• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övertryck i vattensystemet?

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Åtvidaberg
Tjena!

Har ett bekymmer med vattnet i husbilen, en Dethleffs A5880 från 2000 byggd på en Fiat Ducato om det spelar någon roll. När jag tar vatten i kökskranen, då kommer det vatten som fyller nästan en kaffemugg till efter att vi stängt av kranen, pumpen stannar men ändå kommer det ut nästan 2 dl till.

När vi spolar i badrummet rinner det även vatten i köksblandaren. Detta då även fast att båda kranarna är stängda och pumpen stängt av. Ända gången det INTE kommer vatten i köket när det inte ska är när vi spolar i toaletten.

Kranen i köket är bytt till en ny orginal men problemet kvarstår. Det är precis som om att det blir ett övertryck i systemet. Vi har luftat systemet efter konstens alla regler, ägaren innan hade även samma problem.

Vi har även följt alla slangar osv för att se om det finns något tydligt fel men allt verkar vara i sin ordning där. Är det pumpen som bråkar?

Någon som har någon idé på vad vi kan göra åt detta? Inget direkt bekymmer men sjukt störande.
 

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Åtvidaberg
Tack för svar!
Vi ska absolut kolla upp kranen igen, dock byttes kranen just för problemet då vår första tanke var att kranen inte höll tätt. Kan man få tag i en sprängskiss på kranar någonstans?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om trycket i vattensystemet är alldeles för högt borde säkerhetsventilen öppna.
Säkerhetsventilen kan vara spärrad manuellt med något föremål för att den är trasig.

Tryckstyrd eller dränkvattenpump i bilen? Det kan vara någon händig person som har satt in en extra tryckstyrd pump som är är högt ställd och en backventil på en av vattenledningarna till köksblandaren. Det kan vara två pumpar i bilen. Mer än en vild gissning men allt är möjligt. Den tidigare ägaren hade samma problem.

Om det är en för stor tryckstyrd pump i bilen där trycket är högt inställt. Är det dessutom ingen luftkudde i VVB är vattensystemet helt stumt. När pumpen startar blir det en kraftig tryckstöt. Det kan vara att köksblandaren inte klarar det höga trycket. Det går att installera ett tryckutjämningskärl för minska tryckstötarna. Om man tömmer VVB och fyller på systemet kommer luftkudden tillbaka.

Det går att känna på slangarna under diskbänken när pumpen startar. Det bör inte slå hårt i slangarna när pumpen startar.

Vilda gissningar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det dyker upp några frågor delvis för det är en Dethleffs som hade lite olika system genom åren.
Att pumpen startar när kranarna öppnas och stoppar när de stängs betyder väl att det finns strömbrytare i kranarna.
Har ni en dränkpump i färskvattentanken eller har ni en tryckstyrd pump ändå som Dethleffs hade rätt ofta.
Att det inte kommer vatten i kranen när ni spolar toaletten verkar underligt... Men tar toan spolvatten från färskvattentanken så den inte använder (beroende av toamodell) vattentanken i toan som också var vanligt på Dethleffs.
Vad är det för sorts kran som släpper ut vattnet tills trycket i systemet är borta, är det separata vred för kallt och varmt vatten eller är det en engreppsblandare eller någon annan variant.
Kommer det vatten ur kranen när den är stängd så kan den ju inte vara stängd så att säga, och frågan om toaspolningen grumlar till det, om den nu tar vatten med samma pump och samma tank som kranarna.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tjena!

Har ett bekymmer med vattnet i husbilen, en Dethleffs A5880 från 2000 byggd på en Fiat Ducato om det spelar någon roll. När jag tar vatten i kökskranen, då kommer det vatten som fyller nästan en kaffemugg till efter att vi stängt av kranen, pumpen stannar men ändå kommer det ut nästan 2 dl till.

När vi spolar i badrummet rinner det även vatten i köksblandaren. Detta då även fast att båda kranarna är stängda och pumpen stängt av. Ända gången det INTE kommer vatten i köket när det inte ska är när vi spolar i toaletten.

Kranen i köket är bytt till en ny orginal men problemet kvarstår. Det är precis som om att det blir ett övertryck i systemet. Vi har luftat systemet efter konstens alla regler, ägaren innan hade även samma problem.

Vi har även följt alla slangar osv för att se om det finns något tydligt fel men allt verkar vara i sin ordning där. Är det pumpen som bråkar?

Någon som har någon idé på vad vi kan göra åt detta? Inget direkt bekymmer men sjukt störande.
Fungerade allt som det skulle innan vinteruppställningen. Det kan vara att det har stått kvar vatten i kranen och att den har frusit sönder inuti under vintern. Det kan vara orsaken till att det rinner vatten från den även när den är stängd.
 

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Åtvidaberg
Om trycket i vattensystemet är alldeles för högt borde säkerhetsventilen öppna.
Säkerhetsventilen kan vara spärrad manuellt med något föremål för att den är trasig.

Tryckstyrd eller dränkvattenpump i bilen? Det kan vara någon händig person som har satt in en extra tryckstyrd pump som är är högt ställd och en backventil på en av vattenledningarna till köksblandaren. Det kan vara två pumpar i bilen. Mer än en vild gissning men allt är möjligt. Den tidigare ägaren hade samma problem.

Om det är en för stor tryckstyrd pump i bilen där trycket är högt inställt. Är det dessutom ingen luftkudde i VVB är vattensystemet helt stumt. När pumpen startar blir det en kraftig tryckstöt. Det kan vara att köksblandaren inte klarar det höga trycket. Det går att installera ett tryckutjämningskärl för minska tryckstötarna. Om man tömmer VVB och fyller på systemet kommer luftkudden tillbaka.

Det går att känna på slangarna under diskbänken när pumpen startar. Det bör inte slå hårt i slangarna när pumpen startar.

Vilda gissningar.
Vart skulle Säkerhetsventilen tänkas vara placerad om man får killgissa? Pumpen är av dränkvattenpumpstyp (Antar jag, då den ligger i färskvattentanken). Bilen hade bekymret när vi köpte den, förra ägaren som bytte kranen. Att dom bytt någon pump pratade han aldrig om så det kan jag inte svara på. Jag kände på slangarna igårkväll medans jag öppade kranen och det känns inget märkbart i slangarna.
 

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Åtvidaberg
Fungerade allt som det skulle innan vinteruppställningen. Det kan vara att det har stått kvar vatten i kranen och att den har frusit sönder inuti under vintern. Det kan vara orsaken till att det rinner vatten från den även när den är stängd.
Nej, bekymret fanns redan när vi köpte bilen förra året i April. Bilen har stått inomhus under vintern med tömda tankar och öppna ventiler. Men tanken var god!
 

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Åtvidaberg
Hej det dyker upp några frågor delvis för det är en Dethleffs som hade lite olika system genom åren.
Att pumpen startar när kranarna öppnas och stoppar när de stängs betyder väl att det finns strömbrytare i kranarna.
Har ni en dränkpump i färskvattentanken eller har ni en tryckstyrd pump ändå som Dethleffs hade rätt ofta.
Att det inte kommer vatten i kranen när ni spolar toaletten verkar underligt... Men tar toan spolvatten från färskvattentanken så den inte använder (beroende av toamodell) vattentanken i toan som också var vanligt på Dethleffs.
Vad är det för sorts kran som släpper ut vattnet tills trycket i systemet är borta, är det separata vred för kallt och varmt vatten eller är det en engreppsblandare eller någon annan variant.
Kommer det vatten ur kranen när den är stängd så kan den ju inte vara stängd så att säga, och frågan om toaspolningen grumlar till det, om den nu tar vatten med samma pump och samma tank som kranarna.

M.v.h. JANKRO.
Yes, Microbrytare i kranarna, både kök och badrum. Det är en dränkpump i färskvatten tanken. Toan tar vatten från färskvatten tanken och har alltså ingen egen behållare för spolvatten. Det är inte separata vred för kallt eller varmt, en "vridbar" kran som börjar på kallt och desstomer jag vrider på desto varmare blir vattnet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Yes, Microbrytare i kranarna, både kök och badrum. Det är en dränkpump i färskvatten tanken. Toan tar vatten från färskvatten tanken och har alltså ingen egen behållare för spolvatten. Det är inte separata vred för kallt eller varmt, en "vridbar" kran som börjar på kallt och desstomer jag vrider på desto varmare blir vattnet.

Jag tror att blandaren, eventuellt handtaget är felmonterat så att blandaren aldrig stänger ordentligt utan vattenflödet slutar först när pumpen har stannat och trycket har tömts ur systemet?
 

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Åtvidaberg
Jag tror att blandaren, eventuellt handtaget är felmonterat så att blandaren aldrig stänger ordentligt utan vattenflödet slutar först när pumpen har stannat och trycket har tömts ur systemet?
Det är ingen dum idé, jag kanske inte förstår men jag har svårt att tänka mig att både nya och gamla blandaren är felmonterade. Förutsatt att den i det här fallet första blandaren, den som numera är utbytt är original blandaren kan väl inte den vara felmonterad. Sen kan jag absolut inte försvara utbytesblandaren mer än att kvittot på den säger att den är orignal. Jag får helt enkelt plocka isär blandaren och kika tänker jag :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tror att blandaren, eventuellt handtaget är felmonterat så att blandaren aldrig stänger ordentligt utan vattenflödet slutar först när pumpen har stannat och trycket har tömts ur systemet?
Och att det ev. sitter en backventil på något sätt/plats i systemet som gör att det just inte kommer vatten ur kranen när man spolar i toan.
De här kranarna som blandar in mer varmvatten vartefter man vrider på vredet har väldigt mysko tätningar där inne som faktiskt har en tendens att kunna läcka men bara lite.
Om du drar upp vredet, som borde gå? kan det vara möjligt att du då kan vrida av/stänga tappen lite till... Det är lite olika vad som stoppar rörelsen vid Off och kan ev. vara möjligt att ratten stoppar rörelsen innan vredet är stängt.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ps. Om det är en sådan blandare som jag tror som blandar in mer och mer v.v. vatten vid vridning så var beredd på en strid som är svår att vinna när man skall sätta ihop den igen..... Men det går.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är ingen dum idé, jag kanske inte förstår men jag har svårt att tänka mig att både nya och gamla blandaren är felmonterade. Förutsatt att den i det här fallet första blandaren, den som numera är utbytt är original blandaren kan väl inte den vara felmonterad. Sen kan jag absolut inte försvara utbytesblandaren mer än att kvittot på den säger att den är orignal. Jag får helt enkelt plocka isär blandaren och kika tänker jag :)
Det kan ha kommit in skräp etc i blandaren som har fastnat i en packning. Om det går att ta loss strålsamlaren längst ut på pipen kan du få en hint om det är smuts/flagor i vattensystem.
I strålsamlaren finns en grovsil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. det är en sådan jag tänkte på.... Men tyvärr en modernare variant av den, så jag kan inte ge någon bra feedback på just din variant.
I den äldre varianten så var det två tätningar av gummi som var ett h...... att få dit utan att de kom fel.

Men som vi nämnt flera gånger om det rinner vatten ur kranen när den är avstängd så kan den ju inte vara stängd.
Det kan ju ev. vara så att det är v.v. sidan som inte stänger (även om det borde vara k.v.) och därmed så kommer det inget vatten p.g.av någon backventil som ofta sitter på lämpligt ställe för spärr, och toan bara använder k.v. för spolning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Caravaner

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Åtvidaberg
Ok. det är sen sådan jag tänkte på.... Men tyvärr en modernare variant av den, så jag kan inte ge någon bra feedback på just din variant.
I den äldre varianten så var det två tätningar av gummi som var ett h...... att få dit utan att de kom fel.

Men som vi nämnt flera gånger om det rinner vatten ur kranen när den är avstängd så kan den ju inte vara stängd.
Det kan ju ev. vara så att det v.v. sidan som inte stänger (även om det borde vara k.v.) och därmed så kommer det inget vatten p.g.av någon backventil som ofta sitter på lämpligt ställe för spärr, och toan bara använder k.v. för spolning.

M.v.h. JANKRO.
Eftersom problemet även var med gamla blandaren tänker jag att först och främst provar jag att plocka isär den och kollar hur saker och ting ser ut. Så slipper jag vända till i bilen, säsongen har ju precis börjat :)
 
Toppen