Bitte
HBK Medlem
Hej, har köpt en cadac safari chef 30 grill för engångsflaska. Nu undrar jag om någon vet om det finns övergångs koppling så jag kan koppla den med snabbkoppling till mitt utvändiga gasol uttag.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jo det ska det finnas söker en adapter för att göra tvärt om. Har fått lite olika svar men det är ju en djungel av det hela.Prova googlaHej, har köpt en cadac safari chef 30 grill för engångsflaska. Nu undrar jag om någon vet om det finns övergångs koppling så jag kan koppla den med snabbkoppling till mitt utvändiga gasol uttag.
Denna har vi, satt på Cadacs snabbkoppling på slangen - tillsammans med Biltemas gasflaskor fungerar det utmärkt....söker en adapter för att göra tvärt om. Har fått lite olika svar men det är ju en djungel av det hela.
Jag tror det är den omvända varianten Bitte sökerDenna har vi, satt på Cadacs snabbkoppling på slangen - tillsammans med Biltemas gasflaskor fungerar det utmärkt.
Cadac har en egen variant också, Reducerventil Cadac
(Detta är för att köra engångs- på en grill för LPG-flaska)
Absolut. Jag svarade på ”Knaus vansation 650 MEG”ś inlägg, om det omvända behovet från det Bitte söker.Jag tror det är den omvända varianten Bitte söker
Tack för alla tips, jag har kollat med gasig utan resultat och googlat utan resultat, det jag är ute efter är en koppling som passar i cadacen istället för engångs behållarna som jag kan koppla till mitt gasuttag från bilen.
Då vi köpte vår safari chef fanns det en högtryck (HP) och en lågtryck (LP) variant. Vi valde lågtrycksvarianten som går att koppla in på husbilens gasoluttag, som håller 30 mBar. Köpte också en lös reduceringsventil med gänga för engångsflaska. Kompletterade sen med en snabbkoppling, så att vi enkelt kan välja.Hej, har köpt en cadac safari chef 30 grill för engångsflaska. Nu undrar jag om någon vet om det finns övergångs koppling så jag kan koppla den med snabbkoppling till mitt utvändiga gasol uttag.
Högtrycksvarianten var gjord för engångsflaskor och gick inte att koppla in på gasoluttaget, eftersom det då skulle bli för lågt tryck. Kanske gäller det även er grill?
Den är väl för att koppla in en hp grill på en ”vanlig” gasolflaska, så att det blir samma tryck som i en engångsflaska. Det sitter ju en reducering på slangen. Om man kopplar den på ett utvändigt gasoluttag blir det ju 2 reduceringar, dels den som sitter i husbilens gasolanläggning plus den som sitter på slangen.Men trycket blir ju ”bara” 30 mBarDet Cadac-tillbehöret jag länkade ovan, ska lösa det problemet.
Men det saknas en adapter mellan tysk gänga och slangnippel.
Hittade inte det.
Helt rätt, klockan är mycketOm man kopplar den på ett utvändigt gasoluttag blir det ju 2 reduceringar, dels den som sitter i husbilens gasolanläggning plus den som sitter på slangen.Men trycket blir ju ”bara” 30 mBar
Inlägg 2 frågade om andra hållet.Här kommer så mycket ideer men det TS efterfrågar är en slang mellan gasoluttaget på husbilen till en Cadacgrill som är byggd för engångstuber. Länkar här tycks leda till det omvända.![]()
Trycket efter regulatorn i husbilen borde bli för lågt (30mbar).Då kan du köra grillen på gasoluttaget på bilen.
Teknisk dataTrycket efter regulatorn i husbilen borde bli för lågt (30mbar).
Perfekt, då funkar det.Teknisk data
Genomsnitt gasoltryck: 28-37 mbar