• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Österrike

Sören56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37135
Medlemskap
2024
Hej en fråga om någon råkat ut för något liknande. Är osäker om jag körde förbi en kontrollstation där jag borde kört in. Har husbil på 4 ton och nu i efterhand undrar jag om jag skulle köra in då vi var osäkra på skyltarna. I efterhand var det nog skyltar på motorvägen med 3,5 ton.Kan det bli böter på detta? Det fanns inga synliga poliser eller något utan bara blinkande gult ljus in mot kontrollstation.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej en fråga om någon råkat ut för något liknande. Är osäker om jag körde förbi en kontrollstation där jag borde kört in. Har husbil på 4 ton och nu i efterhand undrar jag om jag skulle köra in då vi var osäkra på skyltarna. I efterhand var det nog skyltar på motorvägen med 3,5 ton.Kan det bli böter på detta? Det fanns inga synliga poliser eller något utan bara blinkande gult ljus in mot kontrollstation.
Har du kört betalväg/motorväg i Österrike utan att registrera dig med box/bizz kommer du få böter,ett vanligt belopp är 240Euro, det framgår tydligt när man är på väg in i Österrike ett flertal gånger innan grönsen.
Stanna på första bensinstation längs motorvägen och registerar dig.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Med husbil över 3,5 ton måste ha registrerat box/bizz innan man kör in på någon avgiftsbelagd motorväg i Österrike. Kör man in och färdas en sträcka på motorvägen blir det både böter och inköp av box/bizz, även om man själv valt att stanna vid en betalstation för att betala.
 

Sören56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37135
Medlemskap
2024
Har du kört betalväg/motorväg i Österrike utan att registrera dig med box/bizz kommer du få böter,ett vanligt belopp är 240Euro, det framgår tydligt när man är på väg in i Österrike ett flertal gånger innan grönsen.
Stanna på första bensinstation längs motorvägen och registerar dig.

Ja det vet jag ,frågade efter gobox på 4 ställen missade första betalstation körde av motorvägen , kontaktade asfinag och fick tillsägelse att köra på vid Matrei och köpte boxen. Får nog böter ändå. Det andra hände senare efter all stress. Om det var nån form av kontroll som jag missade att köra in i.
 
Toppen