• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernatta på parkeringsplats

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Svensk lagstiftning bygger mycket på regelverket ska tolkas av domstol och därigenom ge anvisningar till hur regelverket ska tolkas. Detta har exempelvis inte fungerat på hur olaga camping ska tolkas, då alla ärenden som initierats, vad jag vet, aldrig lett till någon fällande dom, varför inget så kallat prejudikat, rättesnöre, har skapats. Orsaken kan mycket väl bero på att rättsvårdande instanser inte tycker att problemen är så stora att lägga några resurser på. Det torde vara mer meningsfullt att polisens resurser istället läggs på till exempel hastighetsövervakning, då trafikolyckor skördar många skadade och döda. Sammantaget kan man kanske tolka det som att reglerna är mer frikostiga än vad den allmänna debatten kan ge anledning att tro.
På en stor grusparkering finns inga markeringar.
På en Parkering för fordon, är det inte tillåtet att ” parkera” varken stolar eller bord.
Ganska självklart, eller hur.
Hur svårt kan de va?
Snacka om sunt förnuft.........

Hejs
Claes 105
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Tyvärr hjälper det inte om man ställer frågan till ansvarig myndighet, Transportstyrelsen, hur man skall tolka parkeringsskyltning. Jag ställde frågan betydelsen av en skyltning liknande den i #47 till Transportstyrelsen och fick svaret:

Svar: Transportstyrelsen tolkar ej vägmärkeskombinationer utan kan endast redogöra för vad varje enskilt vägmärke har för betydelse enligt Vägmärkesförordningen.

Regler som gäller generellt vid kombinationer är om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke så gäller anvisningarna på tavlorna var för sig som en kompletterande anvisning till märket.

Vad vägmärket har för betydelse som har en egen tilläggstavla med "klass I" är som sagt en fråga man får ställa till ansvarig väghållare eller markägare.

I Lagen om vägtrafikdefinitioner så förekommer bla moped klass I, motorredskap klass I, personbil klass II !


Det vore kanske bra om Trafikstyrelsen hade i sitt uppdrag att hjälpa dem som vill förstå vad trafikskyltningar betyder, och dem som vill skylta på rätt sätt. Så slapp man dyra rättsliga processer.

Tofa
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Nu vänder vi på frågan. Gör jag något fel i detta reella fall:
Jag ämnar att deltaga i schackturnering i Lund den 7-8 augusti. Jag hade tänkt att ställa min husbil på följande parkering och väl och ve, i ord och sanning, hade jag inte tänkt att bryta några regler.

Japp, detta är en LÄNK som du kan klicka på!

Nu till min fråga. Är det OK om jag står här 48 timmar? Från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Jag lovar att inte släppa ut markisen, sätta ut en stol eller köra upp bilen på klossar.

Vad hade ni gjort?

Ska jag flytta bilen efter 24 timmar till en annan ruta på samma parkering och hoppas att jag får 24 nya friska fräscha timmar att stå på.

--

By the way:

Apropå schacktävlingen. Här har ni länk till mina framgångar. Nu får ni önska mig 'lycka till', för det behöver jag. Verkligen.

Japp, ytterligare en länk.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tyvärr hjälper det inte om man ställer frågan till ansvarig myndighet, Transportstyrelsen, hur man skall tolka parkeringsskyltning. Jag ställde frågan betydelsen av en skyltning liknande den i #47 till Transportstyrelsen och fick svaret:

Svar: Transportstyrelsen tolkar ej vägmärkeskombinationer utan kan endast redogöra för vad varje enskilt vägmärke har för betydelse enligt Vägmärkesförordningen.

Regler som gäller generellt vid kombinationer är om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke så gäller anvisningarna på tavlorna var för sig som en kompletterande anvisning till märket.

Vad vägmärket har för betydelse som har en egen tilläggstavla med "klass I" är som sagt en fråga man får ställa till ansvarig väghållare eller markägare.

I Lagen om vägtrafikdefinitioner så förekommer bla moped klass I, motorredskap klass I, personbil klass II !


Det vore kanske bra om Trafikstyrelsen hade i sitt uppdrag att hjälpa dem som vill förstå vad trafikskyltningar betyder, och dem som vill skylta på rätt sätt. Så slapp man dyra rättsliga processer.

Tofa
Är det så svårt?
Verkar som dom vill att husbilar står på ena sidan o personbilar på andra.
Allt annat är enbart för att den som inte säger sig fatta är för att personen då väldigt gärna vill bråka o ställa till det.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Nu vänder vi på frågan. Gör jag något fel i detta reella fall:
Jag ämnar att deltaga i schackturnering i Lund den 7-8 augusti. Jag hade tänkt att ställa min husbil på följande parkering och väl och ve, i ord och sanning, hade jag inte tänkt att bryta några regler.

Japp, detta är en LÄNK som du kan klicka på!

Nu till min fråga. Är det OK om jag står här 48 timmar? Från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Jag lovar att inte släppa ut markisen, sätta ut en stol eller köra upp bilen på klossar.

Vad hade ni gjort?

Ska jag flytta bilen efter 24 timmar till en annan ruta på samma parkering och hoppas att jag får 24 nya friska fräscha timmar att stå på.

--

By the way:

Apropå schacktävlingen. Här har ni länk till mina framgångar. Nu får ni önska mig 'lycka till', för det behöver jag. Verkligen.

Japp, ytterligare en länk.
Nu vänder vi på frågan. Gör jag något fel i detta reella fall:
Jag ämnar att deltaga i schackturnering i Lund den 7-8 augusti. Jag hade tänkt att ställa min husbil på följande parkering och väl och ve, i ord och sanning, hade jag inte tänkt att bryta några regler.

Japp, detta är en LÄNK som du kan klicka på!

Nu till min fråga. Är det OK om jag står här 48 timmar? Från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Jag lovar att inte släppa ut markisen, sätta ut en stol eller köra upp bilen på klossar.

Vad hade ni gjort?

Ska jag flytta bilen efter 24 timmar till en annan ruta på samma parkering och hoppas att jag får 24 nya friska fräscha timmar att stå på.

--

By the way:

Apropå schacktävlingen. Här har ni länk till mina framgångar. Nu får ni önska mig 'lycka till', för det behöver jag. Verkligen.

Japp, ytterligare en länk.
Kan inte se skyltningen på platsen, men om där enbrt är e Pskylt får du stå där 24 tim månd- fredag och från fred till månd.
Så ja om du kommer fred
Nu vänder vi på frågan. Gör jag något fel i detta reella fall:
Jag ämnar att deltaga i schackturnering i Lund den 7-8 augusti. Jag hade tänkt att ställa min husbil på följande parkering och väl och ve, i ord och sanning, hade jag inte tänkt att bryta några regler.

Japp, detta är en LÄNK som du kan klicka på!

Nu till min fråga. Är det OK om jag står här 48 timmar? Från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Jag lovar att inte släppa ut markisen, sätta ut en stol eller köra upp bilen på klossar.

Vad hade ni gjort?

Ska jag flytta bilen efter 24 timmar till en annan ruta på samma parkering och hoppas att jag får 24 nya friska fräscha timmar att stå på.

--

By the way:

Apropå schacktävlingen. Här har ni länk till mina framgångar. Nu får ni önska mig 'lycka till', för det behöver jag. Verkligen.

Japp, ytterligare en länk.
P skyltad parkering månd- fredag helgfri dag 24 tim.
Fredag- Måndag fritt.
Svaret på frågan, ja du kan parkera där om det enbart är P skylt.

Hejs
Claes 105
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Nu vänder vi på frågan. Gör jag något fel i detta reella fall:
Jag ämnar att deltaga i schackturnering i Lund den 7-8 augusti. Jag hade tänkt att ställa min husbil på följande parkering och väl och ve, i ord och sanning, hade jag inte tänkt att bryta några regler.

Japp, detta är en LÄNK som du kan klicka på!

Nu till min fråga. Är det OK om jag står här 48 timmar? Från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Jag lovar att inte släppa ut markisen, sätta ut en stol eller köra upp bilen på klossar.

Vad hade ni gjort?

Ska jag flytta bilen efter 24 timmar till en annan ruta på samma parkering och hoppas att jag får 24 nya friska fräscha timmar att stå på.

--

By the way:

Apropå schacktävlingen. Här har ni länk till mina framgångar. Nu får ni önska mig 'lycka till', för det behöver jag. Verkligen.

Japp, ytterligare en länk.
Schack är kul. Lycka till på schack-tävlingen! Jag ser att du har fått svar på din fråga.
/Tofa
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det var för att spara din tid, för att hinna skriva, jag gjorde detta inlägget.

Men jag håller med dig. Ingen ordning och reda med parkeringar för våra husbilar.
Bara en massa tjafs.

Krister.
Jag spar mer tid, mycket mer tid på att bara ställa mig där det så tydligt framgår var dom tycker jag skall stå.
Har ingen nytta av paragrafrytterier efter som jag står där det är tydligt o klsrt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Just det ja! Jag ser att jag skrivit om annat men inte svarat på frågeställningen. Men nu kommer vår syn:

Vi ställer aldrig ut bord, stolar, grill, markis etc på en vanlig parkering oavsett om det är grus, gräs eller hårdgjord yta. Kanske hände det vid enstaka tillfällen när vi var nya inom husbilsåkandet på åttiotalet. Numera med den mängden husbilar som blivit de senaste årtiondena och den efterföljande hetsjakten på oss så gäller det nog att tänka först och parkera sedan och då just hålla sig till att parkera. Vill man idka campingliv så finns det många campingar att köra in på.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Frågeställningen är egentligen mer komplicerad än vad som vid första anblick kan ge anledning till tänka sig. En korrekt parkerad bil får stå där. Men vad hamnar man rent juridiskt om man ställer ut bord och stolar. Nej, felparkering är det ju inte, då möbler inte är ett fordon och ingen avgift kan utfärdas. Bilen står ju fortfarande rätt och ingen avgift där heller. Men vad är det då? Är det kommunal mark kanske möblerna kan utgöra ett olaga upplag och bötfällas enligt ordni gslagen. Men om möblerna står där några timmar kan det väl inte räknas som upplag!? Kan de utgöra trafikbrottet "hinder i trafik" - Nej, troligtvis inte. Kan Plan- och bygglagen användas och anse möblerna som uppställning? Nej knappast! Då är det kanske inget regelbrott att ställa ut möblerna.

Vad kan då p-vakter och poliser göra åt saken om de trots allt anser att möblerna inte får stå där. De kanske kan "ge anvis ingar om trafikens ordnande" och uppmana möblernas ägare att flytta på dem. Visst, men om de inte gör det i alla fall, kan de med våld avhysa dem. Inte p-vakterna i alla fall. Kanske hamnar läget i det som gällde för EU-migranterna som bosatte sig på rastplatser. Dessa kunde bara avhysas av Kronofogdemyndigheten, ibland med biträde av Polismyndigheten, allt efter det att de som skulle avhysas identifierats, helst med personnummer och allt.

Ja, visst raljerar jag lite, och ser inte att saken är helt klar, juridiskt sett. Är det någon här på forum som har en bra lösning, personliga åsikter undantagna?

Men avslutningsvis kan jag i alla fall konstatera att när vaktbolag och/eller polisen väl har grottat ned sig i de juridiska snåren, och kommit fram till ett beslut, så har husbilsfolket för länge sedan solat klart, ätit fördigt middagen, packat in möblerna, gått och lagt sig eller helt enkelt bara åkt vidare mot nya mål.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
.... Vad kan då p-vakter och poliser göra åt saken om de trots allt anser att möblerna inte får stå där....
Skulle så vara så har polisen/p-vakten visat ett mycket farligt beteende när de tror att de kan bestämma utanför lagens ramar....

Då skall ni anmäla dem för otillåten myndighetsutövande..
 
Toppen