• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överdrag till framstolarna mod. äldre?

H

hianders

Guest
Hej!
Skulle vilja få tips om var man kan köpa den typ av stolsöverdrag som består av en filt med en sydd ficka som drages ned över nackskyddet. För 20 -30 år sedan var det ett mycket vanligt tillbehör. En annan variant vore att sy själv men var får man då filten ifrån (om man inte tar något gammalt begagnat förstås). Ser fram emot tips och idéer från smarta HBKare :rolleyes:.

Hasse A
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Överdrag till framstolarna mod. äldre?

Jag antar att det är ett snabbmonterat skydd som du ska använda till hundarna.
I så fall är nog det närmaste ett "Sparkskydd för framsäte" som man använder när man har bakåtvänd barnstol i bilen. Finns på Biltema från 179:-
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Överdrag till framstolarna mod. äldre?

Hej,
gå in på en biltillbehörsaffär och be att få köpa ett sittskydd som bilmecken använder. Oftast gjort av en galontyp men finns i olika kvaliteer. Lätt att göra rent och träs över stolsryggen. Tror att det kan kosta ett par hundra.
Lycka till
Hälsningar Bror
 
H

hianders

Guest
Sv: Överdrag till framstolarna mod. äldre?

Hej Calle och Bror!
Nja det var inte riktig orsaken till min fråga. Att hundarna vill vara framme på stolarna är riktigt, särskilt när vi lämnat bilen en stund.
Jag vill att överdraget skall var skönt att sitta på för oss och att det är lätt att ta ur och skaka rent från damm och hundhår mm. Lite "både och" alltså.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Överdrag till framstolarna mod. äldre?

Då handlar det nog om att sy upp något själv. Jag kommer ihåg dom där överdragen, men jag kommer också ihåg att dom inte var bekväma att sitta på.
Calle
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Överdrag till framstolarna mod. äldre?

Hej!
Jag tog två långa badlakan som jag sen sydde på ett bakstycke på. Först sydde jag bara ihop dom sen nålade jag efter stolen så jag fick dom mera formsydda. Dom har jag haft i snart 2 år, tar bara ut dom o rista och in o tvätta när jag kommer hem. Och dom är riktigt snygga dom flesta vi träffar undrar vart jag köpt dom.
Mvh Ingmarie
 
H

hianders

Guest
Sv: Överdrag till framstolarna mod. äldre?

Ingen dum idé.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Överdrag till framstolarna mod. äldre?

Hej Frun!

Jag har gjort ungefär som Ingmarie. Köpte 4 st stora badlakan av god kvalité hos Jysk. Börja med att vika handuken till en ficka (rätsidan inåt) att dra över nackstödet. Nåla sedan i kanterna så att du får en snygg form. Sy efter nålarna och vänd sedan rätsidan utåt. Mät sedan ut längden på stolsryggen, och klipp av handduken ( glöm inte sömsmån). Ta den andra handduken och mät ut hur lång du vill ha den till sitt dynan, klipp av med sömsmån. Sy ihop de båda handdukarna. De klippta kanterna bör du kanta med kantband eller liknande, detta för att slippa "noppor" från frottén, om det nu är det du använder. Denna konstruktion ser snygg ut och ligger mycket bra på plats i stolen. Lätt att ta av och tvätta. Kostnad ca 300:-.

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Överdrag till framstolarna mod. äldre?

Hej!
Skulle vilja få tips om var man kan köpa den typ av stolsöverdrag som består av en filt med en sydd ficka som drages ned över nackskyddet. För 20 -30 år sedan var det ett mycket vanligt tillbehör. En annan variant vore att sy själv men var får man då filten ifrån (om man inte tar något gammalt begagnat förstås). Ser fram emot tips och idéer från smarta HBKare :rolleyes:.

Hasse A

Köp ett par stolar från SAAB eller Volvo som har dom bästa stolarna och lägg ett par plattjärn på underredt och fest dom nya stolarna på plattjärnet eftersom underredet är smalare och Ni får en helt ny konfort mot dom gamla slitna Fiatstolarna. Det gjorde jag och inredningen på 95:an stolar från SAAB kostade 900:- och då fick jag baksäte också men det hade jag ingen användning för. Bara ett tips.
 
Toppen