• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öringpremiär på västkusten

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu har det äntligen blivit tillåtet att fiska öring även på västkusten. Det blev en solig om än ganska blåsig premiär vilket gjorde kastandet (flugspö) lite trixigare då vinden växlade en del.

Men det är inte bara fisket som man har behållning av, jag såg årets första fjäril flaxa förbi, det var en citronfjäril. Det kom en vråk som slog en orm som den sen satt och åt på, detta är något som jag inte sett förut så det var extra kul. Sen kom även sparvhöken och jagade småfågel.
Det var även elva svanar som simmade i viken där jag var. Således var det ganska mycket aktivitet runt om kring. Någon öring fick jag inte men det uppvägs av det ovan nämnda.

PS. I morgon sätts husbilen i trafik igen efter vinterns vila och då har man några fiskeresor att se fram emot som är lite längre hemifrån.
 
Senast ändrad:

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Öringpremiär på västkusten

Är det bara flugfiske som gäller eller går det att meta med småfisk också?
Vad är det för minimått som gäller?

P-O
 
F

F.d. 25666

Guest
Sv: Öringpremiär på västkusten

Jag använder drag men många flugfiskar eller använder bombard,45cm på fisken
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Öringpremiär på västkusten

Stig! Var det måntro i Sanddamm du var? Glad Påsk förresten

Hälsningar Sanddammaren
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Öringpremiär på västkusten

All sorts fiske är kul! Flugan är däremot kronan på verket när man väl har hållit på med fiske i "100 år", men inget tvång, bara vidareutveckling & kanske lite svårare : )

Att få tag i matfisk, det kan man numera göra även på Lidl...
 
Toppen