• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervikt

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Har nu "avrustat" bilen på onödiga saker (parabol, satt in lithiumbatterier, plockat bort sånt vi inte använder m.m)
Har nu 150 kg tillgodo efter ha vägt lastad bil med allt vi anser oss behöva inkl diesel, vatten och oss själva.

Då slår mig tanken: Hur vanligt är det att man blir stoppad för kontrollvägning? Det verkar vara väldigt ovanligt?
Hur noga är Polisen vid en sådan kontroll?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I Sverige är det väldigt sällsynt men när det händer så är de så noggranna de kan vara. De tar med i beräkningen en felmarginal på sina vågar (någon/några procent).
Har diskuterats i en annan tråd i våras.

MVH
Hans
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tänk bara på att med de låga lastvikter som husbilar har behövs det inte mycket innan man inte får fortsätta färden.
Vid en viktkontroll på husbilar längs E6 i Halland som jag körde förbi så var det ett flertal husbilar som var körda åt sidan. Antagligen fick de inte fortsätta på grund av för mycket övervikt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta har diskuterats på Linertreff forumet en del.
Slutsatsen verkar vara, att i Centraleuropa vinkar Polisen in bilar som ser ut att vara 3,5 tonnare.
Liners gör dom sig inte besvär med, då lastförmågan oftast har stora marginaler och trafiksäkerhetsvinsten blir obefintlig med att väga dessa.
(det gjordes en enkät i ämnet)
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Har nu "avrustat" bilen på onödiga saker (parabol, satt in lithiumbatterier, plockat bort sånt vi inte använder m.m)
Har nu 150 kg tillgodo efter ha vägt lastad bil med allt vi anser oss behöva inkl diesel, vatten och oss själva.

Då slår mig tanken: Hur vanligt är det att man blir stoppad för kontrollvägning? Det verkar vara väldigt ovanligt?
Hur noga är Polisen vid en sådan kontroll?
Hej! Tyvärr har det hänt. Även oss. Även om det var ett antal år sedan nu Så var inte för säkra när ni är ute och åker.
Hälsningar Sanddammaren
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
En fundering ja brukade väga min bil i viared borås när den var torr vögde den 3350 kg i rengväder 100 kg mer blir det verkligen så mycket vatten på bilen eller suger underredet åt sig vatten tråäiberskina impregnerad från fabrik
bilen en chausson 03
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Kan det vara så att vågen även väger regnvattnet som samlats på själva vågskålen ganska stor yta ca 24 m2 4mm regn på en sådan blir 100 kg
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Det här med lastvikter drabbar inte bara oss med husbilar, det har även drabbat nya Elbilar.

Läste att Tesla Modell Y kan bli svår att köra laglig om man har för "tunga" passagerare . Bilen har en tjänstevikt på 2.056 kg och en tillåten totalvikt på 2.371 kg.

Det går alltså att lagligt lasta 315 kg , men om man är en förare och tre passagerare med en vikt på 85 kg var så blir det en totalvikt för personerna på 340 kg.

Sen har man väl lite andra saker i bagageutrymmena som kan väga en del. Vilket skulle bli böter om polisen fick för sig att väga bilen.

MAX Lastvikt för vanliga Elbilar.

Tesla Modell 3 Long Range AWD : 295kg
Tesla Modell Y Long Range AWD : 315kg
Nissan Leaf : 345kg
Mercedes EQC : 372kg
VW ID 3 : 379kg
KIA E-soul : 373kg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skandal, en normalstor till stor personbil ska kunna lasta 450-500kg, tycker jag.

O.T.
Bästa lastförmåga på personbil jag haft var en Mercury Grand marquis -76, den lastade 700kg, totalvikt 3000kg.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kruxet med tjänstevikt och lastvikt i registreringsbeviset sällan stämmer med verkligheten.
Varken för personbilar eller husbilar.
I husbilar kan man ju enkelt skylla på eftermonterad utrustning men i en personbil?
Jag hade tidigare en Ford Mondeo med lastvikt på 730kg enligt regbeviset men vid kontrollvägning (flygande besiktning av polisen) så beräknades lastvikten till drygt 600kg.
Kontaktade då Transportstyrelsen som hävdade att de bara får viktuppgifter från tillverkaren som skrivs in i beviset att sedan bilar med olika utrustning väger olika mycket är det ingen som "bryr" sig om.
Min bil hade tex automatlåda, dragkrok och ac som då räknas in i lastvikten enligt personen på Transportstyrelsen...

Så den gamla devisen Mäta är att veta stämmer även i detta fallet.
Väg bilen med den utrustningen du normalt har och räkna ut din faktiska lastvikt!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Gäller även dom som åker med i bilen, lätt att glömma bort.
Fyra personer där var och en väger 100kg.
Tjänstevikten. Där räknar man med att föraren väger 75kg.
Det blir 325kg om man räknar exakt.

Men tiden går och kläderna krymper.
Då kan det bli ännu mer lastvikt.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Personbilar… gäller att hålla nere vikten för att hamna i en lägre svängmasseklass & få ett lägre CO2 värde.
Finns många trix att ta till för att åstadkomma detta. Vanligt har därför varit att man t.o.m. exkluderat sånt som vi tror är sjävklart i bilen & lagt det i ett utrustningspaket som inte ens går att välja bort. Alternativt så säjs bara så
”nakna” bilar i tex Turkiet. Marknadsspecfika saker som motorvärmare & underredsbehandling kan också vara exkluderade. Bara det sistnämnda kan utgöra en 15-20kg.
Bilarna homologiserat med EU certifikat varför det finns rätt mycket som kan skilja sig mellan olika marknader.
Detta är faktiskt en bidragande anledning till att vi fick WLTP.
Är bilen dessutom underredsbehandlad så fastnar det skit i denna som aldrig går bort i någon tvätt.
Sen ingår ju dom som sitter i bilen i lastad vikt & handen på hjärtat motsvarar vi den tänkta genomsnittspassageraren? Eller väger vi mer?
Se därför lastvikt som en fingervisning om ni jämför olika bilar & inte som ”detta kan jag lasta”.
 
Toppen