• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överdrag? Avfuktare?

Vinland

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38685
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har just vår första husbil :) en Burstner halvintegrerat från 2013.
Vi bor i Göteborg och undrar vad ni, som har större erfarenhet än vi har, tycker om husbilsöverdrag och avfuktare under vintern?
Vissa säger att man ska ha det, andra säger att det kan bli problem med kondens.
Vi tar hem husbilen om en vecka och har plats för det på garage uppfarten.
Tacksam för era synpunkter!
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Vi använder inte husbil på vintern, Jag täcker husbilen med ett formsytt och luftande tyg så bilen kan andas , kör en avfuktare i 2 dar för att ta bort fukt inne , laddar alla batterierna och kopplar loss minuspolen på alla batterierna ,sen får den stå tills april
 

Vinland

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38685
Medlemskap
2024
Vår husbil står ute, men under tak.
Har inte värme på.
Kopplar på strömkabel med jämna mellanrum för att ladda batterier och/eller för att avfuktaren ska jobba.
Avfuktaren slås endast på vid plusgrader och fuktig väderlek. (Vid såna tillfällen tappas 1-2 liter per dygn.)

Har hört att folk använder sådana salt avfuktare. Vad tror du om det?
 

Vinland

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38685
Medlemskap
2024
Vi använder inte husbil på vintern, Jag täcker husbilen med ett formsytt och luftande tyg så bilen kan andas , kör en avfuktare i 2 dar för att ta bort fukt inne , laddar alla batterierna och kopplar loss minuspolen på alla batterierna ,sen får den stå tills april
Intressant! Var köptes överdraget?
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Har hört att folk använder sådana salt avfuktare. Vad tror du om det?
Kom att tänka på en gammal tråd i ämnet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eftersom husbilar är ventilerade är det tämligen meningslöst att köra avfuktare, det kommer in lika mycket fuktig luft igen efter några dygn,jag har aldrig avfuktat bilen, den står ouppvärmd under tak hela vintern, aldrig haft några problem med fukt eller mögel, torrbollar kan man glömma.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom husbilar är ventilerade är det tämligen meningslöst att köra avfuktare, det kommer in lika mycket fuktig luft igen efter några dygn,jag har aldrig avfuktat bilen, den står ouppvärmd under tak hela vintern, aldrig haft några problem med fukt eller mögel, torrbollar kan man glömma.
Det väljer man ju själv om man har ventilationerna öppna eller stängda när man ställer av bilen?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det väljer man ju själv om man har ventilationerna öppna eller stängda när man ställer av bilen?
Säkerhetsventilationen är ju svår att stänga. Dessutom avråds från att göra detta, eftersom det kan vara lätt att glömma att öppna den när det är dags att åter börja använda husbilen.

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Säkerhetsventilationen är ju svår att stänga. Dessutom avråds från att göra detta, eftersom det kan vara lätt att glömma att öppna den när det är dags att åter börja använda husbilen.

Pålle
Det är inte särskilt svårt, fattas normalt en bit tätningslist i takluckorna, sedan med överdrag på bilen lär ju luftväxlingen bli ännu mindre.
Om man är rädd att glömma, är det ju bara att fästa en lapp på lämpligt ställe.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har mini Heiki luckor 3 st. Ser ingen tätningslist alls på dom luckorna. Ska de va så eller saknas nått?

I specen står nått om "Permanent airflow". När det är kallt så känns den överventillerad för 2 personer. Husbilen är godkänd för 6 sovande men det är vi aldrig. Max 4 personer ett par helger/år

 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Säkerhetsventilationen är ju svår att stänga. Dessutom avråds från att göra detta, eftersom det kan vara lätt att glömma att öppna den när det är dags att åter börja använda husbilen.

Pålle
Står bilen vindskyddat kan man lägga plast över varje lucka och tynga ned den runt om med något lämpligt, eller tejpa. Om man nu vill täta. Och tänker man använda en avfuktare med blygsam kapacitet måste man ju det.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Man lägga plast över varje lucka och tynga ned den runt om med något lämpligt, eller tejpa. Om man nu vill täta. Och tänker man använda en avfuktare med blygsam kapacitet måste man ju det.
Då måste väl något göras åt tilluft med.

Täta helt tätt verkar kunna bli en mögelbomb
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Glöm inte den friskluft som kommer in via gasolapparaternas dräneringshål, till exempel under varmvattenberedare, kamin, ugn, spis etc. Dessa kan vara svårare att täppa till och livsfarligt om de är igentäppta och det skulle uppstå en läcka i någon koppling.

//Michael, medlem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kan inte stänga varken luft in eller ut, väljer jag läget recirculation så släpper min husbil det läget när jag slår av tändningen, Electrolux ventilerna I taket går inte att stänga, möjligen blockera med tejp inifrån.
Jag har aldrig hört talas om någon som blockerat ventilationen i en husbil.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Glöm inte den friskluft som kommer in via gasolapparaternas dräneringshål, till exempel under varmvattenberedare, kamin, ugn, spis etc. Dessa kan vara svårare att täppa till och livsfarligt om de är igentäppta och det skulle uppstå en läcka i någon koppling.

//Michael, medlem
Självklart skall gasolen vara avstängd om man vinterställer bilen och gör åtgärder i stil med att täta ventilation och sätta in avfuktare. Gasolfackets ventilation är ju separat och berörs inte.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har aldrig förstått varför man skall lägga egen kraft och inköpt energi på avfuktning. Se bara till att grundventilationen står öppen så händer inget. Tveksam till överdrag, rädd det påverkar ventilationen. Håll bara fritt från snö runt takluckor/ventilation så klarar det sig. Sätt inte på värme om den står ute, isbildning.

Min övertygelse.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har mini Heiki luckor 3 st. Ser ingen tätningslist alls på dom luckorna. Ska de va så eller saknas nått?

I specen står nått om "Permanent airflow". När det är kallt så känns den överventillerad för 2 personer. Husbilen är godkänd för 6 sovande men det är vi aldrig. Max 4 personer ett par helger/år

Har du tittat ovanifrån i ramen till luckorna?
 
Toppen