• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernatta på parkeringsplats

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Jag är intresserad att höra vilken uppfattning ni som är medlemmar i Husbilsklubben har angående att ställa ut bord och stolar på en vanlig parkering på grus avsedd för personbilar.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Är det en parkeringsplats så är det självklart olämpligt. Det bör framgå av var och ens ”uppförandekod” att inte missbruka vår frihet på detta sätt.
Det tycks vara den allmänna uppfattningen att det är ok att göra så. Jag försökte i en grupp på FB få folk att förstå att detta beteende upprör campingägarna i vår kommun vilka förra sommaren krävde av kommunen att förbjuda husbilar på parkeringen. Detta resulterade i att jag fick en massa ovett.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Campingägare är lite speciella när det gäller att ställa husbilar utanför campingarna.

Om det nu är en stor grusplan utan parkeringsrutor och den i övrigt är tom kan man väl ta ut stolar och ett bord och ta en fika där. Men om det kommer andra bilar och vill parkera kan man väl ta in bord och stolar. Vi brukar flytta oss till en grönyta i närheten och fika där.

Citat ur vägtrafikförodningen som ju även gäller parkeringsplatser:
"Inte i onödan hindra eller störa. Visa hänsyn till dem som bor eller uppehåller sig på vägen. Iaktta omsorg och varsamhet med hänsyn till omständigheterna."
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Innebär det att när jag åker med min pb och stannar på en naturskön plats (p-plats) att jag inte kan ta fram mitt campingbord o stolar och fika framför bilen. Eller gäller särskilda bestämmelser när jag kommer med husbil? När upphörde allmänt sunt förnuft att gälla?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi tar sällan ut bord och stolar över huvud taget och inte på parkeringar med rutor men är det en stor parkering utan rutor händer det men de ställs då in när de inte används längre.
Det beror också på var parkeringen är belägen, många parkeringar ligger långt utanför tätorter och där spelar det knappast någon roll.
 
F

F.d. 58689

Guest
Det tycks vara den allmänna uppfattningen att det är ok att göra så. Jag försökte i en grupp på FB få folk att förstå att detta beteende upprör campingägarna i vår kommun vilka förra sommaren krävde av kommunen att förbjuda husbilar på parkeringen. Detta resulterade i att jag fick en massa ovett.
Jag tycker nog tvärtom, vad gäller allmän parkeringsplats. Det tycks vara den allmänna uppfattningen att INTE göra så!!
Kan mycket väl förstå att ni fick ovett.
Det är verkligen att tänja på gränserna och utmana ödet. Vi med HB börjar få "onda ögat" mer och mer, så varför reta på sig andra, är min personliga åsikt?!

Sedan vet jag inte riktigt hur TS tänkt här. Vad har första inlägget med Trådrubriken att göra?!?! Det är väl två helt skilda saker, att ställa ut bord och stolar för en em-fika och att övernatta på en parkering?!?! Man kan ju övernatta på en P-plats, men behöver väl för den skull inte skylta med det och ställa ut bord och stolar!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är intresserad att höra vilken uppfattning ni som är medlemmar i Husbilsklubben har angående att ställa ut bord och stolar på en vanlig parkering på grus avsedd för personbilar.
från Stig
Vi tar sällan ut bord och stolar över huvud taget och inte på parkeringar med rutor men är det en stor parkering utan rutor händer det men de ställs då in när de inte används längre.
Det beror också på var parkeringen är belägen, många parkeringar ligger långt utanför tätorter och där spelar det knappast någon roll.

Ofta finns det ju möjlighet att t.ex. sätta sig utanför parkeringen, kanske framför bilen på intilliggande gräsyta eller liknande för att äta en bit och sedan ta in möblemanget, det tycker jag kan vara acceptabelt. På parkeringen riskerar man mycket mera att passerande irriterar sig på oss.
Om det är ont om plats på parkeringen är möbler för mej absolut tabu! Tyvärr ser man ändå detta.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Rubrik... övernatta på en parkeringsplats .
#1 handlar om att ställa ut bord o stolar.
# 1.. på en vanlig parkering obs avsedd för personbilar? Ursäkta.. men med så oklar ingång i en fråga kommer svaren att skilja sig! Om parkeringen är för personbilar... vad gäller för en husbil?
Jag tycker att stol o bord mm har inget på en parkering att göra... på en parkering..parkerar man.. men om det finns en grönyta precis utanför parkeringen.... jamen då är det andra förutsättningar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Innebär det att när jag åker med min pb och stannar på en naturskön plats (p-plats) att jag inte kan ta fram mitt campingbord o stolar och fika framför bilen. Eller gäller särskilda bestämmelser när jag kommer med husbil? När upphörde allmänt sunt förnuft att gälla?
Så fort man blir ägare till en husbil :eek: :twitcy: ;)
 
Senast ändrad:
Toppen