen kan kolla testet efter vägen och utfärda böter vid utgången av de 72 timmarna vilket då måste vara fel, eller?

Börjar bli gammal och fått svårt hänga med i skallen, därför dessa frågor och funderingar...Kjell
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen