• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öppna Kylskåpsdörren

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Jag glömde öppna kylskåpsdörren när jag garagerade för vintern. Ska jag låta den vara stängd i vinter eller åka 6 mil för att ställa den på glänt för ventilation.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Hej Rotax!
Jag skulle åka de 6 milen för att öppna dörren.
Hälsningar
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Åk, stanken kommer att bli grym. Det är dessutom svårt att bli av med den.
Skynda dig så fort du kan innan det blir för illa.
:(
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Jag hade inte åkt och öppnat, under förutsättning att kylskåpet är väl rengjort. Om det skulle lukta instängt när du öppnar frampå vårkanten, så lägger du in en dagstidning med utvikta blad – några sidor på varje hylla. Efter ett dygn är doften borta.
Lycka till. Det blir en spännande tid för dig. Berätta gärna hur det gick.
Hälsningar från farbror Claes.
PS/ Jag kom på en liten kylskåpshistoria. Den lägger jag in under rubriken ”Ett fyrbent kylskåp”. /DS.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

farbror Claes!

Jag har haft stor respekt för dig och har fortfarande, men här tror jag faktiskt (med förlov) att du är fel ute. En enda (eller behövs det kanske två) liten bakterie i något skrymsle kan ställa till det rejält!
Jag har tvingats slänga flera kylskåp, som inte har varit ventilerade, när dom inte använts!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Tack för att ni skrev att kylskåpsdörren ska öppnas, hade jag faktiskt inte haft en tanke på.
Skyndar mig nu in för att se om jag hittar historian om kylskåpet av farbror Cleas, gillar dina små berättelser

//Agneta
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Tack alla!!!
Ska skyndsamt åka och öppna kylskåpsdörren, fast den är väl rengjord.

Rotax
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Jappe!
Det är väl härligt med olika uppfattningar. Jag har hanterat ganska många begagnade kylskåp och det har fungerat med tidningarna. Men det hindrar inte att du har helt rätt med hjälp av din erfarenhet.
Må gott såväl Jappe som ni andra.
Hälsningar från farbror Claes.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Vi har, som sagt, olika uppfattning i det här ämnet. Möjligen har du gjort rent berörda kylskåp bättre än vad jag har gjort. Klart att det är kul med lite spänning i det här livet, men ibland kan det kanske vara bra att ta det säkra före det osäkra och vidta lämpliga preventiva åtgärder!
Jappe
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Jappe!
Jag håller med dig helt och fullt beträffande ditt senaste inlägg. Det är oftast bäst att ta det säkra före det osäkra. Men jag redogjorde hur jag hade gjort i det aktuella fallet. Om jag hade levt som jag lär, då hade jag avvaktat till morgondagen och tänkt igenom min skrift. Förmodligen hade jag då inte lagt in den, för ve och fasa om Rotax hade följt min idé och därmed blivit tvingad att köpa ett nytt kylskåp. Men om vi alla skulle vänta ett dygn med våra kommentarer – det hade haft sina klara nackdelar.
Jag slutar med att tacka för att ni ”läxade upp mig” – dock ganska vänligt.
Nä nu får jag fortsätta med kylskåpsberättelsen.
Hälsningar från farbror Claes.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Hej alla!
Ett litet råd som jag fick för många år sedan var att när du gör rent i kylen inför vintern är att när du tvätta av kylen så tar man vatten med ättika i och torkar hela kylen med detta. Då får man ingen dålig lukt eller mögel i den. Man kan även ställa en kopp med ättika i kylen det gör samma effekt.
Mvh Maja & Stefan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Jomenvisst, men har du kylen öppen eller stängd?
Jappe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

ÖPPNA DÖRREN FÖR HELV--, innan det luktar PYTONORM ggr 3.
Hls kurt.
:D
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Hmm,
Pytonorm x3 ?
Kanske ett tipps för de som ställer in för vintern , kan väl i allafall hålla mössen på avststånd?
(kan inte plasten rengöras senare?)
:wink:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Det står i de flesta instruktioner för kylskåp att då skåpet är avstängt skall skåpsdörren ställas i öppet läge.

Det finns normalt på kylskåpen i husbilar en spärr för dörren med två lägen, det inre för för normal användning och ett yttre för ventilation av skåpet då det är avstängt.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Hej!

Ä det inte risk att det luktar skit i kylet, om använder tidnings tricket. För visst står det en massa skit i bladet? Eller hur! Nä gör skåpet kliniskt rent å ställ dörra i vädringsläge.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Öppna Kylskåpsdörren

Har haft kylskåp i båt och husvagn förut och alla har haft en hasp för att låsa dörren i ventilationsläge.

Tror inte man satt dit den om den inte skulle användas.
 
Toppen