• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernatta på parkeringsplats

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
En fråga man kan ställa sig - hur gör jag om jag har en personbil?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Innebär det att när jag åker med min pb och stannar på en naturskön plats (p-plats) att jag inte kan ta fram mitt campingbord o stolar och fika framför bilen. Eller gäller särskilda bestämmelser när jag kommer med husbil? När upphörde allmänt sunt förnuft att gälla?
Hur många vanliga bilar parkerar på P plats och tar ut bord och stolar på P platsen bredvid.
Parkera efter parkeringsreglerna. Bär bord och stolar till närbelägen gräsmatta , alla nöjda.

Att ”campa” på P plats är ett utmärkt sätt att få kommunen att förbjuda husbilar att ens parkera.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Det står redan i tråden ”avsedd för personbilar” och därmed är diskussionen slut!
”Vi har inget alls där att göra”!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tycker gränsen går lite vid bordet. En enkel fällstoll och en mugg i handen ser inte alls lika inkräktande och långvarigt ut som någon som tar fram bord, stolar och sen dukar upp. På ett sätt möblerar man ju då upp och reserverar mer markyta utöver bilen. Då kan man lika gärna veva ut markisen också...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Många kommuner har förbjudit camping på parkeringsytor.
När jag frågade ansvariga, i Stockholm, vad de menade med camping så blev svaret: Ställa ut stolar och bord eller fälla ut markisen.
Att sova i rätt parkerad husbil var dock ok.
Börjar vi, husbilister, missbruka vanliga parkeringar genom att plocka ut stol och bord så är snart chansen att parkera en husbil på en vanlig parkering borta!

Med det sagt så, Nej skulle aldrig falla oss in att ställa ut stol och bord på annat ställe än en ställplats eller ensam i naturen.
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag tycker faktiskt att t ex HBK, och/eller någon branschorganisation med stor kunskap och engagemang, borde lyfta frågan till berörda myndigheter och organisationer för att minimera alla diskussioner och tolkningar om gråzoner!! En gång för alla!

Till exempel: Parkering enl gällande föreskrifter, vad gäller tid och pris på offentlig plats, medger övernattning, men ej utemöbler, förtält eller markis!!
Ställplats medger tidsbegänsad, ev avgiftsbelagd plats med viss service för övernattning med utemöbler, förtält och markis, utanför campingområde.
Detta måste ju även underlätta för kommuner och de som vill anordna ställplatser.

I övrigt gäller campingplats för kortare eller längre vistelse med mycket service och fricamping, som kanske inte behöver preciseras.

Just med tanke på inkommande turister bör kanske parkeringar för husbilar och ställplatser för husbilar definieras bättre!!
Risken är annars att om de ser en svensk HB röra sig i en gråzon (t ex möbler på vanlig P-plats), så tror de att det är OK och gör sedan likadant på ett annat ställe!!
Bara min personliga tanke!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Svensk lagstiftning bygger mycket på regelverket ska tolkas av domstol och därigenom ge anvisningar till hur regelverket ska tolkas. Detta har exempelvis inte fungerat på hur olaga camping ska tolkas, då alla ärenden som initierats, vad jag vet, aldrig lett till någon fällande dom, varför inget så kallat prejudikat, rättesnöre, har skapats. Orsaken kan mycket väl bero på att rättsvårdande instanser inte tycker att problemen är så stora att lägga några resurser på. Det torde vara mer meningsfullt att polisens resurser istället läggs på till exempel hastighetsövervakning, då trafikolyckor skördar många skadade och döda. Sammantaget kan man kanske tolka det som att reglerna är mer frikostiga än vad den allmänna debatten kan ge anledning att tro.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag tycker faktiskt att t ex HBK, och/eller någon branschorganisation med stor kunskap och engagemang, borde lyfta frågan till berörda myndigheter och organisationer för att minimera alla diskussioner och tolkningar om gråzoner!! En gång för alla!

Till exempel: Parkering enl gällande föreskrifter, vad gäller tid och pris på offentlig plats, medger övernattning, men ej utemöbler, förtält eller markis!!
Ställplats medger tidsbegänsad, ev avgiftsbelagd plats med viss service för övernattning med utemöbler, förtält och markis, utanför campingområde.
Detta måste ju även underlätta för kommuner och de som vill anordna ställplatser.

I övrigt gäller campingplats för kortare eller längre vistelse med mycket service och fricamping, som kanske inte behöver preciseras.

Just med tanke på inkommande turister bör kanske parkeringar för husbilar och ställplatser för husbilar definieras bättre!!
Risken är annars att om de ser en svensk HB röra sig i en gråzon (t ex möbler på vanlig P-plats), så tror de att det är OK och gör sedan likadant på ett annat ställe!!
Bara min personliga tanke!!
Det är nog väldigt svårt eftersom det är olika mellan olika kommuner.
Att få alla kommuner att bestämma lika i en så liten fråga som husbilism är nog i princip omöjligt.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
De flesta förstår att personbil är INTE liktydigt med husbil!
Vad är transportstyrelsens förkortning för fordonsslaget "husbil"?

I transportstyrelsens fordonsuppgifter står det "Fordonsslag: PB" på vår husbil, vilket mig veterligen står för just "personbil", men den kanske är felregistrerad då?
 
Toppen