• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överföring av HBK ställplatser till Camper 1090

Lars1959

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
20535
Medlemskap
2024
Vi har laddat ner HBK ställplatser i GTX fil till Garmin camper. När vi öppnar upp filen får vi med hela sverige förutom Västragötaland och Östergöland.
Vad kan det vara för fel?

Lars1959
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Ladda ner i GPI-format
Lägg filen i mappen som heter POI
Starta om
 

Lars1959

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
20535
Medlemskap
2024
Tack för svar. Det går att ladda ner GPI filen direkt till Garmin Camper, men den har inget program som kan öppna.
GPX filen öppnas i Garmin Drive appen på mobilen och skickas sedan till Carmin Campern genom Bluetooth.
Garmin Drive appen kan inte öppna GPI bara GPX.
Men det är ju konstig att vi får ner alla platser i hela Sverige utom de i vår närhet, Västra Götaland.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
I GPX filen som laddas ner finns både Väster o Östergötland med. Prova att ladda ner POI filen igen ifall det blivit fel vid nerladdningen från HBK.
 

Lars1959

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
20535
Medlemskap
2024
Hej igen! Har skrivit till Garmin om problemet och får detta svar:

Tack för att du har kontaktat Garmin Support.
Dessvärre så kan vi på Garmin inte garantera att innehållet från någon tredjepartstillverkare av GPS-data innehåller innehållet som denna utlovas innehålla.
Att det bara är vissa platser som saknas pekar på att det är data som saknas ur de faktiska filerna som ni får från husbilsklubben.
Som ni säkert förstår så hade det varit konstigt om navigatorn bestämde sig för att utan bra motiv bara kasta alla platser i Västra Götaland.


Obs, jag har provat att ladda ner GPX filen ett flertal gånger (10) men får samma resultat.
Gjort på två sätt som Garmin har visat, både genom appen i mobilen och via ett program i datorn.
Samma resultat all gångerna.
Finns det någon som håller på med POI filerna på Husbilsklubben som kanske kan förklara vad som stökar?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Hur stor är filen du får ner?
Filen är en vanlig textfil så du kan öppna den med en texteditor och söka efter någon plats som du saknar i din GPS.
Om platsen då finns i filen finns det möjlighet att se om det står något konstigt vid denna plats.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har testat att läsa in gpx filen till POI viewer och där finns alla platser med och filen är inte korrupt.
Tyvärr har vi inte tillgång till Garmin 1090 så det är svårt att förstå vad som kan vara fel.
Någon medlem som har 1090 får gärna beskriva hur man gör för att få in POI och om det sätt Lars1959 gör är det korrekta.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Såhär gör jag på min PC:

Bild 01.png

I menyn på Husbilsplatser väljer jag "Ladda ner POI"

Bild 02.png
Jag väljer alternativet "Ladda ner gpi"
I nedre vänstra hörnet visas att filen laddats ner och den finns mappen Nerladdat på datorn

Bild 03.png

Nu måste GPS:en anslutas till datorn
Öppna sökvägen: Camper 1090 - Internal Storage - Garmin - POI
Dra sedan GPI-filen som liger i mappen "Hämtade Filer" till mappen POI
När detta är klart så koppla loss GPS:en, stäng av den helt (långtryck på startknappen och välj Slå ifrån)

Bild 04.png

Starta GPS:en igen och välj "Vart?"

Bild 05.png

I menyn välj Egna POIs

Bild 06.png

Här väljer jag exempelvis alternativet "Ställplats"

Bild 07.png

Och då dyker de närmaste platserna upp i lista och på karta
 

Lars1959

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
20535
Medlemskap
2024
Tack för en mycket tydlig instruktion. Är ute med husbilen en vecka nu, men skall prova när vi är hemma igen.
Verkade inte på Garmins support att det skulle funka med GPI, de har bara gett instruktioner för GPX.
Så kanske GPI filen har med västra götaland.
Vi får hoppas att detta funkar. :)
 

molle102

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Motala
HBK-Nr
35294
Medlemskap
2024
Tackar också för den eminenta instruktionen. På min 890 hamnade POI under - kategorier - egna POI,s .men allt verkar fungera som det ska !!
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tack för en mycket tydlig instruktion. Är ute med husbilen en vecka nu, men skall prova när vi är hemma igen.
Verkade inte på Garmins support att det skulle funka med GPI, de har bara gett instruktioner för GPX.
Så kanske GPI filen har med västra götaland.
Vi får hoppas att detta funkar. :)
En gpx-fil kan man föra över till GPS-en med hjälp av Garmins program POILoader.
I POILoader finns också valet att att skapa en överföringsfil på datorn och då blir det en gpi-fil som sedan kan kopieras till GPS-en enligt den fina instruktionen som nyhlen skrivit ovan.
 

Janne G

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Varberg
HBK-Nr
35920
Medlemskap
2025
Tack för en mycket tydlig information/instruktion, den ligger nu på vår nyinköpta 890 :).
Jag laddade ner den direkt på 890, lade sig i downloads. Därefter flyttade jag den till /Garmin/POI via filhanteraren.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
En eminent beskrivning Nyhlen!
Jag brukar ladda ner GPX filen använda BaseCamp och POILoader men det kräver betydligt mer handpåläggning utan att slutresultatet blir annorlunda.
Ditt sätt är ju helt klart snabbare och enklare, enda fördelen med GPX filen är att jag får alla waypoints i BaseCamp när man sitter och planerar.
 
Toppen